برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

شکوفایی لارستان بر پایه اقتصاد دانش بنیان

به گزارش ایرنا، برخی شاخص ها ، معیارها ، ظرفیت ها و موقعیت های خاص و استراتژیک در شهرستان لارستان این منطقه را یکی از مناطق مهم و مورد توجه مسئولان و بسیاری از کارشناسان و نهادهای مختلف قرار داده که وجود نیک اندیشان و خیرین شاید مهمترین پتانسیل و نقطه عطف در سیر تحولات تاریخی این دیار از گذشته تاکنون بوده است.

یکی از شاخص های مورد توجه در همراهی و مشارکت مثال زدنی خیرین و همچنین موقعیت خاص اقتصادی و تبادلات تجاری و بازرگانی لاری های مقیم کشورهای حوزه خلیج فارس است که همین موقعیت ویژه اکنون لارستان را در کانون توجه مسئولان و مقامات در سطح ملی ونهادهای مختلف از جمله در حوزه اقتصادی قرار داده است.

نکته حائز اهمیت در این رهگذر آن است که کمک ها و مشارکت های راهبردی، هدفمند و هوشمندانه خیرین و افراد نیک اندیش این منطقه همواره متناسب با مقتضیات زمانی و به فراخور نیازهای روز جامعه بوده و کمک ها و مشارکت های خود را به هر مسیری که نیاز منطقه و رونق شهرستان احساس می شود، سوق داده اند.

مصداق عینی و بارز در کمک ها و مشارکت خیرین لارستانی که در بسیاری از مناطق کشور کم نظیر و حتی بی نظیر است، کمک برای ایجاد زیرساخت های شرکت های دانش بنیان، ایجاد مراکز رشد و سرمایه گذاری بر روی حوزه آی تی و فناوری ارتباطات است.

این اقدام توسعه محور مسئولان و متولیان امر و خیرین لارستانی  در کنار سایر ظرفیت های منحصر به فرد از جمله مبادلات تجاری و بازرگانی و حضور بیش از ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار لاری مقیم کشورهای خارجی بر اساس آمار غیررسمی باعث شده تا حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حساب ویژه تری بروی لارستان و آینده درخشان این منطقه باز کند.

 کارشناسان و برخی مدیران حوزه ستادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با سفر به لارستان و بازدید از برخی ظرفیت ها و زیرساخت های فناوری و اقتصادی و همچنین نشست هم اندیشی با مسئولان و خیرین و نیک اندیشان این خطه بر ضرورت ارتباط مستمر و تنگاتنگ این معاونت و همچنین رسیدن به یک فهم مشترک در مسیر شکوفایی استعدادها و ظرفیت های نهفته منطقه تاکید کردند.

البته این توجه و نگاه راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری به لارستان حکم بازی برد – برد را دارد و به همان میزان که این ارتباطات و همکاری های دوجانبه سبب رونق و شکوفایی منطقه لارستان می شود می تواند مسیر تعاملی و ارتباطات تنگاتنگ حوزه معاونت علمی و فناوری را به سمت برخی کشورهای هدف صادرات محصولات آی تی نیز فراهم کند.

همچنین با توجه به سرمایه گذاری های هنگفت و هدفمند در زمینه زیرساخت های حوزه فناوری و مراکز رشد در لارستان این امکان نیز برای توسعه و تحولات فناوری اطلاعات و حوزه آی تی در سطح استان فارس و حتی سایر مناطق جنوبی کشور نیز فراهم شده و معاونت علمی ریاست جمهوری به خوبی به این قابلیت ها و ظرفیت های عظیم پی برده است.

ساختمان پنج طبقه ای مرکز رشد شهرستان لارستان که هم اینک به همت خیرین و با پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد در حال اجراست یکی از ظرفیت های مهم در این مبحث است که به گفته مدیرکل کسب و کارهای بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می تواند محل و مرجعی برای رونق شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور با رویکردهای اقتصادی در سطح منطقه جنوب کشور تبدیل شود.

روح الله استیری که با ایرنا گفت و گو کرد، همچنین ساختمان مرکز رشد لارستانی را مجموعه ای کامل و اکوسیستم برای توسعه صادرات و همچنین رونق حوزه های فناوری در لارستان و استان فارس دانست و پیشنهاد داد که در اسرع وقت یک شرکت بازرگانی با رویکرد مدیریت صادرات در این ساختمان و شهرستان تاسیس شود.

مرکز رشد واحدهای فناور لارستان در این زمینه اعلام کرد : زیربنای مفید ساخمان این مرکز رشد بیش از سه هزار و ۳۵۰ متر مربع است.

این ساختمان می تواند در توسعه عادلانه ظرفیت ها در کشور کمک کند و پیش قدمی مردم و خیرین در ساخت مرکز رشد واحدهای فناور لارستان در سطح کشور بی نظیر است.

