برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

«تیران» شهر کوچه باغ های ۴۰‌کیلومتری و درهای سنگی دوهزارساله

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، علی‌اصغر مونسان با انتشار تصاویری از باغ‌های شهر تیران در اصفهان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام، نوشت: بافت تاریخی باغ های شهر تیران با کوچه باغ هایی به طول ۴۰ کیلومتر با دیوارهای گلی و کاهگلی و درهای سنگی و درگاه های زیبا و منحصر به فرد دارای قدمتی در حدود ۲۰۰۰ سال است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه درهای سنگی و درگاه های تیران در سال ۱۳۹۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود ۸۰۰ در سنگی کوچک و بزرگ در شهر تیران باقی مانده است که به ثبت ملی رسیده اند که البته در گذشته تعداد این، درهای سنگی حدود ۱۵۰۰ عدد بوده است و تعدادی از آنها در طول سال های اخیر تبدیل به پل شده اند، یا شکسته و یا از بین رفته اند.

به گزارش ایرنا، تیران از در جنوب غربی استان اصفهان ار آثار تاریخی، طبیعی و هویتی این منطقه است؛ کوچه باغ ها و درهای سنگی باغ های تیران این شهر را به شهر درهای سنگی معروف کرده است، این درها در بین آثار تاریخی کشور کم نظیر هستند و قدمت آنها به قبل از ورود آریایی ها به ایران می رسد.

کوچه باغ های تیران با پیچ های پی در پی و باریک و دیوارهای گلی، صحنه زیبایی را خلق کرده اند. چشمه سارها و تفرجگاه های طبیعی بکر همانند چشمه مرغاب در روستای قلعه ناظر که از کوه دالان کوه سرچشمه می‌گیرد و پوشش گیاهی گون، کنگر، لاله‌های واژگون، حیات وحش دالان کوه که در جنوب غربی شهرستان واقع شده نیز پوشش گیاهی و چشمه‌ها، دشت‌ها و کوه‌ها و دشت لاله واژگون ، موقعیتی برای تفریح و استراحت فراهم کرده است.

  مردم برای تامین کالاهای مورد نیاز نگران نباشند

قلعه تاریخی، حمام، مسجد و خانه‌های قدیمی روستای جاجا و شهر زیر زمینی، قبرستان ارامنه روستای کرد علیا یکی دیگر از ظرفیت های گردشگری در منطقه تیران است.

با توجه به شیوع بیماری کرونا و توصیه ستاد ملی مقابله به کرونا به در خانه ماندن و تاکید بر تعویق سفر به دوران پس از مهار بیماری کووید ۱۹، اکنون بهترین فرصت برای مطالعه و شناخت بیشتر جاذبه های فرهنگی، گردشگری و طبیعی ایران ایجاد شده است. می توان با بررسی دقیق، مقصدهای جذاب و جدید گردشگری را برای مسافرت های فردی و گروهی در دوران پسا کرونا برنامه‌ریزی کرد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)