برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

جایزه اول کیهان‌شناسی بوچالتر ۲۰۱۹ به دو محقق ایرانی رسید

به گزارش پایگاه جایزه کیهان شناسی بوچالتر ، برندگان جایزه کیهان‌شناسی بوچالتر ۲۰۱۹ دیروز دوشنبه در دویست و سی و پنجمین نشست انجمن نجوم آمریکا در هونولولو ، معرفی شدند. این جایزه سالانه که توسط دکتر «آری بوچالتر» در سال ۲۰۱۴ ایجاد شد، یک جایزه سالانه است که به منظور پشتیبانی از توسعه تئوری‌ها، مشاهدات یا روش‌های جدید ایجاد شده است که می‌توانند به حل معمای گسترش کیهانی کمک کند.

جایزه اول ۱۰ هزار دلاری بوچالتر، به دکتر «جاهد عابدی» از موسسه موسسه امواج گرانشی (آلبرت اینشتین) ماکس پلانک و موسسه لایبنیتز در هانوفر آلمان و دکتر «نیایش افشردی» از دانشگاه «واترلو» و موسسه فیزیک نظری «پریمیتر» کانادا اهدا شد.

کار آنها با عنوان «پژواکی از مغاک: سیاه‌چاله فوق چرخان باقی‌مانده از دوتایی ستاره نوترونی رویداد GW۱۷۰۸۱۷» که در مجله Journal of Cosmology and Astroparticle Physics منتشر شده است ، توسط هیئت داوری به عنوان گامی جسورانه و خلاقانه در جهت درک گرانش کوانتومی پدیده‌ها مورد تایید قرار گرفت. 

در نسخه کلاسیک نسبیت عام انیشتین، سیاه‌چاله‌ها توسط «افق های رویداد» احاطه شده‌اند – افق‌های رویداد «نقاط مشهور بدون بازگشتی» هستند که از آن هیچ چیز، حتی نور نمی‌تواند فرار کند. با این حال به نظر می‌رسد که بسیاری از جنبه‌های این پدیده اسرارآمیز با مکانیک کوانتومی، که فیزیک را در سطح ذرات توصیف می‌کند، سازگار نیست. به همین دلیل است که سیاه‌چاله‌ها به «آزمایشگاه‌هایی» تبدیل شده‌اند تا بتوان راه‌هایی برای تطابق نسبیت عام و مکانیک کوانتومی- دو ستون فیزیک مدرن- در آنها پیدا کرد.

ماهیت کوانتومی افق‌های رویداد (که به نظر می‌رسد شامل تمام اطلاعات درون سیاه‌چاله‌ها است) هنوز در هاله‌ای از اسرار قرار دارد. اکنون یک شاخه تحقیقاتی در نظر دارد که با مطالعه چگونگی ساطع شدن امواج فضا زمان به نام امواج گرانشی از این ساختار کوانتومی که به ایجاد «پژواک‌های» تکرار شوند تاخیردار در جریان تشکیل سیاه‌چاله‌ها منجر می‌شوند؛ پرده از این اسرار بردارد.

  تهران میزبان همایش روزه‌داری اسلامی و سلامت می‌شود

افشردی و همکارش «جاهد عابدی» (از مؤسسه آلبرت انیشتین) که در نوشتن این مقاله با وی همکاری داشت، برای اولین بار موفق شدند تا این پژواک‌ها را به طرز معنی‌داری از لحاظ آماری در داده‌های موج گرانشی کشف کنند که توسط «رصدخانه موج گرانشی با تداخل‌سنج لیزری» (LIGO) به دست آمده بودند.  LIGO اولین ادغام دو ستاره نوترونی را در ۱۷ اوت ۲۰۱۷ کشف کرد. کسب جایزه بوچالتر افتخاری است که افشردی امیدوار است راه‌گشایی برای تحقیقات آنها باشد. 

جایزه دوم ۵۰۰۰ دلار بوچالتر، به دکتر «اگینیو بیانچی» (Eugenio Bianchi ) از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا ، دکتر «آنورادا گوپتا» از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا ، دکتر «هال ام هاگارد» از کالج «برد» و مؤسسه موسسه فیزیک نظری «پریمیتر» و دکتر«بی.اس. ساتاپراکاش» دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و دانشگاه کاردیف، اهدا شد. این جایزه به دلیل تحقیق آنها با عنوان «گرانش کوانتومی و چرخش سیاه‌چاله در مشاهدات موج گرانشی: آزمایشی از آنتروپی بکینشتین-هاوکینگ»  تعلق گرفت. هیئت داوران تحقیق این محققان را به عنوان «یک آزمایش قابل توجه از ویژگی ترمودینامیکی سیاه‌چاله‌ها» مورد تایید قرار دادند.

و بالاخره جایزه سوم دو هزار و پانصد دلاری بوچالتر ۲۰۱۹، به دکتر «خوزه بلاترین جیمنز» از دانشگاه «سالامانکا» در اسپانیا، دکتر «لووینیا هایزنبرگ» از مؤسسه فناوری فدرال زوریخ ETH زوریخ و دکتر «تومی اس کیوویستو» از موسسه فناوری KTH و دانشگاه استکهلم و انستیتوی ملی فیزیک شیمی و بیوفیزیک به دلیل تحقیق آنها با عنوان «تثلیث هندسی جاذبه» (The Geometrical Trinity of Gravity) که توسط هیئت داوران به عنوان «اثری زیبا و قابل توجه» شناخته شده است، تعلق گرفت.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس(