برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

قلم زنی؛ هنری با سابقه چندهزارساله از دوران هخامنشی

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، علی اصغر مونسان با انتشار تصاویری از کارگاه قلم زنی در سبزوار استان خراسان نوشت: قَلَم‌زنی، تزیین و کندن نقوش بر روی اشیای فلزی به ویژه مس، طلا، نقره، برنج یا به عبارت دیگر ایجاد خطوط و نقوش به وسیله قلم با ضربه چکش و بر روی اجسام فلزی است.

وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه به قلم زنی به روش سرد، دواتگری می گویند، افزود: این هنر با سابقه چندین هزار ساله خود؛ در دوران هخامنشیان رواج یافت و در دوره ساسانیان به اوج خود رسید.

مونسان درباره روش کار در کارگاه های قلم زنی توضیح داد: امروزه برای قلم‌زنی نخست داخل یا زیر ظرف یا سینی مورد نظر را که معمولاً از جنس نقره یا طلا است از محلول قیر و گچ پر می‌کنند تا سروصدای قلم کمتر به گوش برسد و همچنین مانع از سوراخ شدن ظرف در حین کار شود. سپس نقش مورد نظر را روی ظرف رسم کرده و قلم مناسب را انتخاب کرده و روی سطح ظرف قرار می‌دهند و با چکش بر انتهای قلم می‌کوبند تا شیارها و نقش‌ها با تغییر شدت ضربه روی ظرف ایجاد شوند.

 

به گزارش ایرنا، قلم زنی یکی از رشته‌های هنرهای سنتی و معنوی ایرانیان است که از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و  به کمک ذوق و اندیشه هنرمندان ایرانی با تأثیر از آداب، سنن و فرهنگ و مذهب در بیان آراء و عقاید ایرانیان به زیباترین وجه بر روی اشیاء فلزی نقش بسته است.

پژوهشگران هنر، خاستگاه‌ اولیه نقوش قلم زنی از دوران کهن شیراز  و راه یافتن اندیشه زیباشناسانه مستتر در پس هر طرح و نقش آن را ردپایی از اساتید و صنعتگران شیرازی عنوان می کنند. اما اکنون با مقایسه فن شناسی و قلم های مورد استفاده ، جدا از سبک منحصر بفرد قلمزنی در شیراز و اصفهان، شاهکار و تولیدات این هنر و صنعت اصیل، از ضرب آهنگ صنعتگران در کارگاه های شهرهای مختلف از طبس تا بروجرد و کرمانشاه شنیده می شود و آثار فاخر تولیدی در بازارهای جهان به عنوان هنر ایرانی دیده می شود.

  ۱۲ میلیارد دلار در بخش آب سرمایه گذاری شد

با توجه به ظرفیت درونی این هنر و جاذبه آن در بازار به نظر می رسد با برنامه ریزی مناسب جهت جذب و پرورش نسل جویای کار و تضمین بازار فروش از طریق حمایت های اقتصادی و صادرات می تواند علوه بر ایجاد اشتغال مولد، در تولید آثار ارزشمند برای فروش در بازارهای جهانی و ارز آوری موثر باشد. ظرفیت اشتغال در رشته قلم زنی بازارهای خارجی و داخلی در هر شرایط زمانی و مکانی متقاضیان بسیاری دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)