برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

۱۰ درصد زنبورداران مازندران به جنوب‌ کشور کوچ کردند

سید وحید دانشیار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : زنبور داران مازندران بیشتر به استان های بوشهر و فارس که شرایط آب و هوایی مناسبت تری در فصل پاییز و زمستان دارند ، کوچ می کنند.

وی با بیان این که بقیه زنبورداران مازندران در فصل زمستان در خانه باغ های خود با تغذیه دستی زنبورداری را ادامه می دهند ، گفت : سازمان جهاد کشاورزی با هماهنگی سازمان صنعت، معدن و تجارت در سه نوبت شکر مورد نیاز زنبورداران را با قیمت مناسبت تر تهیه و تامین می کند.

دانشیار افزود : برخی از زنبور داران نیز هر ساله مقداری از عسل های تولیدی را  برای تغذیه زمستانه زنبورها انبار کرده و زنبورهایشان را به این روش تغذیه می کنند.

همه ساله به دلیل تنوع گونه های گیاهی سه نوع عسل بهاره از گل مرکبات ، عسل تابستانه از گل های گیاهان جنگلی و عسل ییلاقی از گیاهان دارویی خودرو مانند آویشن و گون توسط زنبورداران استان مازندران تولید و برداشت می‌شود.

کارشناس مسئول زنبورداری جهاد کشاورزی مازندران یکی از مهم ترین شاخص در موفقیت تولید عسل را علاوه بر آموزش، مکان یابی صحیح  برای استقرار کلنی ها و رعایت فواصل بین زنبورداران عنوان کرد و گفت : مکان سنجی برای استقرار کلنی ها و  تعیین فواصل مشخص بین زنبور داران از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی با اظهار این که ۸۰ درصد عمل گرده‌افشانی مبتنی بر حشرات را زنبور عسل انجام می دهد ، افزود : از آن جایی که مازندران ۱۶۰ هزار هکتار باغ دارد که ۱۱۰ هزار هکتار آن مرکبات است ، گرده افشانی صحیح می تواند عملکرد باغ ها را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

جهش تولید پنج درصدی زنبورداری 

دانشیار از افزایش پنج درصدی فعالیت زنبورداری مازندران در همه بخش ها در سال جاری خبر داد و گفت : امسال با افزایش تعداد ۳۵۰ زنبورستان ، تعداد زنبورستان های استان به ۶ هزار و ۹۸۵ واحد رسیده است.

  تاثیر تدابیر ایمنی برای کاهش کووید ۱۹ در شرایط مختلف چگونه است؟

وی با ذکر این نکته که امسال با استقبال جوانان در این بخش از فعالیت کشاورزی ، تعداد شاغلان زنبور داری از حدود  ۲ هزار نفر سال گذشته به ۲ هزار و ۱۰۰ نفر افزایش یافته ، افزود : مشارکت این افراد در دوره های آموزشی سازمان جهاد کشاورزی سبب شد تا شاهد افزایش تولیدات محصولات زنبور داری در استان باشیم.

این کارشناس زنبوداری با ذکر این نکته که امسال تعداد کلنی های مدرن زنبور عسل در استان به  ۶۰۱ هزار ۷۴۲ کلنی افزایش یافته است، بیان داشت: تولید امسال عسل در مازندران نیز به  پنج میلیون و ۴۹۷ هزار و ۳۲۵ کیلو گرم رسید که نسبت به مدت مشابه هشت ماهه سال قبل پنج درصد رشد را نشان می دهد.

وی از افزایش پنج درصدی تولید ژل رویال و گرده گل هم در سال جاری خبر داد و گفت : زنبورداران مازندران امسال ۲۶۸ کیلو گرم ژل رویال و ۲۴ هزار و ۷۸۵ کیلو گرم نیز گرده گل برداشت کردند.

دانشیار با بیان این این که تولید موم عسل سال جاری نیز با افزایش ۴درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به  ۱۷۱هزارو ۵۲۰ کیلو گرم رسیده است، بیان داشت: امسال ۲۰هزارو ۱۳۶کیلو گرم بره موم نیز تولید شد که ۶درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

بره موم  ماده ای رزینی مانند از جوانه های درختان صنوبر و مخروط است که از کندوی عسل به دست و دارای کاربرد درمانی است. به بره موم چسب زنبور هم گفته می شود.

علاوه بر عسل محصولاتی نظیر موم، بره موم، گرده گل، ژل رویال و زهر زنبور عسل از فرآورده‌های زنبور عسل با ارزش افزوده بالا است که در صنایع دارویی، بهداشتی و غذایی کاربرد زیادی دارند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)