برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

۵۹ خوابگاه سطح پنج امسال ارتقا می‌یابد

مجتبی صدیقی روز دوشنبه در نشست خیرین آموزش عالی که صبح امروز با حضور منصور غلامی، وزیر علوم در محل این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: ۹۱۹ خوابگاه در سطح کشور ارتقا یافته است که از این تعداد ۵۹ خوابگاه هنوز در سطح پنج قرار دارد و در نظر داریم این تعداد باقی مانده را در سال جاری با کمک خیرین ارتقا دهیم.
وی تاکید کرد: خوابگاه یک ضرورت برای اجرای عدالت آموزشی در کشور است و هیچ دانشجویی نباید به خاطر مشکلات رفاهی و نداشتن سرپناه از تحصیل در دانشگاه های خوب محروم شود.
صدیقی افزود: تلاش های خوبی در آموزش عالی برای افزایش ظرفیت خوابگاهی انجام شد و عملکرد پنج تا شش سال اخیر آموزش عالی برای کاهش دغدغه خوابگاه و اسکان دانشجویان بود. 
به گفته رییس سازمان امور دانشجویان، در سال ۹۳ ارتقای سطح خوابگاه ها آغاز شد و خوابگاه ها بین رتبه یک تا پنج تقسیم بندی شدند. 
صدیقی گفت: این ارتقا ادامه یافت اما دو عامل باعث عقب ماندگی این برنامه شده است؛ نخست فرسودگی ساختمان خوابگاه ها (۵۰ درصد خوابگاه های ملکی عمر بالای ۲۰ سال دارند) و دوم اینکه تراکم در خوابگاه ها بیش از ظرفیت است و گنجاندن دانشجو در خوابگاه های بیش از ۲۰۰ نفر ظرفیت منجر به فرسودگی آنها شده است. 
معاون وزیر علوم افزود: در این زمینه خوابگاهی که تا حدی ارتقا می یافت، بعد از یکی دو سال به رتبه پایین تر می رفت؛ از سوی دیگر خوابگاه فرسوده امکان درس خواندن را از دانشجو سلب می کند، فضا برای درس و پژوهش کمتر می شود و در روحیه دانشجویان تاثیر می گذارد. 
صدیقی گفت: از سال ۹۵ تا سال ۹۸ مبلغ ۲۰۹ میلیارد تومان صرف تعمیر و تجهیز خوابگاه ها کردیم. همچنین گام اول صندوق رفاه دانشجویان تامین وام دانشجو و کمک به دانشگاه ها در زمینه تغذیه و اسکان است. 
به گفته رییس سازمان امور دانشجویان، الان مشکلات زیادی با توجه به شرایط فعلی داریم که مشکلات صندوق رفاه را زیاد کرده است؛ چرا که پرداخت اجاره بها و اقساط قبلی دانشجویان را عقب انداختیم. 
وی افزود: عوامل دیگر باعث شد صندوق رفاه با شرایط سخت تری روبرو شود و باید تلاش کنیم به منابع عمومی صندوق توجه شود. در شرایط تورمی فشار آوردن به مجموعه دانشجویی کار درستی نیست و ایجاب می کند به آن توجه شود.

  کرونا با مصرف شیر به انسان منتقل نمی‌شود

اعطای ۳۴۴ میلیارد تسهیلات دانشجویی در سال ۹۸ 

رییس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: صندوق رفاه دانشجویان در سال ۹۸ مبلغ ۳۴۴ میلیارد تومان تسهیلات و وام دانشجویی پرداخت کرده است از سوی دیگر با توجه به محدودیت اعتبارات، صندوق رفاه دانشجویان نمی‌تواند به ارتقا خوابگاه ها برسد.
صدیقی گفت: دو انتخاب پیش روی وزارت علوم و خیرین قرار دارد؛ نخست ساخت خوابگاه جدید است که تلاش های خوبی در این زمینه صورت گرفته و قوانین بودجه و توسعه کشور اجازه داده است که از تسهیلات بانکی استفاده کنیم و صندوق رفاه هم در پرداخت سود این تسهیلات کمک کرده است.
وی افزود: امسال نیز اجازه دریافت وام به منظور ساخت خوابگاه برای ۲۸ دانشگاه صادر شده است.
رییس سازمان امور دانشجویان درباره گام دوم نیز توضیح داد: گام دوم شامل به روز کردن ساختمان خوابگاه های موجود است که زمان و منابع کمتری می خواهد تا این خوابگاه ها به وضعیت مطلوب برسد و نگهداری آن از طریق اجاره بهای خوابگاه ها و منابع داخلی بر عهده دانشگاه است. 

۲۳۶ میلیارد تومان بودجه مورد نیاز برای ارتقای خوابگاه‌ها  

صدیقی اظهار داشت: ۲ میلیون و ۳۷۵ هزار مترمربع مساحت خوابگاه های ما است و برای ارتقای همین ۵۹ خوابگاه ۲۳۶ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم تا به رتبه یک یا دو برسند. 
معاون وزیر علوم تاکید کرد: از تعداد ۹۱۹ خوابگاه ارتقایافته، ۲۷۸ خوابگاه در رتبه چهار، ۱۴۶ خوابگاه در رتبه سه، ۱۲۱ خوابگاه در رتبه ۲ و ۲۹۶ خوابگاه در رتبه یک قرار دارد.
به گفته معاون وزیر علوم، برای ارتقای خوابگاه های رتبه چهار هم ۷۳۸ میلیارد تومان بودجه نیاز است.
وی افزود: اولویت ما این است که خیرین با همکاری وزارت علوم به ارتقای خوابگاه های سطح پنج کمک کنند. به همین منظور سامانه ای با عنوان حامیان صندوق رفاه دانشجویان پیش بینی کردیم که امروز افتتاح شد. در این سامانه خیّر انتخاب می کند کجا پولش هزینه شود و گام به گام پیشرفت پروژه را دنبال می کند.  
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: میزان کمک به هر شکلی، در هر شهر و دانشگاهی که امکانپذیر باشد، در این سامانه پیش بینی و اطلاع رسانی شده است.
صدیقی تاکید کرد: اولویت سازمان امور دانشجویان ساخت این خوابگاه ها در شهرها و دانشگاه های محروم است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)