برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بودجه مناسب صندوق نوآوری برای ثبت مالکیت فکری فناوران

به گزارش روز شنبه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ، دوره سه روزه کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی با رویکرد اختراعات با حضور ۲۷ شرکت کننده حضوری و ۱۳ شرکت کننده آنلاین از شرکت‌های دانش بنیان و نماینده‌های پارک‌های علم و فناوری و فناوران امروز شنبه در محل این صندوق آغاز به کار کرد.

این رویداد با هدف ارتقای فرهنگ مالکیت فکری و افزایش آگاهی مالکیت شرکت‌ها در این حوزه، همچنین ایجاد یک زبان مشترک بین شرکت‌ها، صندوق نوآوری و شکوفایی و کارگزاران حوزه مالکیت فکری برگزار شد.

مرضیه شاوردی مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در سخنانی در این رویداد، هدف از برگزاری این دوره را ترویج مفاهیم مالکیت فکری در حوزه اختراعات عنوان کرد و گفت: اولین کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی با حمایت صندوق نوآوری و کانون پتنت ایران در حوزه اختراعات برگزار شده است.

وی افزود:در این رویداد سه روزه از مفاهیم ابتدایی مالکیت فکری در حوزه اختراعات تا نکاتی که در دعاوی حقوقی در زمینه اختراعات استفاده می‌شود به شرکت‌های دانش بنیان و فناورر ارائه می‌شود.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در مورد اهمیت مالکیت فکری تاکید کرد: مهم ترین دارایی شرکت‌های دانش بنیان دارایی‌های فکری آنها است.

شاوردی خاطرنشان کرد: از قرن ۱۹ مهم ترین دارایی شرکت‌ها املاک و تجهیزات شرکت‌ها بود که رفته رفته با ظهور شرکت‌های دانش بنیان اهمیت مالکیت فکری در اقتصاد نیز بیشتر شد و در حال حاضر سهم دارایی‌های فکری نسبت به دارایی‌های سخت افزاری بیشتر از گذشته شده است.

وی یادآور شد: شرکت‌ها با ثبت مالکیت فکری خود می‌توانند محصول تولید کرده و در بازار کسب درآمد کنند، به عبارت دیگر با ثبت مالکیت فکری ضمن کسب ارزش برای دانش، ارزش افزوده در بازار نیز ایجاد می‌شود.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ادامه داد: وقتی شرکت یک دانشی را ثبت می‌کند امکان سرقت آن سلب شده و می‌تواند با تجاری‌سازی آن کسب در آمد داشته باشد و در بازارهای مختلف از محصولی که به موجب آن دانش تولید شده است کسب درآمد کند.

  آببندان‌های مازندران کارکرد بومگردی پیدا می‌کنند

شاوردی به حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی در زمینه ثبت مالکیت فکری اشاره کرد و گفت: حمایت مالکیت فکری از سال ۹۸ در صندوق نوآوری آغاز شده است و یک حمایت نوپا محسوب می‌شود.

وی با بیان این که نزدیک به ۱۰۰ شرکت درخواست ثبت مالکیت فکری کردند، افزود: شاید تعداد شرکت‌های دانش بنیان متقاضی این حمایت زیاد نباشد اما بودجه خوبی برای دستیابی به این منظور در نظر گرفته شده که شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند با حمایت صندوق نوآوری دارایی فکری خود را ثبت کنند.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری تصریح کرد: در این رویداد سه روزه نیز از میان ۴۰ شرکت کننده، ۲۱ نفر از آنها از شرکت‌های دانش بنیان هستند.

این دوره آموزشی به صورت فصلی در سال جاری برگزار می شود که این دوره با تمرکز بر اختراعات با همکاری بین صندوق  نوآوری و شکوفایی و کانون پتنت ایران است. همچنین موضوعات مورد بررسی در دوره‌های دیگر شامل علامت تجاری و طرح‌های صنعتی برای دوره تابستان، نرم‌افزار و کپی رایت برای دوره پاییز و در نهایت مدیریت دارایی فکری برای دوره زمستان در نظر گرفته شده است.

سرفصل‌های ارایه شده در این کمپ آموزشی شامل لزوم مدیریت دارایی‌های فکری، شرایط حفاظت، معرفی برخی پایگاه‌های جستجو و استراتژی‌های جستجو، مسیر ملی حفاظت از اختراعات، پیمان همکاری ثبت اختراع (PCT)، حفاظت از اختراعات در اداره ثبت اختراعات آمریکا (USPTO)، دعاوی حقوقی و نیز معرفی خدمات کانون پتنت ایران و صندوق نوآوری و شکوفایی است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)