برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نقش موثر دانشگاهیان در جلوگیری از خروج ارز در زمانه تحریم

تحریم ها دشواری های بسیاری را به کشور و مردم جامعه ما تحمیل و حتی برخی از تحقیقات دانشگاهیان را نیز با چالش هایی رو به رو کرده است. در این میان دانشگاهیان، شرکت های دانش بنیان و محققان با انجام تحقیقات کاربردی در راستای تامین نیازهای جامعه توانسته اند به دانش بومی بسیاری از تجهیزات دست پیدا کرده و از خروج ارز جلوگیری کنند.

سیامک ایپکچی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر سال گذشته از انجام آزمایش‌های ریلی برای اولین بار در کشور خبر داده و گفته بود: آزمایش‌های مرتبط با ادوات روسازی خطوط ریلی تا قبل از آن در آزمایشگاهی در شهر مونیخ کشور آلمان اجرایی می‌شد که با راه اندازی آزمایشگاه تست روسازی ادوات ریلی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، هم اکنون این تست‌ها در داخل کشور اجرایی می‌شود.

سرپرست آزمایشگاه سازه با بیان اینکه این تست‌ها تا قبل از این با هزینه‌های چند هزار یورویی در خارج از کشور انجام می‌شد، ادامه داد: با همکاری محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر و همکاری بخش خصوصی و دولتی در صنعت راه آهن کشور موفق به بومی سازی این آزمایشگاه در داخل کشور شدیم و توانستیم امکان انجام تست‌های مرتبط با این ادوات را در کشور فراهم کرده، از خرج ارز جلوگیری کنیم.

همچنین محمد داوودی معاون فناوری پژوهشگاه بین المللی مهندسی زلزله و زلزله شناسی نیز پیش از این به ایرنا اعلام کرده بود: آزمایشگاه پیشرفته مهندسی زلزله سوهانک می‌تواند با جذب کشورهای منطقه و جهان برای تست نمونه‌های خود سرمایه ارزی بالایی جذب کند. همچنین احداث آن از خروج مبلغ بالای ارز از کشور جلوگیری کرده است که نشان از نتیجه مثبت اعتماد به جامعه علمی است.

در بحران کرونا نیز شرکت های دانش بنیان با تولید کیت های تشخیصی، ونتیلاتور و سایر تجهیزات کشور را از واردات بی نیاز کرده و حتی بسیاری از این تجهیزات به کشورهای مختلف و اروپایی صادر شده است.

هفدهم اردیبهشت ماه خبر ارسال نخستین محموله دانش بنیان کیت‌های تشخیصی سرولوژی کووید- ۱۹ یک شرکت دانش بنیان ایرانی شامل ۴۰ هزار تست به کشور آلمان از فرودگاه امام خمینی (ره) در رسانه های داخلی منتشر شد. این خبر نشان از حضور تست های ایرانی در بازارهای اروپایی داشت. این بار نیز ایران توانست به رغم همه محدودیت ها همگام و حتی جلوتر از برخی کشورها قدم بردارد.

توانایی این شرکت دانش بنیان تولید یک میلیون تست در روز اعلام شد. در حال حاضر بیش از ۴۰ کشور تقاضای دریافت محصولات ایرانی مرتبط با کرونا را داده اند که با توجه به بیش از ۲۰ کشوری که نمایندگان این شرکت در آنها حضور دارند، جمعا بیش از ۶۰ کشور در حال حاضر برای این محصول تقاضا داده اند.

پیشتر نیز سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده بود: شرکت های دانش بنیان در تولید محصولات استراتژیک مورد نیاز کشور (ماسک، ونتیلاتور، داروهای درمان کرونا، دستگاه تب سنج از راه دور، مواد ضد عفونی کننده و…) سهم مهمی دارند و با کمک و ظرفیت این شرکت ها و صنعتگران توانسته ایم در مورد اقلام بهداشتی مثل ماسک و لوازم بهداشتی و حفاظتی از مصرف کننده به صادرکننده تبدیل شویم. این افتخار بزرگ در زمان تحریم و اپیدمی کووید۱۹ رقم خورد و کشور را از یک واردکننده به یک صادرکننده مهم در سطح منطقه تبدیل کرد.

تمامی اقامات فوق تنها بخشی از فعالیت دانشگاهیان است که منجر به تولید بسیاری از محصولات مورد نیاز در داخل کشور شده است. هم اکنون نیز در «آزمایشگاه سنجش ترمینال های سیار اندازه گیری خط تشعشعات در محیط» تست هایی که قبلا در کشورهای اروپایی انجام می شد، در داخل کشور و با کمترین هزینه صورت می گیرد. این خانواده از آزمایشگاه ها همان طور که از نامشان پیداست به طیف رادیویی می پردازند. این بخش باید انواع لینک های مایکرویو و میلیمتری، لینک های مخابرات سلولی، لینک های ماهواره ای و لینک های سیار را پوشش دهد.

