برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نظارت بر میوه‌های نوروزی آغاز شد

به گزارش روز یکشنبه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان،‌ «عباس تابش» هدف از این بخشنامه را جلوگیری از التهاب و حفظ آرامش بازار به لحاظ شرایط خاص عرضه و تقاضای میوه شب عید  دانست و از  سازمان‌های صنعت، معدن وتجارت استان‌ها خواست که در بحث کنترل و پایش مستمر وضعیت توزیع ، عرضه و قیمت کالاهای اساسی با جدیت ورود پیدا کنند.

براساس بندهای این بخشنامه  لازم است ضمن برنامه ریزی و نظارت دقیق توام با هم افزایی در بحث نظارت بر بازار، از ظرفیت‌های موجود دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط استانی و همچنین اتاق اصناف به خوبی استفاده شود.

در این بخشنامه آمده است: سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان تامین کننده موظف هستند در بحث کنترل و نظارت بر عرضه و تحویل کالا ، تدابیر و تمهیدات لازم را بیندیشند تا این امر بصورت دقیق انجام و در صورت احراز تقلب از سوی واحد ذخیره ساز میوه، اقدامات سلبی و ایجابی از قبیل تشکیل پرونده و معرفی به تعزیرات حکومتی ، اعمال محدودیت‌های صادراتی و….. با جدیت در دستور کار قرار گیرد.

معاون وزیر صنعت در این بخشنامه تاکید کرده است: سازمان‌های صنعت ترتیبی اتخاذ کنند تا بر ورود میوه به سردخانه شامل فک پلمپ کامیون‌ها، تطبیق میزان باسکول مبدا و مقصد، شماره کامیون، راننده با مشخصات بارنامه، کنترل کیفیت میوه، مشخصات کمی و کیفی، تعداد جعبه و همچنین خروج میوه از سردخانه در زمان توزیع میوه  شامل مقدار ، برگ باسکول ، مقصد خروج ، پلمپ کامیون یا هر نوع خودرو حمل ونقل ، ساعت خروج و وزن میوه خروجی نظارت دقیقی صورت پذیرد.

بر اساس تصمیمات کارگروه تنظیم بازار در زمینه اجرای طرح خرید و ذخیره سازی میوه تنظیم بازار ایام پایانی سال جای سازمان‌های صمت استان‌ها تنها نقش هماهنگ کننده و نظارتی خواهند داشت و قیمت‌های خرید و فروش میوه توسط کارگروه تنظیم بازار و کمیته ملی راهبری طرح ابلاغ می‌شود.

همچنین خرید و فروش میوه تنظیم بازار در زنجیره‌های مختلف تامین تا حلقه نهایی توزیع با احتساب وزن سبد باید ملاک عمل قرار گیرد.

  سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی منصوب شد

لازم است  اطلاعات مباشرین تامین و توزیع توسط استان‌های مبدا و مقصد تامین و توزیع‌کننده در سامانه www.ntsw.ir ثبت شود.

تابش در این بخشنامه تاکید کرده است که به منظور جلوگیری از سوءاستفاده از جو روانی حاکم بر بازار در ایام پایانی سال متأثر از افزایش تقاضا و اطمینان از رعایت ضرایب سود مصوب خرده فروشی، بازرسان با بهره گیری از  ظرفیت اتاق اصناف به لحاظ مسوولیت‌های قانونی در تمامی موارد از جمله دخل و تصرف میوه فروش‌ها در میوه‌های تحویل شده به آنها و نیز نحوه توزیع کنترل دقیقی داشته باشند و با متخلفان برخورد کنند.

براساس بندهای این بخشنامه کنترل عدم توزیع همزمان سیب و پرتقال طرح تنظیم بازار به همراه اقلام میوه مشابه در مبادی توزیع منتخب اعم از غرف میادین میوه و تره بار و یا واحدهای صنفی، نظارت بر رعایت قیمت تعیین شده و کیفیت میوه های توزیعی در قالب طرح تنظیم بازار به صورت مستمر و ممانعت از عرضه میوه نامرغوب و نهایتا کنترل و نظارت بر نصب پلاکارد و تابلو قیمت در معرض دید مشتری در سطح مبادی عرضه به‌خصوص عوامل توزیع منتخب میوه طرح تنظیم بازار از دیگر مواردی است که باید در اولویت کار سازمانهای صنعت ، معدن و تجارت استانها  قرار گیرد.

معاون وزیرصنعت با بیان اینکه مردم ما بهترین ناظر هستند و نقش مؤثری نیز می‌توانند در تنظیم بازار ایفا کنند، از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف، موارد را  از طریق تلفن ۱۲۴ و یا اپلیکیشن  آپ گزارش کنند و مطمئن باشند سازمان حمایت  و سازمانهای صنعت ، معدن و تجارت استانها  بر اساس رسالت خود در این راستا از تمام ظرفیت‌های قانونی خود استفاده خواهند کرد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)