برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تداوم معطلی کامیون‌های تجارت خارجی در آستارا

 این روزها به محض ورود به آستارا از سمت تالش از محدوده بقعه امامزادگان تا تالاب استیل،  بندر و گمرک آستارا، دیواری از کامیون ها در دو سوی جاده به چشم می خورد و صف طولانی از کامیون ها در طول خیابان های منتهی به درب تجاری گمرک کشیده شده است.

پارک دوبله و گاه بیش از آن در محوطه پایانه بار و محلات نزدیک به تالاب استیل سبب ناخوشنودی مردم منطقه شده و برخی رانندگان کامیون ها که چند شبانه روز را در کابین وسایل نقلیه خود می گذرانند، ناخواسته برای خانه های اطراف مزاحمت ایجاد می کنند و ریخته شدن زباله، تخلیه گازوئیل و روغن و انسداد مسیرهای عبوری مردم از جمله مشکلاتی است که صف های کیلومتری کامیون ها این روزها برای مردم آستارا ایجاد کرده اند.

فرمانداری و اداره کل گمرک آستارا مشکل اصلی تردد کامیون ها در مرز را کندی روند ترخیص از جانب گمرک جمهوری آذربایجان اعلام و عنوان کرده اند که برای رفع این مشکل با گمرک مقابل رایزنی و گفت و گو شده اما گشایشی تا کنون در این امر ایجاد نشده است.

این در حالی است که بر اساس اعلام پایانه مرزی آستارا امسال تا ۱۵ آذرماه ۶۱ هزار و ۸۰۰ دستگاه کامیون داخلی و خارجی برای صادرات و واردات کالا از این مرز تردد کرده اند و این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد افزایش داشته است؛ بنابراین این افزایش تردد کامیون ها نسبت به سال قبل از دلایل تشکیل صف های طولانی کامیون ها در آستارا محسوب می شود.

عباس صابر فرماندار آستارا برای مدیریت این مشکل، از پایانه بار خواسته است تا کامیون ها را به تناسب آهنگ ترخیص از گمرک، روانه شهر کنند تا از شمار و ترافیک آنها در خیابان های اصلی کاسته شود اما این امر سبب شده تا برخی رانندگان، کامیون های خود را در محلات مجاور پایانه و تالاب استیل پارک کنند.

به تازگی رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا برای کاهش صف کامیون‌های صادرات کالا دستور داده بود تا کانتینرهای بار کامیون ها را از طریق بندر به وسیله کشتی‌ به کشورهای مقصد ترانزیت شود.

  تشخیص یک ساعته کووید-۱۹ با استفاده از هوش مصنوعی

به گفته کیانوش امیری، بارگیری کانتینرهای حاوی کالاهای صادراتی بر روی کشتی ها در بندر آستارا، باری از دوش گمرک زمینی برمی دارد و در یک مرحله بیش از ۳۰ کانتینر با ۲ فروند کشتی به کشورهای مقصد حمل و نقل شده است.

او گفت: تعدادی از کامیون ها بارهای خود را در محوطه بندر تخلیه می کنند تا با انتقال و ترانزیت بار آنها از مسیر دریا از حجم صف و ترافیک کامیون ها در شهر و مقابل درب گمرک زمینی آستارا کاسته شود.

کریم رسولی، مدیرکل گمرک آستارا نیز گفته است که طرح درحال اجرای ساماندهی محوطه گمرک برای تردد کامیون ها هم اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در وسعت ۲۷ هکتار با ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار اجرا می شود و برای ورود و خروج کامیون ها به محوطه ۶ باند در نظر گرفته شده است.

وی با اذعان به ترافیک و توقف کامیون ها در ورودی آستارا از سمت تالش خواهان همکاری دستگاه های مرتبط را برای رفع ترافیک در مسیر منتهی به گمرک شده است.

به گفته مسئولان امر،  سهم ۸۳ درصدی ایران از صادرات محصولات کشاورزی به اوراسیا در رونق تجارت خارجی موثر است و روسیه بزرگترین بازار تقاضای اوراسیا را دارد و روابط حسنه ایران با آن کشور و سایر همسایگان شمالی و اعضای اتحادیه اوراسیا در توسعه اقتصاد فرامرزی بی تاثیر نیست و همه اینها سبب شده تا ۸۰ درصد صادرات گیلان از مرزهای زمینی، دریایی و ریلی آستارا محقق شود؛ اما در کنار همه این مزایا و امتیازها، انتظار می رود با پیگیری مجدد و مستمر مسئولان محلی و استانی از طریق وزارت امور خارجه، رویه های گمرکی در گمرک جمهوری آذربایجان تسریع و معضل صف های کیلومتری کامیون ها در آستارا برچیده شود.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده و از مبادی مهم واردات و صادرات کالاهاست.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)