برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

«میرجاوه» قدیمی‌ترین خط‌آهن؛ معبری به شبه قاره هند

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، علی اصغر مونسان با انتشار کلیپی از جاذبه‌های گردشگری و چشم‌اندازهای طبیعی میرجاوه در استان سیستان‌وبلوچستان در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: این شهرستان در ۷۵ کیلومتری جنوب‌شرقی شهرستان زاهدان واقع شده و تنها مرز رسمی و قانونی در جنوب‌شرقی کشور است و رفت‌وآمد گردشگران خارجی از این معبر (مرز میرجاوه) صورت می‌گیرد و از طریق قدیمی‌ترین خط راه‌آهن به شبه قاره هند متصل می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی میرجاوه را دارای جاذبه های شاخص گردشگری دانست و به آتشفشان نیمه فعال تفتان، گورستان تاریخی و منحصر به فرد هفتاد ملا، روستای هدف گردشگری تمین، چشمه حضرت موسی، معماری صخره‌ای تمین، باغات و مناظر طبیعی، چشمه‌های بکر و جوشان روستاهای دامنه تفتان غار، آبشار و قلعه لادیز، ساختمان‌های تاریخی راه‌آهن، گمرک، شهربانی و پست و قدیمی‌ترین فرودگاه در این منطقه اشاره کرد.

با توجه به رویکرد وزارت میراث‌فرهنگی به اجرا و افتتاح طرح‌ها به صورت خطی و مسیری که دارای ویژگی‌های توسعه گردشگری از جمله آثار و بناهای تاریخی هستند، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری در استان سیستان و بلوچستان و مناطق آزاد تجاری که به کریدورهای بین‌المللی متصل می‌شوند جزو طرح‌های اولویت‌دار قرار خواهند گرفت.

مونسان در سفر هفته گذشه به استان قزوین در دیدار با فعالان حوزه گردشگری این استان گفت:«راه‌آهن شمال به جنوب کشور با محور ۱۴۰۰ کیلومتری، کاروانسراهای کشور و محور اورامانات در غرب کشور از جمله آثاری هستند که در انتظار ثبت جهانی قرار دارد، رویکرد وزارتخانه این است که طرح ها را به‌صورت خطی و مسیری ثبت کند تا از این طریق بتواند بناهای بیشتری را ثبت جهانی کند، مسیرهایی انتخاب می‌شوند که چند بنای مهم در آن قرار داشته باشد.»

قله تفتان به عنوان مرتفع‌ترین کوه سیستان و بلوچستان و بام جنوب شرق کشور

به گزارش ایرنا، شهرستان مرزی میرجاوه با سه بخش لادیز، ریگ ملک و مرکزی با وسعتی حدود ۶ هزار کیلومترمربع در شرق سیستان و بلوچستان واقع شده است و بیش از ۳۵۰ کیلومتر با کشور پاکستان مرز مشترک دارد و  نخستین راه آهن در ایران را داشته و جزو نخستین شهرهای دارای شهربانی و گمرک است.

میرجاوه با مناطق مختلف دیدنی نظیر رودخانه لادیز، دخمه انسان‌های اولیه، قبرستان‌های باستانی، قلعه چهل‌دختر، قلعه و غار لادیز، تپه‌های باستانی لادیز، معماری صخره‌ای تمین، مجموعه قبرستان و قلعه هفتاد ملا، چاه‌های مربوط به معادن باستانی در جون‌آباد، درگیابان، چلنگ، خارستان بخش لادیز و صدها اثر ماقبل تاریخ سفر خوشی را برای هر گردشگر به یادگار می‌گذارد.

  ارتقای ایمنی محیط‌های صنعتی با تجهیزات نانویی

در قسمت جنوب و جنوب‌غرب میرجاوه و در بخش لادیز رشته کوه‌های منتهی به قله تفتان به عنوان مرتفع‌ترین کوه سیستان و بلوچستان و بام جنوب شرق کشور مناظر و طبیعت زیبایی را به وجود آورده که نشان دهنده زیباییهای خلقت الهی است. این رشته کوه‌ها از قله شه‌سواران با ارتفاع سه هزار و ۵۰۰ متر در بخش لادیز و در مسیر خاش – زاهدان آغاز شده و شامل ارتفاعات خارستان، انجرک و گزند است و سپس به تفتان منتهی می شود.

معروف‌ترین این قله‌ها شه‌سواران، بندک سیاه، زردان نقره ای، چهل دختر، ریزوک، ماد افتی، بیست مردون، انجرک، گریوه، گزند و تفتان است. تمامی این قلل بیشتر از 3هزار متر ارتفاع دارند و مرتفع ترین آنها تفتان با چهار هزار و ۵۰ متر ارتفاع در جنوب بخش لادیز و در حوزه شهرستان خاش واقع شده و تنها آتشفشان نیمه فعال ایران است که هنوز بخار گوگرد از دهانه های سمت لادیز و سنگان آن متصاعد می شود.

کوه های روستای تمین منبع غنی و سرشاری از گیاهان دارویی از جمله درمنه، کلپوره، اسپنتان، مور، زامبول و درنگ است که در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد. تمین همچنین دارای آثار تاریخی و گردشگری زیادی از جمله تپه های باستانی، قبرستان ها، چله خانه، معماری صخره ای، آسیاب های آبی، قلعه ها و کوره های ذوب فلز در نواحی مختلف و غارهای باستانی است که همه نشان از استقرار تمدن عظیم انسانی در این دهستان دارد.

با توجه به شیوع بیماری کرونا و توصیه ستاد ملی مقابله به کرونا به در خانه ماندن و تاکید بر تعویق سفر به دوران پس از مهار بیماری کرونا اکنون بهترین فرصت برای مطالعه و شناخت بیشتر جاذبه‌های فرهنگی، گردشگری و طبیعی ایران ایجاد شده است. می‌توان با بررسی دقیق، مقصدهای جذاب و جدید گردشگری را برای مسافرت‌های فردی و گروهی در دوران پسا کرونا برنامه‌ریزی کرد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)