برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

قرارداد ۳۰ میلیون دلاری ماشین‌سازی تبریز با سوریه منتظر گشایش خط اعتباری است

ناصر فرج زاده روز دوشنبه در نشست خبری با رسانه ها با بیان این‌که میزان تولیدات گروه ماشین سازی در  هشت ماه اخیر نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، ۶۰ درصد افزایش یافته است، گفت: در این مدت میزان فروش در این مجموعه ۲۸۰ درصد افزایش یافته است.

وی به اقدامات انجام شده در زمینه‌ی بازسازی ماشین‌آلات فرسوده‌ی گروه صنعتی ماشین سازی تبریز اشاره کرد و افزود: برخی از ماشین آلات به دلیل استهلاک از خط تولید کنار گذاشته شده بودند و نیاز به بازسازی با صرف هزینه بالا داشتند که این کار با صرف حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه به همت مدیران و متخصصان داخل کارخانه انجام شد.

مدیرعامل گروه ماشین سازی تبریز با اشاره به بدهی‌های مجموعه ماشین سازی در سال های گذشته،  اظهار کرد: به رغم مصرف‌ها و هزینه‌های جاری، بخش اعظمی از بدهی‌های سنوات اخیر را به برخی ادارات از جمله آب، برق و گاز و غیره به طور قسطی پرداخت کرده‌ایم.

فرج زاده با بیان این‌که ۷۵۰ نفر در مجموعه‌ی ماشین سازی تبریز مشغول به کار هستند، گفت: معتقدم اگر مجموعه‌ی ماشین سازی حمایت شود، علاوه‌بر اشتغال زایی برای نیروهای فعلی، دارای ظرفیت زیاد برای جذب نیروهای جدید نیز است.

وی ادامه داد: کارخانه‌ی ماشین سازی دارای ۴۶۰ هزار متر مربع فضای فیزیکی و در دو حوزه‌ی تولید قطعات خودرو و قطعات موتورهای هیبریدی با دانش، توان و تخصص کافی فعال است.

وی با اشاره به لزوم بهره‌مندی از تخصص بازنشستگان ماشین سازی در راستای تولید مطلوب، خاطرنشان کرد: اگر برخی مباحث در مورد مجموعه ماشین سازی تعیین تکلیف شود قطعا روزهای خوبی در انتظار مجموعه ماشین سازی خواهد بود.

مدیرعامل گروه ماشین سازی تبریز افزود: اگر مجموعه ماشین سازی از سوی مسئولان و مجمع نمایندگان مورد حمایت کافی قرار گیرد، به طور قطع دوباره به روزهای اوج و طلایی گذشته باز خواهد گشت.

وی یادآوری کرد: گروه ماشین سازی تبریز از حدود ۱۴ سال قبل مانند توپ فوتبال در میدان پاس کاری می‌شود و معتقدم مجموعه حاکمیت باید از ماشین سازی دفاع و حمایت کند.

 فرج زاده در خصوص آخرین وضعیت واگذاری ماشین سازی نیز اظهار کرد: بنده به عنوان مسوول تولید  در این مجموعهدر جایگاهی نیستم که در این مورد اظهار نظر کنم ولی تا آنجایی که اطلاع دارم تصمیم قطعی در این مورد گرفته نشده است، اگر تصمیمات اتخاذ ششده اخیر نیز اجرایی شود، اتفاق خاصی نیز رخ نخواهد داد، بلکه مجموعه ماشین سازی از وزارت کار، رفاه و تعاون به وزارت صمت منتقل خواهد شد و مانند گذشته به همان اهداف مشخص خود ادامه می‌دهد.

  نخستین «سیرک ماشین» در برج میلاد تهران

وی با اشاره به املاک ماشین‌سازی، گفت: املاک این مجموعه از مزیت‌های شرکت محسوب می‌شود، ولی سهامداران باید در مورد آن تصمیم گیری‌کنند و ما نیز به عنوان مدیرعامل، پیشنهادات و طرح‌هایی به غیر از فروش ارائه کرده‌ایم.

گروه ماشین سازی تبریز با بیش از ۵۰ سال قدمت یکی از بزرگترین کارخانه‌های شهر تبریز واقع در قراملک و تولیدکننده انواع ماشین‌های صنعتی همانند انواع ماشین‌ابزار، کمپرسورهای صنعتی، پمپ‌های آب، الکترو موتور، لیفت تراک، انواع موتورهای دیزلی، ماشین آلات نساجی، ماشین‌های تراش، ماشین‌های فرز، ماشین های مته، قطعات ریخته و دستگاه‌های سی ان سی است.

این گروه صنعتی مادر که از نخستین واحدهای صنعتی مادر ایران محسوب می شود، در یک دهه اخیر به دلیل واگذاری های غیراصولی به افراد غیراهل با مشکلات اساسی در مدیریت و تولید مواجه شده و بخش بزرگی از نیروی انسانی آن بیکار شده بود.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چند ماه قبل مالکیت گروه صنعتی ماشین سازی را از فرخزاد پس گرفت و  آن را به صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد، به عنوان مالک قبلی آن، پس داد.

قرارداد ساخت این کارخانه بین ایران و چکسلواکی سابق برای تولید انواع ماشین‌آلات صنعتی منعقد شد و از سال ۱۳۵۱ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
البته از سال ۱۳۴۹ و قبل از بهره‌برداری عملی ماشین سازی تبریز، سازمان گسترش وقت بر تولید ماشین‌افزار با لیسانس کشور چکسلواکی در گروه ماشین‌سازی تبریز تاکید کرد و پیش‌بینی شد و بقیه محصولات در طرح اولیه با همکاری و مشارکت کشورهای غربی و آمریکایی و تحت عنوان طرح‌های توسعه ماشین‌سازی تبریز با فناوری کشورهای فوق به مرحله اجرا درآید.
در پی این برنامه‌ریزی، برای تولید پمپ‌های آب با شرکت کی.اس.بی کشور آلمان، برای تولید کمپرسورهای صنعتی با یک شرکت انگلیسی، برای تولید الکتروموتور با شرکت ‘گلد’ آمریکا و لیفتراک و موتورهای دیزلی با یک شرکت دیگر انگلیسی قرارداد انعقاد تکنولوژی منعقد شد.
ظرفیت‌های باقی‌مانده از اجرای طرح اولیه برای شرکت ماشین‌سازی تبریز شامل ماشین‌افزارهای تراش، فرز، مته و قطعات ریخته به اجرا گذاشته شد که بعدها برای همگامی با پیشرفت تکنولوژی و پاسخگویی به نیازهای مجموعه صنایع و نیز با توجه به توسعه فزاینده صنعتی و اقتصادی کشور با هدف افزایش توان تولید ، نسبت به اجرای طرح بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات خطوط تولید و تاسیسات زیربنایی شرکت ماشین سازی تبریز اقدام شد.
محصولات شرکت ماشین سازی تبریز از ۱۷ سال پیش به کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی صادر می‌شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)