بدون احتساب زمین تاکنون رقمی افزون بر ۱۴۰ میلیارد ریال از سوی خیرین برای این مرکز رشد هزینه شده است.

ظرفیت های اقتصادی لارستان شکوفا می شود

استیری با اشاره به ظرفیت عظیم و استراتژیک لارستان فارس بویژه وجود نیک اندیشان و خیرین و همچنین ارتباطات تجاری و بازرگانی شهرستان لارستان با کشورهای حوزه خلیج فارس گفت: این شهرستان اکنون در کانون توجه دولت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: باید بپذیریم که مهمترین ظرفیت و موقعیت خاص این شهرستان، حوزه اقتصادی و تجارت و بازرگانی است که تاکنون مغفول مانده و اکنون باید با همت مسئولان ، خیرین منطقه و البته حمایت های ویژه دولت و معاونت علمی ریاست جمهوری این ظرفیت ها شکوفا شوند.

استیری بیان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز آمادگی دارد بر روی شهرستان لارستان بر اساس همین ظرفیت های بالقوه سرمایه گذاری کند و لاری های مقیم کشورهای خارجی در صورتی که مشغول فعالیت های اقتصادی و کسب و کار هستند می توانند در قالب شرکت های دانش بنیان از مشوق ها و حمایت های دولت بهره مند شوند.

وی بیان کرد: توسعه مراکز رشد، ایجاد صندوق های پژوهشی و همچنین گسترش شبکه های فناورانه و شرکت های دانش بنیان در این منطقه از اولویت های معاونت علمی ریاست جمهوری خواهد بود؛ همه مشوق ها و کمک های ویژه ای که برای ایرنیان خارج از کشور در حوزه معاونت علمی ریاست جمهوری پیش بینی شده برای لاری های مقیم کشورهای حوزه خلیج فارس نیز قابل انجام است.

استیری مهمترین هدف از سفر کارشناسان و برخی مسئولان معاونت علمی ریاست جمهوری به شهرستان لارستان را شناسایی ظرفیت های بالقوه این شهرستان در زمینه فعالیت های کسب و کارهای بین المللی و استفاده از توان علمی، تحقیقاتی و فناوری این منطقه در رشد و توسعه فعالیت های فناورانه عنوان کرد.

وی با بیان اینکه معاونت علمی همواره در زمینه توسعه محصولات فناور و افزایش میزان صادرات این حوزه از ظرفیت وزارت امور خارجه و معاونت اقتصادی و زیرمجموعه های مختلف این وزارتخانه نهایت بهره را می برد، حضور نمایندگی وزارت امور خارجه در لارستان را فرصت مغتنم برای پیشبرد اهداف توسعه ای منطقه در حوزه کسب و کارهای بین المللی قلمداد کرد.

راه توسعه لارستان از مسیر اقتصاد دانش بنیان می گذرد

رئیس مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گفت: مهمترین راه توسعه و مسیر تحقق ظرفیت های بالقوه لارستان و البته راه نجات کشور و عبور از چالش های اقتصادی از مسیر اقتصاد دانش بنیان و توسعه مراکز رشد و فناور حاصل می شود.

مهدی قلعه نویی، به برخی ظرفیت های بالقوه و منحصر به فرد در لارستان اشاره کرد و گفت: ارتباطات تجاری و بازرگانی و وجود خیرین و نیک اندیشان که به شبکه ای گسترده ،عمیق و البته سنتی و در هم تنیده نیز تبدیل شده بهترین و مناسب ترین راهبرد برای حرکت در مسیر توسعه این منطقه بر پایه اقتصاد دانش بنیان است.

  کمبود هورمون مردانه بیماری مزمن کلیه به همراه دارد

قلعه نویی گفت: این شبکه عظیم ، متصل، در هم تنیده و البته سنتی حتی می تواند برای کشور مفید باشد و یکی از اهداف اساسی سفر کارشناسان حوزه معانت علمی ریاست جمهوری به منطقه نیز ایجاد راهکارها و فرصت های لازم برای استفاده بهینه از این ظرفیت ها در راستای توسعه صادرات محصولات دانش بنیان در سطح کشور است.

وی گفت: با توجه به کاهش نسبی صادرات محصولات غیرنفتی در کشور طی ۶ ماه گذشته و شرایط خاص حاکم بر کشور  راهی جز تقویت و سرمایه گذاری بر روی این حوزه نداریم و باید بتوان راه و مسیر استفاده مطلوب از همه ظرفیت های موجود کشورمان را در این زمینه پیدا کرد.

قلعه نویی ابراز داشت: مهمترین ماموریت معاونت علمی ریاست جمهوری در حقیقت تبدیل اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش بنیان با استفاده از ظرفیت های نیروی انسانی و توان علمی و فناوری های روز است.

