برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

گام آخر برای ثبت نشان جغرافیایی چاروق دوزی و مسگری زنجان

امیر ارجمند روز چهارشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در صورت تسریع در بررسی پرونده های این ۲ رشته از سوی شورای ارزشیابی صنایع دستی کشور، “چاروق دوزی” و “مسگری” زنجان تا پایان امسال نشان جغرافیایی برای این رشته ها ثبت می شود.  

وی با بیان اینکه سال گذشته در نتیجه پی گیری های انجام شده، نشان جغرافیایی برای رشته های چاقو سازی و ملیله کاری زنجان ثبت شد، اظهار داشت: ثبت جهانی رشته های بومی استان در اولویت برنامه های سالهای آتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان قرار دارد.

نشان جغرافیایی در صنایع دستی به منظور حفظ و حمایت از اصالت محصولات است که با آن مبدا یک کالا به قلمرو، منطقه یا ناحیه ای از کشور منتسب می شود.

به گزارش ایرنا، بیش از ۴۵ مورد رشته صنایع دستی در استان زنجان وجود دارد که در میان آنها ملیله کاری، چاروق دوزی، چاقوسازی، مسگری، قلمزنی، گلیم بافی، گیوه بافی و گیوه دوزی از صنایع دستی بومی این خطه به شمار می روند.

در زمان حاضر حجم قابل توجهی از تولیدات صنایع دستی در زنجان را ظروف مسی تشکیل می دهد، در این دیار از گذشته بسیار دور، هنرمندان به تولید انواع ظروف مسی ساده مصرفی، تزئینی، نقش دار و قلم خورده در انواع و اقسام آن می‌پرداخته‌اند، که همه این تولیدات به وسیله دست و با ابزارهای ساده انجام می شده و از نظر کیفیت هم نمونه‌های بسیار زیبائی از گذشته موجود است.
ظروف مسی درزمان حاضر با استفاده از ورق مس و روش چکش کاری گرم و سرد ساخته می شود که فرم دهی ورق مس به روش چکش کاری، دندانه دار کردن لبه هایی که به هم متصل می شوند، باز کردن دندانه ها به روی هم، چفت کردن و چکش کاری آنها، اضافه کردن با رˈتنه کار و برنجˈ و گرم کردن وچکش کاری مجدد آن مهمترین مراحل کار مسگری است.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان هم اکنون بالغ بر یکهزار نفر در این استان در صنعت مسگری مشغول فعالیت هستند، که از این تعداد ۷۰۰ نفر به طور مستقیم در حوزه تولید ظروف مسی اشتغال دارند.

  جهش قزوین به سوی کشاورزی مدرن

چاروق دوزی یکی از هنرهای دستی است که دست های ظریف هنرمندان زنجانی در تولید آن مهارت ویژه ای دارند اما این چارق ها اغلب زنانه بوده و استفاده از آن امروزه جنبه تشریفاتی و تفننی یافته است.
چاروق نوعی پاپوش سنتی است که با استفاده از چرم گاوی، نخ های ابریشمی رنگی و نخ گلابتون در انواع مختلف توری، پرده بند و تمام چرم پشت باز و پشت بسته تولید می شود.
بر اساس سناد و مدارک تاریخی به دست آمده، قدمت هنر چاروق دوزی در زنجان به دوره ساسانی و اوج تزئینات آن به دوره صفوی می رسد که زیبایی و تنوع طرح و نقوش آن، چشم هر هنرشناسی را شیفته نقوش انتزاعی و اصیل خود می کند.

منبع: ایرنا