برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آینده اکتشافات فضایی در دستان بانوان

به گزارش پایگاه اینترنتی «فیز»، سازمان فضایی آمریکا (ناسا) روز جمعه طی مراسمی در مرکز فضایی جانسون در هیوستون، از فضانوردانی که به تازگی از دوره‌های این سازمان فارغ‌التحصیل شده‌اند، تجلیل کرد. فضانوردان این گروه که از لحاظ جنسیتی و نژادی متنوع است از این پس برای انجام مأموریت‌های فضایی از جمله ماموریت بازگشت به ماه و سفر نهایی به مریخ واجد شرایط هستند.

این فضانوردان نخستین گروهی هستند که از زمان اعلام برنامه آرتمیس برای بازگشت انسان به ماه تا سال ۲۰۲۴ از ناسا فارغ‌التحصیل می‌شوند. در این پروژه قرار است نخستین زن فضانورد به همراه یک همکار مرد به ماه فرستاده شوند.

پس از گذراندن بیش از دو سال آموزش مقدماتی، شش بانو و هفت مرد از میان ۱۸ هزار متقاضی که نماینده تخصص‌های مختلف از خلبانان با تجربه گرفته تا دانشمندان، مهندسان و پزشکان بودند، انتخاب شدند. این دانش‌آموختگان پس از گزینش، دوره‌های آموزشی را در حوزه پیاده‌روی فضایی، روباتیک، سیستم‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی، هدایت هواپیماهای آموزشی T-۳۸ و زبان روسی تکمیل کردند.

در بین این گروه از فارغ‌التحصیلان، نام یاسمین مقبلی فضانورد ایرانی-آمریکایی نیز به چشم می‌خورد که علاوه بر مدرک مهندسی از دانشگاه MIT در رزومه خود بیش از ۱۶۰۰ ساعت پرواز و ۱۵۰ مأموریت جنگی از جمله در افغانستان را نیز دارد.

از دیگر موارد تنوع در این جمع فارغ‌التحصیلان ناسا یک زن فضانورد سیاه‌پوست و یک مهندس هوانوردی هندی-آمریکایی هستند. تضاد تنوع جنسیتی و نژادی این گروه با سال‌های اولیه اکتشافات فضایی که عمدتا در انحصار مردان سفیدپوست بود، توجهات را به خود جلب کرده است.

  جاذبه‌های طبیعی و تاریخی سواحل مکران قابلیت ثبت جهانی را دارد

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس(