برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

گرامیداشت روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی در روزگار کرونا

شورای بین‌المللی محوطه‌ها و بناهای تاریخی (ایکوموس) روز ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین) را به عنوان روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی نامگذاری کرده است و هر ساله در این روز فعالیت‌های مختلفی در راستای اشاعه فرهنگ و تاکید بر اهمیت حفظ میراث فرهنگی در کشورهای جهان انجام می‌شود. در این روزهای کرونایی هم که با مختل شدن بسیاری از فعالیت‌های روزمره‌ و پوچی که خود را با آن‌ها مشغول کرده بودیم، اهمیت هنر و فرهنگ در تداوم تمدن بشری بیشتر از همیشه خودنمایی می‌کند.  

هدف از گرامیداشت روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی، تشویق افراد و جوامع محلی به آگاهی افزایی درباره اهمیت میراث فرهنگی در زندگی، هویت و اجتماع آنهاست. این روز همچنین بر گسترش آگاهی‌ها درباره تنوع و آسیب‌پذیری میراث فرهنگی در جهان و اهمیت تلاش‌ برای حفظ و نگهداری از ‌آنها تمرکز دارد.

تاریخچه روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی 

شورای ایکوموس در سال ۱۹۸۲ میلادی پیشنهاد داد تا ۱۸ آوریل به عنوان روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی نامگذاری شود. این پیشنهاد یک سال بعد در بیست و دومین مجمع عمومی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (UNESCO) تصویب شد. از آن سال تاکنون ایکوموس هر ساله با اعلام یک شعار به برنامه‌ها و فعالیت‌های خاصی که در این روز توسط افراد، سازمان‌ها و جوامع تدارک داده می‌شوند، جهت می‌دهد.

شعاری از جنس اتحاد

ایکوموس برای روز جهانی محوطه ها و بناهای تاریخی امسال شعار «فرهنگ مشترک، میراث مشترک، مسوولیت مشترک» را انتخاب کرده تا اهمیت اتحاد جهانی را در دوره بحران بین‌المللی شیوع کرونا برجسته کند.

هر ساله در چنین روزی کشورها برنامه‌های ویژه‌ای را در هماهنگی با شعار ایکوموس برای گرامیداشت میراث فرهنگی خود تدارک می‌بینند. امسال با توجه به وضعیت فوق‌العاده ناشی از شیوع کووید-۱۹ و اجرای مقررات قرنطینه خانگی در بسیاری از کشورهای جهان، فعالیت‌هایی که می‌توان در گرامیداشت این روز انجام داد به شرکت در کنفرانس‌های مجازی، سمینارها و سخنرانی‌های آنلاین و همراهی با کارزارهای مربوطه در شبکه‌های اجتماعی محدود شده و از علاقمندان خواسته شد تا عکس‌ها و اطلاعاتی را که درباره میراث فرهنگی کشور خود دارند، در فضای مجازی به اشتراک بگذارند. 

  فائو صدور بیانیه درباره ویروس کرونا و کره شمالی را تکذیب کرد

بنابر گزارش‌های منتشر شده، در ایران نیز رویدادهایی که هرساله به مناسبت فرارسیدن این روز در گنبد سلطانیه یا تاج محل ایران برگزار می‌شد امسال برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، به صورت آنلاین برگزار شد و اطلاعاتی درباره پروژه‌ها و کارگاه‌هایی که به تازگی برای حفظ و مرمت این بنای تاریخی کلید خورده‌اند، در اختیار علاقمندان قرار گرفت.    

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)