برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مبارزه با ملخ صحرایی نیازمند ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار است

«سعید معین» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا  افزود: با وجود اینکه طی دوسال اخیر ادوات و دستگاه های مورد نیاز مبارزه با آفت ملخ صحرایی را تهیه کرده ایم اما اکنون نیازمند سمپاش و سم هستیم.

وی با بیان اینکه سم فعلی ما یک تا دو ماه آینده را پوشش می دهد، اظهارداشت: اگر بخواهیم آفت ملخ صحرایی را در استان های جنوبی کشور مهار کنیم نیازمند کمک دولت و سازمان مدیریت بحران کشور هستیم تا طی مدت دو تا سه ماه آینده  مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان را برای تهیه سم مور نیاز به این بخش اختصاص دهند.

مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: اگر این اعتبار دیر تامین شود به دلیل نداشتن سم کافی این آفت خسارت زا می تواند  از خط مقدم عبور کرده و به عرصه های کشاورزی و استان های دیگر وارد شود.

معین اضافه کرد: امسال  ۱۰ میلیارد تومان در اردیبهشت ماه و پنج میلیارد تومان در مهر و آبان ماه برای تهیه سم و سمپاش در استان ها تقسیم شد و قرار است ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان تا پایان سال تخصیص یابد اما چون هزینه سم امسال نسبت به سال گذشته حدود پنج برابر افزایش داشته است به ناچار باید مبلغ اعتباری این بخش افزایش پیدا کند.

به گفته وی؛ پیش از این هر لیتر سم با قیمت ۴۰ هزارتومان خریداری می شد اما در فروردین ماه امسال با تبدیل ارز رسمی به ارز نیمایی نرخ این سم به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

 مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور  با بیان اینکه هر سری از دسته های ملخ صحرایی دارای ۸۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون جمعیت است، افزود: اکنون در قسمت های مرکزی عربستان،  کویت، سواحل دریای سرخ،  یمن، شرق آفریقا، سواحل سودان، سومالی، اتیوپی، اریتره و جیبوتی دسته های بزرگ ملخ صحرایی وجود دارد.

وی اظهارداشت: ملخ‌های نابالغ صورتی به قرمز و ملخ های بالغ و بالدار، طلایی رنگ هستند که می توانند روزانه بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر پرواز کنند و در صورت وجود باد شدید می توانند بالای ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر در یک روز حرکت داشته باشند.

مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: وضعیت آب و هوایی در ۶ ماهه گذشته به خصوص در پاییز برای ملخ صحرایی در شبه جزیره عربستان مساعد بوده و به دلیل وجود بارش‌های سیل‌آسا تعداد دسته‌های این آفت بیشتر شده که وضعیت استقرار آنها در مناطق نزدیک به ایران می‌تواند برای کشور ما تهدیدآمیز باشد.

  کنترل نقدینگی از طریق انتشار اوراق مالی در بودجه ۱۴۰۰

وی گفت: به طور معمول هر ساله این آفت با گرم شدن هوا در شبه جزیره عربستان در بهمن ماه به سمت ایران می آید، اما امسال براساس پیش بینی سازمان هواشناسی جهانی و اتحادیه اروپا دمای هوای شبه جزیره عربستان بین ۱ تا ۱.۵ درجه گرمتر از معمول خواهد شد که احتمال هجوم ملخ در ماههای دی و بهمن ماه وجود دارد.

معین اضافه کرد: به طور حتم حمله دسته های بزرگ ملخ صحرایی استان های هرمزگان، خوزستان، بوشهر، تمامی ساحل خلیج فارس، جاسک،  سیستان و بلوچستان تا چابهار را درگیر خواهد کرد.

مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: اکنون آمادگی مبارزه با این آفت در سطح یک میلیون هکتار را در ۱۰ تا ۱۲ استان جنوبی کشور داریم و تلاش می کنیم سطح مبارزه در عرصه های بیابانی، مراتع و جنگل های استان های جنوبی انجام شود به طور مثال کشور هند در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ خسارت قابل توجهی در دو ایالت خود متحمل شد.  

معین با بیان اینکه آفت ملخ صحرایی به دلیل خسارت زایی بالا نباید وارد عرصه های کشاورزی و باغات شود، افزود: مبارزه با این آفت تا تیر و اوایل مردادماه هر سال ادامه دارد بنابراین این امر منوط به پرداخت اعتبارات مورد نیاز این بخش و استمرار آن است.

به گزارش ایرنا،  در سال ۹۸  هجوم ملخ صحرایی توسط دیده بانی سازمان حفظ نباتات کشور در استان‌های جنوبی کشور مشاهده شد و نزدیک به یک میلیون هکتار تحت مبارزه قرار گرفت.

در تاریخ ۳۰ بهمن سال ۹۷ مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۷۵۰ هزار هکتار از ۹ استان جنوبی کشور از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و خراسان جنوبی عملیاتی شد.

ملخ‌های صحرایی در مسیر حرکت خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه مورد هجوم می‌شوند.

امسال اولین دستجات ملخ از کویت، هند و پاکستان به کشور ما سرازیر شدند و از ابتدای آبان ماه امسال تاکنون، مبارزه با آفت ملخ صحرایی در سطح ۱۱۹ هکتار از اراضی دو استان هرمزگان و بوشهر انجام شد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)