برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

برنامه‌های هفته پژوهش مجازی برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، غلامحسین رحیمی روز سه شنبه در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، افزود: امسال بیست و یکمین سالگرد هفته پژوهش در روزهای ۲۲ تا ۲۷ آذرماه برگزار می شود.

وی با بیان اینکه هفته پژوهش سال ۹۹ با شیوع ویروس کرونا همزمان شده است، ادامه داد: قرار بود هفته پژوهش ترکیبی از حضوری و مجازی باشد، اما بر اساس شرایط فعلی، تمام برنامه های این هفته به صورت مجازی برگزار می شود.

رحیمی در ادامه این نشست خبری با اشاره به نامگذاری روزهای هفته پژوهش، گفت: روز شنبه ۲۲ آذرماه با عنوان پژوهش، مدرسه و دانشگاه، ۲۳ آذرماه با عنوان پژوهش و مشارکت تولید، روز ۲۴ آذرماه با عنوان پژوهش، فناوری و جهش تولید، ۲۵ آذرماه با عنوان پژوهش و بزرگداشت پژوهشگران و فناوری، ۲۶ آذرماه با عنوان پژوهش و علوم انسانی و ۲۷ آذرماه نیز با عنوان روز پژوهش و حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است.

وی خاطرنشان کرد که در روز ۲۲ آذرماه تقدیر از برگزیدگان دانش آموزی در حوزه پژوهش به عمل می آید.

رحیمی همچنین از برگزاری نمایشگاه مجازی دانش بنیان، عرضه و تقاضای فناوری در هفته پژوهش خبر داد.

ایران در رشد مقالات کیفی جزو پنج کشور برتر جهان است 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: در کنار رشد کمی مقالات، شاهد رشد کیفی مقالات هم هستیم و بر اساس رتبه بندی ‌های بین المللی، ایران در نرخ رشد مقالات کیفی جزو پنج کشور برتر جهان است.

رحیمی رتبه جهانی ایران در انتشار مقالات را ۱۴ و ۱۵ اعلام کرد و گفت: در ادامه این مسیر اهتمام ویژه برای رشد کیفی مقالات در سطح بین المللی صورت گرفت؛ در صورتی که این روند تا پایان سال ۲۰۲۰ ادامه یابد، ایران در میان چهار کشور اول دنیا قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به عقب ماندگی های ایران در ۵۰ تا ۶۰ سال گذشته در  علم و فناوری، افزود: وضعیت امروز ایران نشان از عرضه دستاوردهای قابل توجه دارد؛ ولی اگر بخواهیم خود را با کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم با نقص‌ها و عقب ماندگی‌ هایی مواجه هستیم که باید جبران شود.

رحیمی در ادامه این نشست خبری درباره سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی، خاطرنشان کرد: سهم پژوهش و فناوری از درآمد ناخالص داخلی GDP در امسال و سال آینده ۴۵ صدم درصد است؛ این سهم در برنامه ششم توسعه ۱.۵ درصد بود که تاکنون محقق نشده است.

  خداحافظی پدر کنکوری‌ها با سازمان سنجش

معاون وزیر علوم درباره بودجه آموزش عالی در سال ۱۴۰۰ گفت: کل بودجه آموزش عالی کشور در بودجه ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان است و اگر بخواهیم در سطح دنیا نقش آفرینی کنیم باید به اعتبارات این بخش توجه شود.

وی یادآور شد: در بودجه ۱۴۰۰ اعتبارات دانشگاه‌ ها با رشد ۴۲ تا ۴۳ درصدی و اعتبارات پژوهشگاه ‌ها با رشد ۳۵ تا ۳۶ درصدی مواجه است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم درباره دانشجوی پژوهش محور، تاکید کرد: در حال حاضر ۶۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری مشغول به تحصیل هستند که نیمی از آنها در پژوهش فعال هستند.

رحیمی گفت: به موازات دوره‌ های رسمی تحصیلات تکمیلی، اقدام به جذب پژوهشگران دانش آموخته دکتری در پژوهشگاه‌ ها و دانشگاه ‌ها می کنیم. این موضوع، برنامه جدیدی نیست، اما باید به صورت گسترده تر تقویت شود.

ابطال پایان نامه های تقلبی 

وی همچنین درباره ابطال پایان نامه های تقلبی تاکید کرد: در صورتی که تخلفی در پایان نامه‌ ها و تحقیقات دانشگاهی مشاهده شود، اولین فرد مجرم، استاد راهنما است و متهمان ردیف دوم اعضای هیات علمی هستند که در جلسه دفاع دانشجویان حضور دارند.

رحیمی افزود: اگر تخلفاتی در پایان نامه ‎ها و رساله‌ های دکتری رخ دهد، حتی اگر ۲۰ سال از دفاع آن گذشته باشد، آن رساله و پایان نامه ابطال خواهد شد.

وی در این باره به نکته ای اشاره ای کرد و اظهار داشت: اگر دانشگاهی اقدام به ثبت پایان نامه‌ ها در سامانه ایرانداک نکند، به سازمان معرفی می شود.

تعاملات نمادین با چهار کشور افغانستان، ایتالیا، مجارستان و کره جنوبی در هفته پژوهش

رحیمی همچنین از ایجاد ارتباط با چهار کشور افغانستان، ایتالیا، مجارستان و کره جنوبی به صورت نمادین در هفته پژوهش خبر داد و اظهار داشت: تعاملات ایران محدود به این چهار کشور نمی‌شود؛ چرا که اعتقاد داریم برای آنکه جامعه بین المللی ما را بپذیرد باید در مجامع بین المللی حضور داشته باشیم؛ بنابراین در هفته پژوهش به صورت نمادین با چهار کشور تعاملاتی را آغاز می کنیم.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)