برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ساخت دستگاه پایش سلامت و تنفس مصنوعی برای بیماران کرونا

گروهی از محققان دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، با همکاری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، موفق به ساخت دستگاه تنفس مصنوعی برای استفاده بیماران دارای مشکلات تنفسی مبتلا به ویروس کرونا COVID-۱۹ شدند.

این دستگاه نتیجه تلاش هادی مرادی، سید کمال‌الدین ستاره‌دان و  مرتضی بهزاد نسب از پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران است که با همکاری گروه پروفسور Slocum در دانشگاه MIT باز طراحی و ساخته شده است.
سادگی و سهولت ساخت را می‌توان از مزایای این دستگاه تنفس مصنوعی برشمرد. این دستگاه به صورت منبع باز (Open source) در اختیار تمامی افراد قرار گرفته تا هر شخص متخصصی بتواند نمونه‌ای از آن را ساخته و برای نیاز محلی استفاده کند.

نمونه اولیه این دستگاه در شرکت دانش‌بنیان نوژان که توسط دانشجویان و استادان دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر راه‌اندازی شده و در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مستقر است، ساخته شده است.

ساخت دستگاهی برای پایش وضعیت سلامت توسط محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر

همچنین پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه امیرکبیر امروز دوشنبه اعلام کرد که گروه «مپوا» به عنوان یکی از شرکتهای دانش بنیان دانشگاه امیرکبیر در روزهای حساس اپیدمی ابتلا به ویروس کرونا به مدد افراد جامعه آمد و از دستگاه «پالس اکسیمتر انگشتی» با نام تجاری « PO-MED ۱۹ » رونمایی کرد.

این وسیله‌ می‌تواند با کمک داده‌های دریافتی از انگشت فرد اطلاعات مفیدی از ضربان قلب و درصد اکسیژن اشباع خون به کاربر ارائه کند.

این داده‌ها و روند تغییرات آن می‌تواند تفاسیر مختلفی از وضعیت سلامت فرد به پزشک یا کاربر دهد. استفاده از این دستگاه در مراکز بهداشتی و درمانی، ادارات، شرکتها و مراکز مختلف تجاری و سیاسی و همچنین در تمامی منازل برای چک کردن روزانه وضعیت عمومی افراد توصیه می‌شود.

  بازبینی در تجارت خارجی کشور در دستور کار قرار دارد

 ضرورت استفاده از این دستگاه برای تشخیص و یا غربالگری در طرحهای قرنطینه یا فاصله‌گذاری اجتماعی حتی بیش از تب سنج موثر است. زیرا در روال معمول بیماران مبتلا به کرونا علائمی مانند تب و کوفتگی را پس از درگیری شدید سیستم ایمنی با ویروس از خود بروز می‌دهند. اما در بسیاری از موارد چک کردن میزان اکسیژن خون، داده‌های ارزشمندتری برای بررسی وضعیت سلامت فرد محسوب می‌شود.

این در حالی است که استفاده از این دستگاه تضمین ۱۰۰درصد و دقیق ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری کرونا نیست. ولی در صورتی که عدد SPO۲ بالای ۹۵ واحد باشد نشان می‌دهد هنوز مشکل خاصی برای سیستم تنفسی فرد پیش نیامده است. افت اکسیژن به کمتر از ۹۴ واحد می‌تواند هشدار اولیه‌ای برای بررسی دقیق تر وضعیت ریه‌های فرد مشکوک باشد.

 همچنین افت اکسیژن به زیر ۹۰ واحد هشدار جدی و الزام به بررسی در واحدها و مراکز درمانی را به عنوان یک پیشنهاد به فرد ارائه خواهد کرد.

این محصول حاصل بیش از ۳ سال تحقیق و توسعه یک تیم کامل از مهندسان و متخصصان ایرانی و انجام انواع تست های بالینی و دریافت استانداردهای لازم است که می‌تواند بخشی از نیاز تجهیزاتی کشور را رفع کند.

در حال حاضر خط تولید این دستگاه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال راه اندازی است و این محصول نیز در نمایشگاه دستاوردهای مربوط کرونا در حاشیه جلسه هیات دولت به نمایش گذاشته شد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)