برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تاثیر کرونا بر صادرات محصولات کشاورزی در جنوب آسیا

به گزارش ایرنا، با توجه به شیوع ویروس کرونا، دولت هند به دنبال افزایش صادرات چندین محصول کشاورزی از جمله عسل، سیب زمینی، انگور، دانه های آفتابگردان، سویا و بادام زمینی  است.

وزارت کشاورزی هند اعلام کرد با توجه به اینکه تعداد زیادی از کشورها واردات این محصولات از چین را متوقف کرده اند، هند می تواند جای خالی محصولات کشاورزی چین را جبران کند.

ارزش کل صادرات جهانی این محصولات چین در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۵۴ میلیون ۸۸۴ هزار دلار بود. هند در مدت مشابه ۴۴ میلیون ۴۴۵ هزار  دلار از این کالاها را صادر کرد. این کشور  اکنون می تواند  از فرصت ایجاد شده برای به دست آوردن بخشی از سهم بازار چین استفده کند.

وزارت بهداشت هند در تحلیلی گفت: محدودیت های ایجاد شده برای واردات محصولات چینی، می تواند یک فرصت برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی هند باشد.

کمبود عرضه و محدودیت های تجاری تأثیر قابل توجهی بر کل صادرات چین داشته است. این صادرات در ماه های  ژانویه و فوریه بیش از ۱۷ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. واردات چین در مدت مشابه ۴ درصد کاهش داشته است.

کرونا بخش کشاورزی هند را تحت تاثیر قرار داد

کشاورزان هندی که پیش از این با مشکلاتی از جمله نبود نقدینگی در بازار و همچنین قیمت کم محصولات روبرو بودند اکنون باید با چالش دیگری دست و پنجه نرم کنند. این چالش جدید ویروس کرونا است. به دلیل قرنطینه سراسری هند اکثر کارگران در بخش کشاورزی به روستاهای خود بازگشته اند و کسی برای برداشت این محصولات در دسترس نمی باشد.

همچنین در بازارهای عمده هند، خریداران حاضر به خرید محصولات کشاورزان نیستند زیرا میزان تقاضا در بازارهای داخلی این کشور به شدت کاهش یافته است. حتی شرکت های صادر کننده حاضر به صادرات این محصولات نیستند.

انگور با کیفیت هند محصور کرونا

کشاورزان هندی که در زمینه صادرات انگور فعالیت می کنند اعلام کرده اند که آنها مجبور شده اند حجم زیادی از محصولات خود را دور بریزند زیرا خریداری برای آنها وجود ندارد.

مانند انگور، کشاورزان از تلف شدن مقدایر زیادی از میوه “گواوا” نیز خبر داده اند.

کرونا صادرات انبه هند را متوقف کرد

معمولا با شروع فصل برداشت انبه، این میوه در کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای اروپایی و آمریکا مشتری زیادی پیدا می کند. هندی هایی که در کشورهای خارجی اقامت دارند هر سال منتظر فصل انبه می مانند. با این حال، با توجه به شیوع ویروس کرونا، تاجران هندی نمی توانند این محصولات را صادر کنند.

نزدیک به ۴۰ درصد از تولید کل میوه انبه هند به خارج صادر می شود. همه ساله صادرات انبه یک درآمد خوب برای هند را به ارمغان می آورد اما با توقف صادرات این محصول به دلیل ویروس کرونا، قیمت آن کاهش یافته و کشاورزان مستقیما ضرر کرده اند.

اعلام قرنطینه سراسری هند، زندگی بیشتر هندی ها را تحت تاثیر قرار داده است. اما برای کشاورزانی که محصولات زراعی فاسد شدنی را کشت می کنند، این قرنطینه به معنی یک ضربه شدید اقتصادی است.

البته دولت هند مراکز عمده فروشی محصولات کشاورزی را از قرنطینه معاف کرده است تا در واقع به تعداد زیادی از کارگران این بخش کمک کرده باشد.

مغازه داران در شهر های مختلف به دلیل نبود حمل و نقل نمی توانند محصولات کشاورزی را خریداری کنند.

در اوایل ماه آوریل هنگامی که کشاورزان در سراسر هند برداشت محصول زمستانی مانند گندم، نخود و خردل را آغاز می کنند، بخش کشاورزی هند ممکن است با بحران بزرگتری مواجه شود.