  توسعه یک آزمایش آنتی‌بادی برای ویروس جدید کرونا

این آزمایشگاه تست های خاص رادیویی، سنجش کیفیت ترمینال های بی سیم – ادوات مایکروویو را انجام می دهد و برای تجهیزاتی اعم از اتاق واکنش، اسیلوسکوپ دیجیتال، اندازه گیر توان، پروب سنجش میدان، تحلیلگر شبکه، تحلیلگر طیف، رادیو نرم افزار، سنتزکننده فرکانس، سنجشگر جامع ارتباط رادیویی و منبع تغذیه قابل برنامه ریزی دارد.

علی اکبریان عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در این باره اظهار داشت: آزمایشگاه بسیار مجهز سنجش ترمینال های سیار حدود هشت سال است که فعال شده است و در این آزمایشگاه اندازه گیری های دقیق آنتن و ماکروویو، ترمینال های سیار گوشی های تلفن (میزان تشعشات) و میزان حساسیت آن صورت می گیرد.

وی ادامه داد: همچنین این قابلیت را دارد که در محیط های عمومی، شهری و مسکونی سطوح امواج الکترومغناطیس را که بسیار موضوع نگران کننده ای برای سلامت مردم است، اندازه گیری کند.

اکبریان افزود: افراد بسیاری از جامعه برای اندازه گیری سطح تشعشاتی در یک محیط مراجعه می کنند اما برای تمام درخواست ها برخی اقدامات انجام نمی شود و با سازمان انرژی اتمی در این خصوص مکاتباتی داشته ایم تا به صورت گسترده تری فعالیت داشته باشیم و تست ها را با شاخص استاندارد مقایسه کنیم.

مراجعه کشورهای همسایه برای انجام تست محصولات

اکبریان توضیح داد: سال ۸۹ طرح آزمایشگاهی آزمایشگاه بسیار مجهز سنجش ترمینال های سیار تایید شد و حمایت های لازم از مرکز تحقیقات مخابرات ایران دریافت و آزمایشگاه تجهیز شد و در دو سال اخیر به تمامی امکانات و دستگاه های لازم دسترسی پیدا کرده است.

وی افزود: این مرکز از صنایع مختلف (حوزه مخابرات برای اندازه گیری ریز سیستم های مخابراتی) و برای انجام تحقیقات آزمایشگاهی مراجعه کننده دارد.

اکبریان با بیان اینکه با راه اندازی این آزمایشگاه بسیاری از فعالیت ها در داخل کشور انجام و از خروج ارز جلوگیری می شود، اظهار داشت: اگر این تجهیزات در داخل کشور وجود نداشت، بسیاری از شرکت های کوچک و دانش بنیان هایی که تازه تاسیس هستند و سرمایه خرید تجهیزات چند میلیاردی را ندارند، برای انجام تحقیقات و اندازه گیری و تست طرح باید به خارج کشور می رفتند که امکان پذیر نیست در نتیجه با حمایت دانشگاه تمام تست ها با کمترین هزینه انجام می شود.

سرپرست آزمایشگاه دانشگاه خواجه نصیر ادامه داد: همچنین این امکان وجود دارد که هنگام انجام تست، متخصصان و مدیرعاملان شرکت ها روی انجام مراحل نظارت داشته و نظرات خود را ارائه کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر با بیان اینکه کشورهای همسایه نیز می توانند از خدمات آزمایشگاه استفاده کنند، عنوان کرد: هم اکنون کشور عراق برخی از تست های مخابراتی خود را در کشور ما انجام می دهد همچنین ظرفیت بین المللی سازی در تست کالاهای مختلف برای کشورها وجود دارد که نیازمند رایزنی هایی توسط مسوولان مربوطه است.

وی اظهار داشت: شرکت ها و صنایع مختلف می توانند از طریق سایت وزارت علوم و معاون علمی ریاست جمهوری به وبسایت آزمایشگاه مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنند.

اساتید راهنما موضوع رساله‌ها را در حوزه نیاز جامعه ارائه کنند

اکبریان با اشاره به موضوع استفاده صنعت از دانش دانشگاهیان، گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه مساله مهمی است اما متاسفانه پس از سال ها تلاش در این زمینه همچنان فاصله بین این دو بخش وجود دارد.

وی ادامه داد: اولویت اصلی اساتید چاپ مقاله است در حالی که نیاز است به حل مشکلات صنعت توجه ویژه شود. همچنین زمانی که دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری آمادگی حل مشکل را دارد، باید پایان نامه آن در راستای حل مشکلات جامعه ارائه شود و صرفا مقاله علمی نباشد؛ بنابراین می توان گفت که اساتید راهنما نقش مهمی در شکل گیری ارتباط صنعت و دانشگاه دارند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)