برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آیین روز جهانی خاک دوشنبه ۱۷ آذرماه خاک برگزار می‌شود

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «جهانبخش میرزاوند» روز یکشنبه در این باره افزود: امسال در این مراسم که با شعار جهانی حفاظت از تنوع زیستی خاک به منظور زنده نگهداشتن خاک برگزار می‌شود، صاحبنظران درباره ارزش و اهمیت خاک، افزایش آگاهی مردم، تصمیم گیران و بهره برداران، سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در خصوص مدیریت پایدار منابع خاک کشور سخنرانی خواهد شد.

وی اظهارداشت: در این وبینار از چند کتاب درباره مشارکت عمومی و مردمی برای پایداری مراتع و خاک و اصطلاحات رایج در علوم خاک در کشور و همچنین نشریه فائو که به زبان فارسی ترجمه شده است، رونمایی می‌شود.

وی پخش کلیپ‌های آموزشی در زمینه دلایل اهمیت حفظ خاک توسط مردم، مسئولان و تصمیم گیران و بهره برداران را از دیگر برنامه‌های مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک نام برد.

مدیرکل دفتر خاک کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، اظهار داشت: در این وبینار تعدادی از کارشناسان، دانشجویان و دانش آموزان شرکت و از برنامه‌های آن استفاده می‌کنند.

وی افزود: در راستای فرهنگ سازی حفاظت از خاک به مدت یک هفته در برنامه رویش از شبکه آموزش سیما، کارشناسان و مسئولان ارشد علوم خاک درباره مدیریت پایدار و بهینه خاک اطلاع رسانی خواهند کرد.

میرزاوند با اشاره به محدودیت منابع خاک در ایران و جهان گفت: سرانه خاک زیر کشت در کشور ما نزدیک به ۲ دهم هکتار به ازای هر نفر است و از این رو با توجه به رشد جمعیت و محدودیت منابع خاک و آب، افزایش سرانه زیر کشت در ایران غیر ممکن است.

  توسعه زیرساخت‌ها و چشم‌انداز رونق گردشگری یزد در دوران پساکرونا

مدیرکل دفتر خاک وزارت جهاد کشاورزی بر حفاظت و صیانت از خاک به دلیل محدودیت این منبع تولید غذا تاکید کرد و افزود: برای افزایش تولید محصولات کشاورزی نخست باید افزایش عملکرد در واحد سطح داشته باشیم و برای بالا بردن قدرت حاصلخیزی خاک و قدرت نگهداری آب در داخل خاک برنامه ریزی کنیم.

میرزاوند در همین حال جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، آلودگی و فرسایش خاک کشور را ضروری خواند و اذعان داشت: در این راستا قانون حفاظت از خاک در کشور تصویب شده و به دنبال ضمانت‌های اجرایی آن هستیم.

به گزارش ایرنا، پیش از این اعلام شده بود که کلیات برنامه جامع حاصلخیزی خاک مورد تأیید و تأکید قرار گرفت و کاظم خاوازی در این خصوص افزود: این برنامه بر مصرف بهینه کودهای شیمیایی در زمان‌های مورد نیاز تأکید دارد و در صورت تحقق، حداقل ۳۰ درصد افزایش عملکرد تولید در بخش کشاورزی را به همراه خواهد داشت.

وزیر جهادکشاورزی گفت: اجرایی شدن این برنامه در کشور مصرف کود را بهینه خواهد کرد و علاوه بر آن، کاهش عوارض زیست‌محیطی، سلامت محصولات کشاورزی و منابع آب و خاک را به‌دنبال دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)