برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

امسال حدود پنج هزار و ۵۰۰ تن عسل در مازندران تولید شد

علیرضا عطایی نژاد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این میزان عسل تولید بدون احتساب زنبورداران مهاجر محاسبه شده است ، افزود:  میزان عسل تولیدی امسال، از تعداد ۶۰۱ هزار و ۷۴۲ کندوی زنبورستان های مازندران برداشت شد.

وی میزان برداشت عسل سال گذشته از زنبورداران بومی استان را پنج هزار و ۲۴۰ تن اعلام کرد.

زنبورداران غیربومی که عمدتا فصل بهار و تابستان زنبورهایشان را از استان های همجوار به مازندران می آورند ، پارسال یک هزار و ۱۳۹ تن توسط تولید کردند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی مازندران با بیان اینکه به علت شیوع ویروس کرونا امسال از سطح زنبورستان های استان سرشماری میدانی انجام نشد ، گفت که اطلاعات سرشماری امسال به صورت تلفنی از  زنبورداران اخذ شد که به طور میانگین از هر کندوی مدرن ۹.۱ کیلوگرم و از هر کندوی سنتی نیز ۲ کیلوگرم عسل برداشت شد.

وی با اشاره به فعالیت ۶ هزار و ۹۸۵ نفر زنبوردار در استان در حوزه تولید عسل و سایر فراورده های ، افزود : ۲ هزار و یکصد نفر نیز به عنوان کارگر در این زنبورستان‌ها مشغول کار هستند.

عطایی نژاد با احتساب قیمت میانگین ۷۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم عسل ، چرخه مالی زنبورداری مازندران را در فروش عسل بیش از ۴۵۴ میلیارد تومان اعلام کرد.

وی از شهرستان های بابل، سوادکوه شمالی ، آمل ، قائمشهر ، ساری و تنکابن به عنوان مهم ترین مناطق زنبورداری مازندران یاد کرد و گفت : مازندران چهارمین استان کشور در تولید عسل است که به لحاظ تنوع تولید  همچون عسل کلزا، مرکبات، آفتابگردان، گون، آویشن و جنگلی رتبه نخست را دارد.

  ثبت‌نام دوره‌های پذیرش بدون آزمون دانشگاه آزاد به تعویق افتاد

معاون جهاد کشاورزی مازندران افزود: زنبورداران استان امسال ۲۶۸ کیلوگرم ژل رویال با قیمت تخمینی هر کیلوگرم حدود ۱۰ میلیون تومان، حدود ۲۵ تن گرده گل به ارزش تقریبی هر کیلوگرم حدود ۱۲۰ هزار تومان، ۱۷۱ تن موم به ارزش تخمینی هرکیلوگرم ۹۰ هزار تومان، ۲۰ تن بره موم به ارزش تقریبی هرکیلوگرم ۶۰۰ هزار تومان و همچنین ۵۲۰ گرم زهر زنبور به ارزش هر گرم حدود ۲۵۰ هزار تومان تولید کردند.

بر اساس آمارهای رسمی، مازندران ۱۰ درصد از عسل تولیدی کشور را در اختیار دارد و بیش از ۵۰ درصد از عسل تولیدی مازندران به سایر استان ها و خارج از کشور صادر می شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)