برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان از تسهیلات کرونایی برای «کشاورز کارت»

به گزارش روز چهارشنبه  وزارت جهاد کشاورزی، «محمد خالدی» افزود: دو هزار میلیارد تومان تسهیلات در مرحله نخست به منظور خرید کود و سم با اولویت دو محصول گندم و دانه های روغنی از طریق کشاورز کارت در نظر گرفته شد که برای افزایش سطح پوشش محصولات راهبردی، این مبلغ دست کم باید به دو برابر افزایش یابد.

وی اضافه کرد: کشاورزان زیادی در حوزه کشت گندم و دانه های روغنی متقاضی دریافت تسهیلات کشاورز کارت هستند، اما به دلیل محدودیت منابع مالی در حال حاضر مبلغ دو هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد برای کشاورز کارت پیش بینی شده است تا تولیدکنندگانی که کشت پاییزه دارند در تامین نقدینگی دچار مشکل نشوند.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: با بالا رفتن قیمت نهاده های ضروری کشاورزی مانند کود، سم و بذر و افزایش هزینه تولید، کشاورز کارت برای پرداخت تسهیلات در قالب سرمایه در گردش از سوی وزارت جهاد کشاورزی طراحی شد و به دلیل محدودیت منابع قرار شد در فاز نخست، تسهیلات به دو محصول استراتژیک گندم و دانه های روغنی و برای تامین نهاده کود و سموم کشاورزی اختصاص یابد.

خالدی ادامه داد: در صورت تامین منابع مالی در آینده، تسهیلات کشاورز کارت در مرحله دوم برای تامین نهاده های کود، سم و بذر و محصولات استراتژیک ذرت، جو، برنج، علوفه و چغندرقند نیز اختصاص خواهد یافت.

وی درباره منابع جدید مالی برای کشاورز کارت اظهار داشت: ما به منظور تامین منابع مالی جدید برای کشاورز کارت، مبلغ دو هزار میلیارد تومان نیز از کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از کرونا درخواست کردیم که در صورت موافقت، متقاضیان بیشتری در حوزه محصولات راهبردی تحت پوشش تسهیلات کشاورز کارت برای تامین کود و سم قرار می گیرند.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر سقف تسهیلات به ازای هر کشاورز کارت حداکثر ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده و مدت زمان بازپرداخت آن یکساله است که با برداشت محصولات، بازپرداخت ها آغاز می شود.

وی اذعان داشت: قرار شده بررسی درخواست ها برای کشاورز کارت، سه روز بیشتر طول نکشد و متقاضیانی که به شعب بانک کشاورزی در استان ها مراجعه می کنند، اطلاعات شان از طریق سامانه پهنه بندی وزارت جهاد کشاورزی برای تعیین اهلیت فرد، دریافت و سپس تسهیلات در قالب کشاورز کارت پرداخت می شود.

  قیمت هرکیلوگرم تخم مرغ در بازار به ۸ هزارتومان رسید

خالدی با بیان این که در آینده قابلیت های کشاورز کارت توسعه خواهد یافت، گفت: ما به دنبال این هستیم که کشاورز کارت را به کارت هوشمند تبدیل کنیم تا بسیاری از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی از طریق این کارت اجرا شود.

وی افزود: کشاورز کارت علاوه بر تسهیل دسترسی به نهاده ها، می تواند قابلیت های دیگری مانند شفاف سازی و پیوند هزینه‌ های تولید و بیمه کشاورزی به فروش محصولات را داشته باشد.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، پیوند کشاورز کارت با شناسنامه و هویت کشاورزان و یا کاداستر مزرعه و ساماندهی کشاورزی قراردادی را از دیگر ظرفیت ها و قابلیت های کشاورز کارت هوشمند در آینده نام برد.

به گزارش ایرنا، کشاورز کارت برای ارتقا و رشد فرهنگ بانکداری الکترونیکی در جامعه کشاورزان و روستائیان کشور طراحی شده است، در ضمن کشاورزان و دامداران کشور به منظور سهولت در دریافت وجوه حاصل از فروش محصولات خود (گندم، چای و …) به دولت و بیمه محصولات کشاورزی نیز از این کارت استفاده می کنند.

در مرحله نخست، این کارت در اختیار کشاورزانی که گیاهان استراتژیک مانند گندم، جو و دانه های روغنی کشت می‌کنند، قرار می‌گیرد.

چندی پیش با نوسان نرخ ارز و محدودیت های ارزی کشور، نرخ ارز ترجیحی برخی نهاده های وارداتی از جمله کود فسفات و پتاس حذف شد و به ارز نیمایی تبدیل شده است.

براساس ارایه این کارت از سه میلیون تن کود مورد نیاز سالانه کشاورزان، دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن کود اوره با قیمت سال گذشته در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد؛ اما سایر کودهای وارداتی به دلیل تغییر قیمت ارز از ترجیحی به نیمایی با افزایش قیمت عرضه می شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)