برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

متخصص اپیدمیولوژی: تنها راه پیشگیری از کرونا حضور در خانه است

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر «پیام طبرسی» روز یکشنبه با اشاره به این که از روزی که پای ویروس کرونا به کشور باز شده تعدادی از هموطنان مبتلا و از این تعداد برخی درمان شده و متاسفانه شماری نیز جان باخته‌اند، اظهار کرد: حتی در این میان برخی از نخبگان عرصه پزشکی را همانند دکتر پیروی در جولان کرونا از دست داده‌ایم که جای تاسف دارد.

وی با اشاره به فقدان های غیر قابل جبرانی که طی این مدت در جامعه، کادر درمان و پرستاران رخ داده، افزود: به رغم این که از گوشه کنار کشور خبرهای دلخراشی از ابتلای هموطنان به کوید ۱۹ از تریبون های رسمی به گوش مردم می‌رسد، باز هم شاهد این هستیم که عده‌ای متاسفانه این بیماری را جدی نگرفته اند.

نکته تلخ کرونا؛ جان باختن

رییس مرکز تحقیقات سل بالینی و اپیدمیولوژی بیمارستان مسیح دانشوری ضمن انتقاد از برخی برنامه‌های تلویزیونی تاکید کرد: برخی رسانه‌ها و در مقابل عده‌ای از مردم این بیماری را شوخی گرفته‌اند، این بیماری با هیچ فردی شوخی ندارد و نکته تلخ اینجاست که باعث جان باختن تعدادی از مردم می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری خطاب به برخی افراد با این توجیه که ترسی از مبتلا شدن ندارند و این مسله  موضوعی کاملا شخصی است و در ادامه توصیه‌ها را هم جدی نمی‌گیرند هشدار داد: هموطن عزیز ممکن است شما به هر دلیل به این بیماری با علایم خفیف مبتلا شده و کرونا را به سایرین منتقل کنید، لحظه ای درنگ و تفکر کنید که شاید فرد بعدی که شما این ویروس رابه او منتقل می‌کنید نتواند از این بیماری جان سالم به در ببرد. اگر مردم توصیه‌ها را جدی نگیرند با معضل همه گیری روبه‌رو می‌شویم

به گفته این استاد دانشگاه، در برخی شهرها بیمارستان صحرایی برپا شده، اگر مردم فهیم ما این موارد را رعایت نکنند با معضل و همه گیری بزرگی رو به‌رو خواهیم شد.

وی گفت: در حال حاضر کشور در دوره پیک بیماری به سر می‌برد و در این بحران نباید به مسافرت، دورهمی و خرید فکر کنیم.

  سورنا ستاری: شهرداری‌ها شتاب‌دهنده ایده‌های استارت‌آپی شوند

درخانه بمانیم؛ در محیط های اجتماعی قطعا بیمار می‌شوید

طبرسی تاکید کرد: همه افراد باید در خانه بمانند، چرا که در محیط های اجتماعی به یقین انتقال انجام می‌شود و همیشه ممکن است همه خوش شانس نباشند که این بیماری را به راحتی از سر بگذرانند.

رییس مرکز تحقیقات سل بالینی و اپیدمیولوژی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان این که ویروس کووید- ۱۹ هیچ درمان اختصاصی ندارد، توضیح داد: ممکن است تولید داروی موثر و یا واکسن این بیماری حتی تا یکسال زمان ببرد بنابراین باید چرخه انتقال کم شود تا کم کم بتوانیم با این بیماری مقابله درستی انجام دهیم.

طبرسی افزود، امروز بیماری در همه جای کشور شیوع پیدا کرده و هیچ نقطه‌ای امن نیست بنابراین همه در منزل بمانند.

با کوچکترین علائمی به مراکز درمانی مراجعه نکنید

وی خطاب به کسانی که بدون دلیل به مراکز درمانی برای دریافت تست کرونا مراجعه می‌کنند گفت: اولین توصیه به افرادی که تب و سرفه دارند این است که در منزل بمانند و خود قرنطینگی انجام دهند، مایعات بنوشند، مسکن استفاده کنند و در صورتی که تنگی نفس داشتند می‌توانند به پزشک مراجعه کنند.

بیمارستان‌ها عامل انتقال کرونا

وی با بیان این که ۴۰ درصد از انتقال بیماری در بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد تصریح کرد: افرادی که علائم دارند یک هفته تا ۱۰ روز در منزل بمانند و خود قرنطینگی انجام دهند و اگر چنانچه علائم شدید داشتند با مراکز درمانی و وزارت بهداشت تماس حاصل کنند.

 

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)