برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

از تیغ تا میوه؛ کاکتوس گیاهی ناشناخته

این تولید کننده که فعالیت پرورش کاکتوس میوه‌ای را در زمینی ۲.۵ هکتار در روستای محمدآباد ‌عرب‌ها از توابع بخش جوادآباد ورامین آغاز کرده به خبرنگار ایرنا گفت: کاکتوس گیاهی ناشناخته و مهم در صنعت کشاورزی جهان محسوب می‌شود که در بسیاری از کشورهای جهان، انواع مختلفی از آن کشت و محصولات بسیاری از آن به دست می‌آید.

روح الله حیدرزاده کلهرودی افزود: فعالیت این مزرعه از حدود دو سال پیش در روستای محمدآباد آغاز شد و به عنوان خزانه، از ۲۵۰ هزار عدد بوته کاکتوس در ۲۴ گونه تشکیل شده است.

وی افزود: کاکتوس، یکی از مفید ترین گونه‌های گیاهی است که علاوه بر مصرف خوراکی، در صنایع آرایشی، بهداشتی و دارویی نیز از آن استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: امروز در دنیا از کاکتوس” بیوگاز” تولید می‌شود و کشور مکزیک یک سوم از سوخت خودروهای خود را از گیاه کاکتوس تأمین می‌کند.

حیدرزاده گفت: وقتی که مواد آلی پوسیده یا تجزیه می‌شوند، ترکیبی از دی اکسید کربن و متان تولید می‌کنند که این گازها به مصارف گوناگونی می‌رسد.

وی اظهار کرد: از این گیاه برای میکروب‌زدایی، تصفیه آب، تازه خوری به عنوان سبزی و پخته شده در غذا استفاده می‌شود.

وی گفت: هم اکنون از کاکتوس‌های این مزرعه نان، بیسکوئیت، شیرینی و بستنی تولید شده است.

این فعال حوزه کشاورزی اظهار داشت: رنگ خوراکی قرمز گیاهی، در جهان نایاب و بسیار ارزشمند است در صورتی که می‌توان با ارزش افزوده‌ای بسیار زیاد، رنگ خوراکی قرمز را از میوه کاکتوس تولید کرد.

وی گفت: از کشت گیاه کاکتوس می‌توان در پیشگیری از پیشروی کویر نیز استفاده کرد چرا که هر بوته این گیاه تا ۹ مترمربع را پوشش داده و پس از ۵ سال، صد کیلوگرم میوه تولید می‌کند.

  رییس دانشگاه شیراز: سه نفر متخلف آزمون سراسری در استان فارس شناسایی شدند

حیدرزاده تصریح کرد: سازمان خواروبار جهانی FAO به کشورهایی که از سرزمین بیابانی با آب اندک برخوردارند توصیه کرده که نسبت به کشت کاکتوس اقدام کنند و در اصل، نیاز آینده جهان در حوزه‌های مختلف از کاکتوس تأمین می‌شود.

وی گفت: هم اکنون از هسته میوه کاکتوس روغن بسیار مرغوبی تولید می‌شود که با قیمت پایه هر لیته ۴۰۰ تا ۶۰۰ یورو و تا هزار و ۲۰۰ یورو در جهان فروخته می‌شود.

وی افزود: مصرف برگ سبز کاکتوس در درمان دیابت، کبد چرب و رفع یبوست تأثیر به سزایی دارد.

حیدرزاده گفت: این گیاه مقاوم توسط بذر و یا قلمه زدن تکثیر پیدا می‌کند و شرایط آب و هوایی و خاک ورامین برای پرورش آن بسیار مناسب است.

ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت و ۸۱ هزار هکتار اراضی قابل کشت در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)