برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تکلیف دوز اضافی موجود در شیشه واکسن کووید ۱۹ چیست؟

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری سی‌ان‌ان، همزمان با صدور مجوز تولید و توزیع واکسن فایزر مقرر شد شیشه‌های این واکسن حاوی ۵ دوز قابل تزریق باشند اما برخی از شیشه‌های توزیع‌شده حاوی دوز بیشتری بودند و این امر باعث سردرگمی کارکنان بخش بهداشت شد.

اکنون سازمان غذا و داروی آمریکا به کارکنان بخش بهداشت اجازه داده است اگر شیشه واکسن حاوی دوز بیشتری از دارو باشد، آن را نیز تزریق کنند. این سازمان در توییتی اعلام کرد: «با توجه به وضعیت اضطراری بهداشت عمومی، سازمان غذا و دارو توصیه می‌کند که استفاده از دوزهای کامل باقی مانده (شامل دوز ششم یا حتی دوز هفتم) در هر شیشه از واکسن، تا زمان رفع مشکل قابل قبول است.»

اما از آنجا که هیچ ماده نگهدارنده‌ای در این واکسن به کار نرفته است، ترکیب دوزهای باقی‌مانده در شیشه‌های مختلف واکسن برای تزریق به شهروندان، قابل قبول نیست. این سازمان در تلاش است تا با همکاری فایزر اطلاعات بیشتری در رابطه با موضوع به دست آورد و راه‌حلی برای این مشکل بیابد.

تولیدکنندگان دارو معمولا شیشه‌های حاوی واکسن را بیش از تعداد دوزهای مقرر پر می‌کنند تا در صورت نشتی، حداقل به میزان دوزهای مورد نیاز از واکسن درون شیشه باقی بماند. با وجود این، باقی ماندن یک یا چند دوز اضافی در شیشه، امری غیرمعمول است.

واکسن فایزر تنها واکسنی است که تاکنون موفق به دریافت مجوز استفاده اضطراری از سازمان غذا و دارو شده است و مجوز استفاده از دوزهای اضافی موجود در شیشه‌های این واکسن به معنای افزایش دسترسی به واکسن تا سقف ۴۰ درصد است.

  دولت بسته ویژه حمایتی برای گردشگری در نظر گرفته است

واکسن تولیدشده توسط شرکت مدرنا نیز در انتظار دریافت مجوز استفاده اضطراری از سازمان غذا و دارو تا پایان هفته جاری است. بر اساس اطلاعات حاصل از آزمایشات بالینی میزان اثرگذاری واکسن مدرنا تقریبا مشابه واکسن فایزر است.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ اذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه همه‌گیر (pandemic)  به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

انگلیس اولین کشوری است که واکسن فایزر را تایید کرد و واکسیناسیون در این کشور از چند روز پیش آغاز شده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)