برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

درآمد میلیاردی و اشتغال دانشجویان در شرکت‌های فناور امیرکبیر

علی نیک بخت روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: مرکز توسعه دانشگاه از سه بخش نوآوری و کارآفرینی، رشد و هدایت شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل شده و ضمن ترویج فرهنگ کارآفرینی در سطح دانشگاه تلاش می‌کند تا با شناسایی نخبگان و یافتن ایده‌های ناب مقدمات لازم برای تبدیل آن‌ها به شرکت دانش‌بنیان موفق را فراهم کند.

وی افزود: ماموریت مدیریت توسعه نوآوری و فناوری دانشگاه حمایت و پشتیبانی در راستای تبدیل ایده های نوآورانه و دستاوردهای علمی به فناوری‌ها و محصولات مورد نیاز کشور و جامعه و همچنین شکل‌دهی شرکت‌های دانش‌بنیان است.

نیک بخت اظهار داشت: در حال حاضر مدیریت توسعه نوآوری و فناوری از نظر استانداردهای مراکز فناوری کشور به میزانی از بلوغ و فعالیت رسیده که می تواند با ماهیت پارک علم و فناوری فعالیت کند. بر این اساس به دنبال جذب مجوز از وزارت علوم هستیم تا بتوانیم خدمات بیشتری به شرکت های مستقر در دانشگاه ارائه کنیم.

وی با اشاره به فضای فیزیکی پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر اظهار داشت: پارک در قالب برج های مختلفی تعریف شده است، برج فناوری ابن سینا به شماره یک با بیش از ۸ هزار متر مربع زیربنا محل استقرار نزدیک به یکصد شرکت زیرمجموعه است. برج فناوری شماره ۲ نیز تا بهمن سال جاری در تقاطع کوچه بالاور و خیابان ولیعصر افتتاح می شود.

نیک بخت افزود: برج فناوری شماره ۳ در خیابان بزرگمهر واقع شده و برج فناوری شماره ۴ نیز در تقاطع خیابان بزرگمهر و در مجاورت  سفارت فلسطین خریداری شده که تا شهریور ماه سال آینده آماده بهره برداری می شود.

فعالیت ۲۸۸ شرکت فناور در امیرکبیر

وی با بیان اینکه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر سه نوع هسته و شرکت نوآور و فناور وجود دارد و از تمامی این شرکت ها حمایت می شود، گفت: دسته اول، هسته هایی هستند که دارای ایده نوآورانه و تیم خوب برای ورود به بازار هستند که این  شرکت ها بیشتر در مراکز نوآوری دانشکده ها مستقر هستند.

نیک بخت اظهار داشت: دسته دوم شرکت هایی مستقر در مراکز رشد هستند که دارای محصول اولیه با سطح تکنولوژی بالا هستند.

مدیر توسعه نوآوری و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: دسته سوم شرکت های دانش بنیان هستند که محصولات آنها به مرحله تجاری سازی رسیده است و به خوبی وارد بازار شده اند.

راه اندازی ۴ مرکز فعال نوآوری در دانشکده‌ها

وی اظهار داشت: دانشگاه امیرکبیر اولین دانشگاهی است که در دانشکده های خود مراکز نوآوری راه اندازی کرده و تاکنون ۴ مرکز فعال در دانشکده ها فعالیت می کند و سه مرکز نیز در آینده تاسیس می شود.

  نیکوکار اهل تربت‌حیدریه دانش‌آموزان دارنده رتبه‌ زیر هزار این شهر در کنکور را بورسیه کرد

مدیر توسعه نوآوری و فناوری دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: برنامه ریزی شده واحد تجاری سازی را در مدیریت توسعه نوآوری و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر راه اندازی کنیم تا از این طریق بتوانیم به تجاری سازی ایده و محصولات شرکت ها کمک کنیم و همچنین زمینه تجاری سازی یافته های پژوهشی دانشگاه را نیز فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت های فناور و دانش بنیان مستقر در دانشگاه شرکت های موفق و سرآمد در حوزه تخصصی خود هستند، تاکید کرد: شرکت های فعال این دانشگاه در حوزه های انرژی و محیط زیست، مهندسی پزشکی و سلامت، فناوری اطلاعات و ارتباطات و سایر زمینه های تخصصی فعال هستند.

عملکرد موثر دانش بنیان‌های  امیرکبیر در کرونا

نیک بخت تصریح کرد: عملکرد اکثر شرکت های نوآور در حوزه تخصصی خود بسیار مطلوب ارزیابی می شود. به طوری که در سال ۹۸ با وجود شیوع بیماری کرونا در اواخر سال مجموع فروش شرکت های تابعه در حدود ۱۱۲ میلیارد تومان بوده و همچنین حدود ۸۵۰ نفر در این شرکت ها مشغول به کار هستند.

وی افزود: به عنوان مثال شرکت هایی در دانشگاه امیرکبیر فعال هستند که مراقبت های پزشکی و ویزیت های آنلاین را برعهده دارند که طبق ارزیابی انجام شده این شرکت ها حدود ۲.۵ تا ۳ میلیون سفر شهری را در بازه زمانی ابتدای اسفند ۹۸ تا پایان اردیبهشت ۹۹ کاهش داده اند. همچین  پلتفرم های سرویس دهی در حوزه مشاوره آنلاین حقوقی و روانشناسی نیز جزو این دسه از خدمات هستند.

نیک بخت با بیان اینکه با وجود شیوع کووید-۱۹، در مجموعه فعالیت مراکز نوآوری و شتابدهی دانشگاه رشد داشته است، اظهار داشت: به گونه ای تعداد تیم های مستقر در این مراکز نسبت به پایان سال ۱۳۹۸ به میزان ۴۸ درصد و تعداد اعضای فعال در این تیم ها به میزان ۲۰ درصد رشد داشته است.

افزایش ۴۰ درصدی  اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان

وی افزود: مقایسه آمارهای موجود در سال ۹۸ و شش ماهه نخست امسال نشان می دهد که  در این مدت میزان اشتغال در شرکت های دانش بنیان، واحدهای فناور و تیم های مستقر در مراکز نوآوری دانشگاه به میزان ۴۰ درصد افزایش داشته است.
مدیر توسعه نوآوری و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: شرکت های فناور و دانش بنیان دانشگاه که در زمینه انرژی و محیط زیست فعالیت می کنند سرمایه گذار خارجی دارند که نشان می دهد این شرکت ها در حوزه تحقیقات و توسعه به خوبی درحال برنامه ریزی و فعالیت هستند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)