برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

۲۸ فروردین ۱۴۰۰؛ آغاز ثبت‌نام در ششمین دوره داوری مهر اصالت صنایع‌دستی

به گزارش روز پنجشنبه گروه فرهنگی ایرنا، ششمین دوره داوری مهر ملی اصالت مهر ماه سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود و وزارت میراث‌فرهنگی،گردشگری صنایع‌دستی برای دعوت از هنرمندان و صاحبان آثار و ثبت‌نام در ششمین دوره داوری مهر ملی اصالت سال ١۴٠٠، فراخوان منتشر کرده است.

برنامه داوری مهر ملی اصالت صنایع‌دستی رویدادی است فرهنگی و هنری که هر دو سال یک بار، توسط اداره‌کل آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی و هنر­های سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و با همکاری تشکل ‌های رسمی و تخصصی، با نگاهی ملی و بر اساس تقویم معین و در فضای رقابتی برگزار می‌شود. 

اولین دوره داوری مهر ملی اصالت در سال ۱۳۹۰ با شرکت ۷۵۳ اثر برای داوری و دریافت گواهینامه مهر ملی اصالت برگزار شد. سال ۹۸ هم پنجمین دوره این رویداد در حوزه صنایع‌دستی برگزار شد و در مجموع در ادوار گذشته، ۵ هزار ۸۲۶ اثر داوری شده که ۲هزار ۹۲۸ اثر نشان مهر ملی اصالت دریافت کرده‌اند.

ویدا توحدی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، درباره زمان‌بندی ششمین دوره داوری مهر اصالت در سال ١۴٠٠، گفت: شروع ثبت‌نام از ٢٨ فروردین ماه ١۴٠٠ به مدت سه ماه تا  ٣١ تیرماه ١۴٠٠ در معاونت صنایع‌دستی استان‌های سراسر کشور است.

مدیرکل آموزش‌وترویج صنایع‌دستی کشور با بیان اینکه، داوری استانی آثار برای مهر اصالت از ١۵ تا ٣١ مرداد سال آینده انجام می‌شود، افزود: نتایج داوری استانی در فاصله اول شهریور تا ١۵ شهریور ١۴٠٠ اعلام می‌شود.

توحدی درباره داوری ملی مهر اصالت ملی گفت: داوری مهر ملی اصالت طبق روال ادوار گذشته در مهر ماه خواهد بود، و معاونت صنایع دستی هم به گونه ای برنامه ریزی کرده است تا ششمین دوره این رویداد دو سالانه در مهر ماه ۱۴۰۰ برگزار شود، اما مهلت ارسال آثار و مکان تحویل آثار را متعاقباً اعلام می کنیم.

مدیرکل آموزش‌وترویج صنایع‌دستی کشور تصریح کرد: شـرکت در ایـن برنامـه بـرای تمامـی تولیـدکننـدگان انفـرادی و کارگاهـی صنایـع‌دسـتی دارای مجـوز صنایـع‌دسـتی و یـا فاقـد مجـوز کـه تولیـدات قابـل تکثیـر داشـته باشـند، مجـاز اسـت.

وی با بیان اینکه هر هنرمند صرفاً مجاز به ارائه ۲ اثر در برنامه مهر اصالت ملی در سال ۱۴۰۰ است، خاطر نشان کرد: در مـورد هنرمنـدان و متقاضیـان شـرکت در ایـن دوره کـه بـه صـورت گروهـی بـه امـر تولیـد صنایـع‌دسـتی اشـتغال دارنـد، تعـداد افـراد گـروه نبایـد بیـش از ۳ نفـر باشـد و بدیهـی اسـت در صـورت اخـذ مهـر اصالـت ملـی، گواهـی بـه صـورت مشـترک بـرای گـروه صـادر خواهـد شـد.

