برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

منطقه آزاد ارس، چشم و چراغ صنعت گلخانه‌ای خاورمیانه

به گزارش ایرنا، وجود بزرگترین واحدهای گلخانه ای با آخرین فن آوری های روز دنیا در منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس، محیطی فراهم کرده تا امکان تولید انواع محصولات گلخانه ای با کیفیت جهانی ایجاد شود و رکورددار تولید محصولاتی همچون فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی و خیار باشد و با صادرات این محصولات در شرایط تحریم، اشتغال و ارزآوری مناسبی داشته باشد.

به عنوان نمونه، متوسط تولید فلفل دلمه ای در گلخانه های کشور ۲۳۰ تن در هکتار است، اما در منطقه آزاد ارس با تلاش بخش کشاورزی و کارکنان یکی از واحدهای گلخانه‌ای، رکورد این تولید در واحد سطح به ۳۰۰ تن در هکتار افزایش یافته است. 

منطقه آزاد ارس در تولید محصولات گلخانه ای مثل گوجه فرنگی و خیار نیز رکوردار است و تولیدات آن به کشورهای مجاور به خصوص روسیه و بازارهای حاشیه خلیج فارس  به ‌عنوان بازارهای هدف با  ارزآوری مناسب صادر می شود. 

یکی از مزیت های نسبی مجتمع های گلخانه ای منطقه آزاد ارس که آن را در سطح کشور بی رقیب و برای فعالان صنعت گلخانه ای خاورمیانه به رقیبی سرسخت تبدیل کرده است.

در منطقه آزاد ارس به مرکزیت جلفا در ۱۳۲ کیلومتری شمال غرب حدود ۱۵۰ هکتار گلخانه در حال بهره برداری و حدود ۲۵۰ هکتار گلخانه در حال ساخت وجود دارد که سالانه نزدیک به ۵۰ میلیون دلار محصول از آنها صادر می شود.

ظرفیت تولید مجتمع های گلخانه ای منطقه آزاد ارس ۴۰ هزار تن انواع محصول است که بیش از ۲۰ هزار تن آن صادر می شود.

سعدالله اسکندری، رکوردار تولید فلفل دلمه ای کشور در منطقه آزاد ارس

کشاورز منطقه آزاد ارس با تولید ۳۰۰ تن در هکتار رکورد تولید فلفل دلمه ای کشور را شکست

کشاورز رکورددار تولید فلفل دلمه ای کشور در منطقه آزاد ارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مجموعه ظرفیت این گلخانه سالانه ۴۰ هزار تن است که از این مقدار حدود ۵۰ درصد محصولات فلفل و بادمجان و بقیه گوجه‌فرنگی است؛ بازدهی محصول بسیار چشمگیر بوده و رکورد تولید گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای از هر هکتار به ترتیب ۴۵۰ تن و ۳۰۰ تن در در هکتار می باشد.

سعدالله اسکندری با بیان اینکه رکورد برداشت فلفل دلمه ای در کشور ۲۳۰ تن در هکتار است، افزود: افزایش این مقدار به ۳۰۰ تن یک موفقیت چشمگیر به حساب می آید و با توجه به اینکه حجم محصولات روزانه بالاست و ماشین آلات و تجهیزات خاصی در این گلخانه وجود دارد، روزانه ۱۲۰ تن محصولات تولیدی، درجه بندی و بسته بندی می شود و این مقدار بسته بندی روزانه نیز در کشور چشمگیر است.

وی گفت: رمز موفقیت ما استفاده از دانش و فن آوری های نوین و اطلاعات به روز می باشد؛ استفاده از تجربیات متخصصان خارجی و کارگران آموزش دیده داخلی، کمک کرده تا به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم؛ این مجتمع گلخانه‌ای بزرگترین مجتمع گلخانه یکپارچه هیدروپونیک شیشه‌ای ارتفاع بلند خاورمیانه است که در این محیط توانستیم رکورد تولید فلفل دلمه ای کشور را بشکنیم. 

وی افزود: فرق این گلخانه با دیگر گلخانه‌ها، استفاده از سیستم‌های جدید است، سیستم های خاص، بستر خاص، سیستم آبیاری جمع‌آوری آب باران، استفاده مجدد از آب باران، جمع آوری آب زهکشی و مبارزه با آفات موجب شده  بازدهی محصولات در واحد سطح بالا برود.

اسکندری اظهار کرد: استاندارد عدم آلایندگی محصولات که محیط زیست آن را صادر کرده، از دیگر مزایای این گلخانه در منطقه آزاد ارس است.

وی توضیح داد: در تولید این محصولات واریته ها و تیپ های مختلف از فلفل و گوجه فرنگی را تولید می‌کنیم که بازار هدف متقاضیان هستند؛ این محصولات علاوه بر سلامتی که دارد، مشتریان خارجی نیز به لحاظ ماندگاری بالا و داشتن حداقل ضایعات طالب آن هستند.در تولید این محصولات واریته ها و تیپ های مختلف از فلفل و گوجه فرنگی را تولید می‌کنیم که بازار هدف متقاضیان هستند این محصولات علاوه بر سلامتی که دارد مشتریان خارجی نیز به لحاظ ماندگاری بالا و داشتن حداقل ضایعات طالب آن هستند.

