برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

خانه ملیله زنجان با حضور رییس آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی افتتاح شد

غاده هیجاوی در مراسم افتتاحیه خانه ملیله زنجان در جمع خبرنگاران گفت: استان زنجان در زمینه صنایع به خصوص صنایع دستی دارای ظرفیت بسیار بالایی بوده و ملیله آن نیز از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به بازدید انجام شده از صنعت ملیله و مس این استان یادآورشد: زنجان شهر تاریخی و دارای صنایع دستی بسیار زیبا و غنی است که به همین دلیل با ارزیابان مربوطه برای ارتقای ملیله زنجان حضور یافته ایم.

رییس آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی و ارزیابان این شورا شامگاه جمعه نیز در نشست تخصصی صنعتگران و مسؤولان شهر زنجان به این موضوع اشاره کردند که پس از افتتاح خانه ملیله این شهر و بازدید از مراکز آموزشی و دیدار با استادکاران، گزارش های جمع بندی به سازمان میراث جهانی برای ارزیابی ارسال خواهد شد.

رییس آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی و ارزیابان این شورا به مدت ۲ روز به بررسی وضعیت ملیله زنجان به منظور ثبت جهانی آن به عنوان شهر ملیله حضو دارند.  

مرداد ماه سال گذشته با رای شورای صنایع دستی کشور از میان استان های متقاضی، زنجان به عنوان شهر ملی ملیله به ثبت رسید.  

ملیله کاری به عنوان یکی از اصیل‌ترین صنایع دستی استان زنجان بوده و ملیله به مفهوم ظریف کاری نقره است که با استفاده از مفتول‌ها و نوارهای ظریف نقره و به کارگیری طرح‌های اسلیمی و منظم ساخته می شود.

سرویس چایخوری، شکلات خوری، گلدان، شمعدان، قاب عکس و انواع زیورآلات از جمله مصنوعات ساخته شده از ملیله است.

در استان زنجان ۵۲ کارگاه ملیله وجود دارد و ۲۳۲ نفر در این کارگاه ها مشغول به فعالیت هستند.

  زالی: کمرنگ شدن ملاحظات بهداشتی در ارتباط با کرونا خطر آفرین است

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس(