برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مقابله با تهدیدات سایبری آمریکا، نیازمند روش‌های نوین است

کتاب تهدیدات سایبری ایالات متحده آمریکا علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران توسط مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران منتشر شده است.

در این کتاب که توسط احسان موحدیان دانش آموخته مقطع دکتری دانشگاه علامه طباطبایی نوشته شده است، عملکرد دستگاه سیاست خارجی آمریکا و به خصوص وزارت امور خارجه این کشور برای استفاده از فضای سایبری به منظور تأثیرگذاری بر افکار عمومی کاربران ایرانی در اینترنت مورد بررسی قرار گرفته است.

موحدیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در این خصوص اظهار داشت: در سال‌های آینده با افزایش تعداد کاربران اینترنت در ایران، بیشتر شدن تنوع روش‌های دسترسی به فضای مجازی از طریق تلفن همراه و سایر وسایل ارتباطی، ارتقای سرعت اینترنت، کم‌اثر  شدن روش‌های فیلترینگ و مسدود کردن محتوا در فضای مجازی، تعداد ایرانیانی که به ابزار سایبر دیپلماسی ایالات متحده دسترسی خواهند داشت، افزایش خواهد یافت.

وی افزود: این موضوع سبب می‌شود احتمال تأثیر ابزار مذکور بر مردم ایران بیشتر و این موضوع به چالشی مهم تبدیل شود. بر همین اساس برای مقابله با این چالش، تشکیل مجموعه‌ای ستادی با حضور نمایندگان نهادهای دست‌اندرکار برای برنامه‌ریزی و سیاستگزاری در حوزه دیپلماسی سایبری، یافتن روش‌های مناسب تعامل مجازی با جامعه هدف و طراحی پیام‌های مناسب برای آنان در برابر تحولات آینده دنیای مجازی احساس می‌شود.

ضرورت ایجاد مراکز مطالعاتی میان رشته‌ای برای مقابله با تهدید 

دانش آموخته روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی توضیح داد: ایجاد مراکز مطالعاتی میان‌رشته‌ای دانشگاهی با محوریت دانشگاه‌های علوم انسانی برای بررسی نحوه اثرگذاری دستاوردهای دنیای سایبر در سیاست، روابط بین‌الملل و دیپلماسی، امنیت ملی، علم حقوق، رسانه‌ها، اقتصاد و مدیریت ضروری است.

موحدیان ادامه داد: دولت ایالات متحده آمریکا به‌ علت نداشتن رابطه دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران و خصومت فوق‌العاده با سیاست‌های تهران، نیازمند یافتن راه‌هایی برای اثرگذاری بر اذهان مردم به‌ خصوص در داخل کشور است.

وی با بیان اینکه پیشرفت فناوری‌های ارتباطی و همه‌گیر شدن اینترنت این فرصت را در اختیار آمریکا قرار داده است، یادآور شد: بررسی میزان موفقیت دولت آمریکا برای تأثیر بر افکار عمومی کاربران ایرانی، فضای مجازی را از اهمیت انکارناپذیری برخوردار کرده است.

موحدیان ادامه داد: بررسی ها نشان می‌دهد کاربران سایت‌های اینترنتی رادیو فردا، فیس‌بوک و صدای آمریکا در مقایسه با سایر کاربران اینترنت نگرش منفی‌تری نسبت به شرایط اقتصادی، وضعیت اجتماعی و فرهنگی، سیاست داخلی و خارجی ایران دارند. همچنین این کاربران در مقایسه با سایر کاربران نگرش مثبت‌تری به وضعیت اقتصادی، وضعیت اجتماعی، فرهنگی، سیاست داخلی و خارجی آمریکا از خود ابراز می کنند.

  دلگرمی امروز به سفیدپوشان نظام سلامت دستاورد دفاع مقدس است

موحدیان بررسی برخی متغیرها را در تعیین نگرش کاربران مهم دانست و گفت: تحصیلات، سن، جنسیت، قومیت و طبقه اجتماعی با نگرش کاربران در مورد جامعه ایران و آمریکا نشان دهنده استفاده یا عدم استفاده از سه سایت یادشده است.

بخش خصوصی مؤسسات در این مقابله اثرگذار هستند

وی افزود: بخش خصوصی و مؤسسات فعال نوپا می‌توانند در زمینه‌هایی مانند تأمین محتوا برای مقابله با فعالیت‌های دستگاه سیاست خارجی آمریکا در حوزه دیپلماسی سایبری و دیجیتال، مدیریت صفحات مرتبط با دستگاه سیاست خارجی در فضای مجازی، سازماندهی انبوه اطلاعات در حوزه سیاست خارجی به‌ منظور بهره‌برداری بهتر از آنها و کمک به ارائه خدمات کنسولی موثر واقع شوند.

موحدیان به دیگر روش‌ها برای مقابله با تهدیدات سایبری آمریکا علیه ایران اشاره کرد و افزود: طراحی نرم‌افزارهای جدید مبتنی‌ بر هوش مصنوعی با توان درک و دسته‌بندی انبوه داده، نگارش و عملیاتی کردن یک استراتژی دیجیتال برای افزایش بهره‌وری و اثبات ارزشمند بودن فعالیت‌ها، طراحی نظام تبادل داده دیجیتال شفاف، بازطراحی ساختارها، پست‌ها و وظایف تعریف‌شده برای پیشبرد استراتژی دیجیتال و ارائه آموزش‌های ضروری به‌ همین‌ منظور از دیگر روش های مقابله با تهدیدات سایبری آمریکا است.

وی با تاکید بر اینکه در مورد میزان اثرگذاری و ماهیت پدیده سایبر دیپلماسی نباید دچار سوءتفاهم شد، اظهار داشت: سایبر دیپلماسی بیشتر ابزاری مناسب برای شنیدن و مطلع شدن از نظر مردم و نه گفت‌وگو با آنهاست. بنابراین در حوزه دیپلماسی سایبری و عمومی، استفاده از کارکنانی که قادر به ارسال مطالب مناسب و سپس نظارت بر واکنش کاربران به این مطالب و مباحث مطرح‌شده در مورد آنها باشند، اهمیت دارد.

دانش آموخته دانشگاه علامه طباطبایی افزود: مدیریت دیپلماسی سایبری آمریکا مردم ایران را هدف می‌گیرد و ماهیتی یک‌سویه و غیرتعاملی دارد. این ابزار بیشتر برای واکنش سریع به رویدادهای خبری و تحولات روز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه سیاست خارجی ایران با توجه به این ویژگی‌ها می‌تواند برای مقابله‌ به‌ مثل با فعالیت‌های سایبر دیپلماسی آمریکا به شکلی مؤثر برنامه‌ریزی کرده و تلاش کند از تناقض‌ها و چالش‌های ناشی از شتابزدگی در موضع‌گیری‌های منتشرشده بهره‌ ببرد و مطالبی با عمق و تأثیر بیشتر در قالب گزارش، مصاحبه و تحلیل منتشر کند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)