وی در خصوص برنامه‌های سال آینده برای توسعه محصولات و افزایش محصولات کارخانه گفت:ذبر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده سال آینده بازدهی محصولات را ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش می‌ دهیم، بدون این که افزایش سطح هکتار در کاشت صورت گرفته باشد.

محسن نریمان، مدیرعامل منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس 

گلخانه بزرگ ارس جزو ۱۰ گلخانه بزرگ جهان است

  کرونا اسکله‌های گردشگری قشم را تعطیل کرد

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از نظر ساخت و تولید این گلخانه پیشرفته با استانداردهای جهانی شکل گرفته و جزو گلخانه های نمونه کشور است که رکورددار مناطق آزاد، ایران و خارومیانه است و در واقع یکی از ۱۰ گلخانه بزرگ جهان محسوب می شود.  

محسن نریمان ادامه داد: این موضوع موجب می‌شود تا منطقه مورد توجه بسیاری از فعالان اقتصادی و کشاورزی قرار بگیرد و فکر می‌کنم تا چند سال آینده رکورددار تمام محصولات گلخانه ای در کشور منطقه آزاد ارس باشد.

نریمان با بیان اینکه در تولید گوجه فرنگی نیز رکورد دار هستیم، تاکید کرد: عمده هدف تولید این واحدهای گلخانه ای منطقه آزاد ارس، صادرات است که به کشورهای همجوار به ویژه روسیه صادر می‌شود.

وی یادآوری کرد: امسال ۲۴۰ میلیون دلار انواع کالا از منطقه آزاد ارس بیشتر به کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، عراق، قزاقستان، افغانستان، امارات متحده عربی، ارمنستان، جمهوری چک و ازبکستان صادر شده است.امسال ۲۴۰ میلیون دلار انواع کالا از منطقه آزاد ارس بیشتر به کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، عراق، قزاقستان، افغانستان، امارات متحده عربی، ارمنستان، جمهوری چک و ازبکستان صادر شده است.

وی همچنین اظهار کرد: بهره وری مصرف آب یکی از مزایای مهم گلخانه‌ است که با بهره گیری از سیستم آبیاری بسته به این دستاورد رسیده ایم، ضمن بیش از یکهزار نفر نیز در این واحد فعالیت می کنند.

نریمان یادآوری کرد: آوردن دانش فنی به روز اروپایی یکی دیگر از دستاوردهای واحد گلخانه‌ای منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس در جلفا است.

مسئول کنترل کیفی گلخانه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تمام مراحل رشد کاشت فلفل و گوجه فرنگی و بازدهی تحت کنترل این واحد می باشد و بعد از تولید محصولات قبل از ارسال به بازارهای هدف محصول در اینجا درجه بندی و نظارت نهایی انجام می شود و سپس به بازارهای جهانی ارسال می‌شود.

یک کشاورز شاغل در گلخانه نیز به ایرنا گفت: برداشت گوجه فرنگی و فلفل از اواخر آذر ماه آغاز شده و تا تیرماه سال آینده ادامه دارد.

بیوک رضایی، رکوردار تولید خیار در منطقه آزاد ارس

کشاورز منطقه آزاد ارس رکورد تولیدخیار را با برداشت ۲۷ تن در هکتار شکسته است

یک کشاورز منطقه آزاد ارس نیز که رکورد تولید خیار را شکسته است، به ایرنا گفت: وسعت اراضی کشاورزی در اختیار من و همسرم ۶ هکتار است که به کاشت نهال گل محمدی اختصاص داده ایم، اما برای استفاده بهینه از خاک تصمیم گرفتیم که بین بوته های گل محمدی، خیار بکاریم و موفق شدیم در هر هکتار ۲۷ تن خیار برداشت کنیم.  

بیوک رضایی اظهار کرد: رکورد برداشت خیار در کشور پیش از این ۱۸ تن در هر هکتار  بود که ما آن را به ۲۷ تن در هر هکتار افزایش دادیم و در مجموع ۱۶۳ تن خیار به ارزش حدود ۳۳۰ میلیون تومان برداشت کردیم.  

وی افزود: با توکل به خدا، پشتکار، کسب تجربه، کمک خانواده و استفاده از روش های علمی و مکانیزه کشاورزی، روش های مدیریت کیفیت در کاشت، داشت و برداشت این رکورد به دست آمد.  

رضایی با اشاره به اینکه رکوردزنی در تولید خیار برای ۳۰ تا ۴۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است،  ادامه داد: برنامه ریزی کردیم تا سال آینده صنایع تبدیلی و تولید خیار شور را نیز ایجاد و برای صادرات توجه بیشتری داشته باشیم.  

وی با بیان اینکه به بسته بندی محصولات تولیدی نیز توجه خاص شده است، یادآوری کرد: تاکنون ۲۴۶ هزار تن خیار به کشورهای عراق، روسیه و قطر صادر کرده ایم تا سهم ایران را در بازارهای جهانی خیار افزایش دهیم.۲۴۶ هزار تن خیار به کشورهای عراق، روسیه و قطر صادر کرده ایم تا سهم ایران را در بازارهای جهانی خیار افزایش دهیم.

به گزارش ایرنا، منطقه آزاد ارس در شمالغرب کشورمان و در مجاورت جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار گرفته است و با وسعت ۵۱ هزار هکتار ۱۳۷ کیلومتر با تبریز فاصله دارد.  

گزارش: پیمان پاکزاد 

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)