هدف مهر اصالت، ایجاد انگیزه، نوآوری و خلاقیت در تولید صنایع دستی است

مدیرکل آموزش‌وترویج صنایع‌دستی کشور صنایـع‌دسـتی، مجموعـه هنرهـای اصیـل، بومـی و مردمـی را از افتخـارات هـر ملـت و کشـور دانست و گفت: این آثار ریشـه‌های عمیـق و اسـتوار در اعتقـادات آداب، عـادات، رســوم، ســنن و در مجمــوع فرهنــگ معنــوی جامعــه دارند و  داوری مهر اصالت می‌تواند به ارتقاء و بهبود کیفی محصولات تولیدی، و ایجاد رقابت سالم بین صنعتگران و هنرمندان کشور کمک بسزایی کند.

  درخشش دانشگاه‌های کشور در حوزه پژوهش

توحدی با تاکید بر اینکه میراث‌فرهنگـی و هنـری کـه در طـول قـرون بـه آینـدگان منتقـل شده دارای ارزش معنـوی و بـر پشـتوانه‌های فرهنگـی ـ هنـری گذشـتگان بنـا شـده اسـت، تصریح‌ کرد: ما در این دوره به دنبال تسهیل در شناسایی هنرمندان فعال، انتخاب و معرفی آثار برگزیده، ایجاد انگیزه بروز استعدادها، نوآوری وخلاقیت در تولید صنایع دستی هستیم.

وی حفظ حقوق مالکیت معنوی در طراحی و تولید توجه به کیفیت مطلوب اثر در فرآیند تولید و محصول نهایی و رعایت طراحی مناسب و اصولی را از شرایط شرکت در داوری مهر اصالت ملی در سال ١۴٠٠ عنوان کرد.

توحدی با اشاره به انتشار فراخوان عمومی دوره ششم داوری مهر اصالت تاکید کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور هنرمندان صنعتگـران در هـر اسـتان بـرای دریافت اطلالاعـات بیشـتر در خصـوص برگـزاری این برنامـه و نحوه ارسال آثار  از مراجعه حضوری به دفاتر معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌ها در شهرستان و ادارات کل استان‌ها خودداری کنند.

وی افزود: همچنین درگاه و پایگاه اطلاع‌رسانی ثبت‌نام و بارگذاری مستندات اولیه آثار به صورت الکترونیک به زودی معرفی و شیوه‌های ثبت و دریافت آثار و اطلاع‌رسانی می‌شود.

به گزارش ایرنا، پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی درباره چگونگی برگزاری ششمین دوره داوری مهر اصالت در صورت تداوم شیوع کرونا در کشور در سال ۱۴۰۰ گفت که اگر هم شرایط کرونا خاص بود با هماهنگی با ستاد ملی مقابله با کرونا و مطابق با دستورالعمل‌های ابلاغی همان زمان پیش خواهیم رفت؛ در هر صورت برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری ششمین دوره مهر ملی اصالت در مهرماه سال بعد، در معاونت صنایع‌دستی و هنری‌سنتی وزارت میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی انجام شده است.

وی تصریح کرد:تلاش می‌کنیم مسیر برنامه‌ها،رویدادهای حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و خدمت‌رسانی به خانواده بزرگ هنرمندان و صنعتگران کشور، با تداوم بیماری کرونا دچار اختلال نشود. در جلسات متعدد راه‌کارهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت تا دوره ششم مهر ملی اصالت، در مهرماه سال آینده برگزار شود.

به گزارش ایرنا، برنامه داوری مهر اصالت رویدادی ۲ سالانه است و از سال ۱۳۹۰ تا کنون ۵ دوره داوری مهر ملی اصالت برگزار شده است. در مجوع در ادوار گذشته ۵ هزار ۸۲۶ اثر داوری شده و ۲هزار ۹۲۸ اثر نشان مهر ملی اصالت دریافت کرده‌اند.

از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸ میلادی هم هفت دوره مهر بین‌المللی اصالت در جهان برگزار شده است که جمهوری اسلامی ایران ۴ دوره میزبان این برنامه بوده و در مجموع ۳۱۸ اثر هنرمندان ایرانی مهر بین‌المللی اصالت دریافت کرده‌اند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)