برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بررسی چهار سند ملی در کمیسیون دائمی شورای عالی سلامت و امنیت غذایی

به گزارش ایرنا از وبدا، دکتر علی دل پیشه در حاشیه برگزاری سومین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور، اظهار کرد: کمیسیون دائمی، زیر مجموعه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی است که دبیری این کمیسیون بر عهده وزیر بهداشت است و در آن نمایندگان ۱۳ دستگاه اجرایی حضور دارند و وظیفه این کمیسیون، تهیه پیش نویس اسناد مورد بررسی در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی است.

بررسی سند ملی سلامت مردان

وی افزود: اولین سندی که امروز در جلسه کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفت، سند ملی سلامت مردان بود که توسط معاونت بهداشت وزارت بهداشت تهیه شده و امروز مورد بحث قرار گرفت. همچنین سند بیماری های نادر ایران امروز مورد بررسی قرار گرفت. با مکاتبه تعدادی از نمایندگان مجلس با وزیر بهداشت و تهیه پیش نویس سند بیماری های نادر ایران توسط بنیاد بیماری های نادر، این سند بررسی شد. یکی از مهمترین خدمات در این سند، علاوه بر آموزش های فراگیر به خانواده ها، پیشگیری از تولد نوزادان مبتلا به بیماری های نادر خواهد بود.

رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی خاطرنشان کرد: امروز همچنین سند ملی سلامت زنان که توسط فرهنگستان علوم پزشکی تهیه شده، مورد بررسی قرار گرفت و در این سند، مسائل، مشکلات و بیماری هایی که در زنان شیوع بیشتری دارد، مطرح شده و اعضای کمیسیون با توجه به شیوع برخی بیماری ها در بین زنان و بیماری های اختصاصی زنان، نظراتی را مطرح کردند و دبیرخانه این سند، موظف شد که ظرف ۶ ماه برنامه اجرایی این سند را تهیه و به شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ارائه کند.  

  داروخانه‌ها عرضه ماسک با نرخ مصوب را در سامانه ثبت کنند

بررسی برنامه کشوری کنترل بیماری ایدز 

 دل پیشه یادآور شد: سند دیگری که امروز در کمیسیون دائمی مطرح شد، برنامه کشوری کنترل بیماری ایدز بود که بخش ها و دستگاه های مختلف کشور که با ایدز مرتبط هستند، شرح وظایف خود را شناختند، چراکه هماهنگی بین بخشی، لازمه مقابله و کنترل بیماری ایدز است و این برنامه تا افق ۱۴۰۴ برای مقابله با ایدز توسط دستگاه های اجرایی مربوطه، اجرا می شود.

وی تصریح کرد: این ۴ سند در کمیسیون دائمی به تصویب رسید و در دستور کار شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که متشکل از رییس جمهور و ۱۳ وزیر و رییس دستگاه اجرایی است، قرار می گیرد تا مورد تصویب نهایی و ابلاغ واقع شود.  

رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی افزود: ۴ سند دیگر در دومین جلسه کمیسیون دائمی مطرح شده که شامل سند سلامت روان، سلامت سالمندان، امنیت غذایی و بسته غذایی ۷ استان محروم کشور است و در دستور کار اولین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی قرار گرفته است.  

 دل پیشه همچنین یادآور شد: سندها و مصوبات مختلفی که در جلسات قبلی شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصویب شده بود، در کشور اجرایی شده است. یکی از آنها تشکیل مجمع ملی سلامت و مجامع استانی سلامت بود. این تجربه در جمهوری اسلامی ایران منحصر به فرد است چون در سایر کشورها چنین ساختاری را نداشته ایم و یکی از دستور کارهای مجامع استانی سلامت، تصویب سند جامع سلامت استان است که خط مشی ۵ سال آینده هر استان در آن مشخص می شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)