  امکان انتخاب آزمون بر اساس نظام آموزشی در کنکور ۹۹ فراهم شد 

کرونا صادرات سریلانکا را کاهش و واردات این کشور را افزایش داد

آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی سریلانکا نشان می دهد که شیوع ویروس کرونا در جهان باعث کاهش صادرات محصولات کشاورزی و دریایی این کشور شده است.

بر اساس این آمار، درآمدهای  صادراتی سریلانکا  برای هفتمین ماه متوالی کاهش داشته و به کمی بالاتر از  یک میلیارد دلار رسیده که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه در  سال ۲۰۱۹ یک کاهش ۳.۲ درصدی را از خود نشان می دهد.

در همین حال، ارزش واردات سریلانکا  نسبت به سال قبل با  ۴.۸ درصد افزایش به ۱.۷۴ میلیارد دلار در ماه  ژانویه رسیده است.

یک مقام ارشد وزارت خزانه داری سریلانکا اعلام کرد که ضررهای اقتصادی سریلانکا از این بیماری بین ۹.۱ تا ۱۸.۲ میلیارد دلار یا حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد بود.

صادرات اصلی سریلانکا شامل محصولاتی چون پوشاک، محصولات لاستیکی، چای، ادویه جات، ترشی جات و ماهی می شود.

این محصولات بیشتر به اتحادیه اروپا، آسیا، آمریکا  و انگلستان ارسال می شوند. اما از آنجایی که این مناطق  به شدت تحت تأثیر کرونا  قرار گرفته اند، تخمین زده می شود که ضرر سریلانکا از کاهش صادرات چای خود به ۵۲۰ میلیون دلار برسد.

همچنین  کاهش صادرات در بخش پوشاک یک ضرر ۱۰ میلیون دلاری را برای سریلانکا به دنبال خواهد داشت. براساس برآوردهای اولیه، افت کلی صادرات سریلانکا به ارزش  ۷۵۰ میلیون دلار در سه ماهه دوم سال  جاری امری اجتناب ناپذیر است.

ضرر ۶ میلیارد دلاری بنگلادش به دلیل شیوع ویروس کرونا

به گفته کارشناسان اقتصادی بنگلادش در میان لغو سفارش ها از سوی شرکتهای شناخته شده پوشاک در جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا، بنگلادش که دومین تولید کننده بزرگ پوشاک در جهان بعد از چین است، با یک ضرر ۶ میلیارد دلاری حاصل از افت صادرات روبرو خواهد شد.

شرکت های تولید کننده پوشاک در بنگلادش اعلام کردند که به دلیل قرنطینه و بسته بودن بسیاری از بازارها در جهان، لغو سفارش پوشاک افزایش یافته است و این امر میلیون ها شغل را در بنگلادش با خطر مواجه ساخته است.

در سال ۲۰۱۹، درآمد کل صادرات بنگلادش ۴۰.۵۳ میلیارد دلار بود که سهم صادرات پوشاک این کشور ۳۴.۱۲ میلیارد دلار اعلام شده است.

محمد حاتم دبیر انجمن تولید کنندگان پوشاک بنگلادش گفت: بحران کرونا ما را با یک ضرر ۳ میلیارد دلاری مواجه ساخته است. تمام سفارشات ما تا ماه جولای لغو شده اند. این امر بسیاری از کارخانه های پوشاک بنگلادش را به تعطیلی خواهد کشاند.

شیخ حسینه واجد نخست وزیر بنگلادش اخیرا از کمک ۵۸۸ میلیون دلاری دولت برای کمک به صنعت پوشاک این کشور خبر داد. وی از شرکت های پوشاک بنگلادش خواسته است تا این کمک را به پرداخت حقوق کارگران اختصاص دهند.

پیش از این بانک توسعه آسیا در گزارش “چشم انداز رشد آسیا در سال ۲۰۱۹” اعلام کرد که در سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ رشد اقتصادی بنگلادش از ۷.۱ درصد به ۷.۹ درصد افزایش یافته است.

بانک توسعه آسیا همچنین پیشبینی کرد که  رشد اقتصادی بنگلادش در سال ۲۰۲۰ حدود ۸.۱ درصد باشد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)