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: نوع فعالیت ها و تعاملات تجاری در لارستان در حقیقت مصداق عینی از اقتصاد دانش بنیان است و این منطقه اقتصادش را مبتنی بر تجارت و بازرگانی پایه ریزی کرده است.

وی اضافه کرد: خطه لارستان توانسته با سابقه تاریخی و تجاری، شبکه ای را با کشورهای حوزه خلیج فارس برقرار کند که این مهم می تواند کمک خوب و موثری را به توسعه صادرات در کشور انجام دهد.

حمایت در قالب روابط بین الملل

قلعه نویی با بیان اینکه کشور ما برای صادرات ناچار به تقویت روابط بین الملل است و نیاز به حمایت دارد، ادامه داد: با توجه به زیرساخت هایی که در لارستان از جمله بنیاد نیک اندیشان هاشمی زاده(خیرین)، گمرک، فرودگاه بین المللی ، ساختار تجاری شهر، ارتباط با کشورهای مختلف و سایر پتانسیل های تجاری و بازرگانی و تبادلات فرهنگی می تواند کمک خوبی برای توسعه صادرات نه تنها برای خطه جنوب فارس بلکه تقویت سایر مناطق کشور باشد.

 این مسئول در معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: یکی از برنامه های اساسی این معاونت ایجاد شرایط و زمینه مناسب برای حضور و جذب ایرانیان خارج از کشور اعم از متخصصان، نخبگان ، سرمایه گذاران و کارافرینان در کسب و کارهای مختلف است.

وی بیان کرد: برنامه های حمایتی و تشویقی برای جذب و حضور این افراد نیز به صورت یک چارچوب خاص در حوزه معاونت علمی و فناوری از حدود چهار سال پیش تاکنون تدوین شده که البته دامنه این حمایت ها و مشوق ها نیز به فراخور مقتضیات زمانی و ضرورت های موجود گسترده تر شده است.

انعقاد تفاهم نامه چند جانبه در حوزه اقتصاد دانش بنیان

معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه لارستان نیز آمادگی کامل این شهرستان را برای انجام هرگونه همکاری های مشترک و توسعه محور با معاونت علمی ریاست جمهوری برای شکوفایی استعدادها و ظرفیت های نهفته و بالقوه این منطقه اعلام کرد.

 جلیل حسنی در مصاحبه با ایرنا گفت: شهرستان لارستان با کمک خیرین و نیک اندیشان و با هماهنگی با سایر مسئولان اجرایی و نهادهای ذیربط هرگونه مانع و مشکل را در مسیر تحقق برنامه های راهبردی حوزه معاونت علمی رفع خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بر اساس آمارهای غیررسمی حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار لاری مقیم کشورهای حوزه خلیج فارس هستند، گفت: تامین امنیت پایدار به عنوان یکی از نیازهای اساسی  سرمایه گذاری های کلان و ظرفیتی عظیم در رونق کسب و کارهای اقتصادی و تبادلات بازرگانی و اقتصادی دراین منطقه لازم است.

فرماندار ویژه لارستان به انعقاد تفاهم نامه چندجانبه  و تحقق برنامه ها و همکاری های مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با استانداری فارس و یا فرمانداری ویژه لارستان با حضور معاون علمی رئیس جمهوری و مسئولان و مقامات استانی و محلی اشاره و ابراز امیدواری کرد که این تفاهم نامه آغاز راهی برای تحقق برنامه ها و توسعه منطقه و حتی کشور شود.

حسنی  با بیان اینکه لارستان به دلیل فرهنگ غنی آن در کشور و حتی کشورهای حوزه خلیج فارس نیز از وجود خیرین بهره برده است، اظهار داشت: یکی از ایرادهای اساسی در این زمینه کاهش توان ریسک پذیری در خیرین و سرمایه گذاران است که همکاری های تجاری و اقتصادی معاونت علمی ریاست جمهوری و پشتوانه های دولتی می تواند در رفع این چالش موثر واقع شود.

لارستان، شاهراه توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور

یکی از جوانان نخبه و فعال در حوزه شرکت های دانش بنیان نیز گفت: شهرستان لارستان با توجه به حمایت ها و کمک های ویژه خیرین و همچنین ظرفیت های خاص اقتصادی و تبادلات تجاری و بازرگانی  می تواند به عنوان شاهراه و کریدور صادرات محصولات دانش بنیان در سطح کشور باشد.

مصیب علیشیر افزود: سرمایه گذاری بر روی حوزه فناوری می تواند مشکلات مربوط به بیکاری جوانان و موضوع اشتغال کشور و به تبع آن اقتصاد را نجات دهد.

 وی بیان کرد: شاید تنها راه رهایی جوانان از چشمداشت به استخدامی های دولتی و پشت میزنشینی آنان حرکت در مسیر اقتصاد انش بنیان است و در این زمینه لارستان می تواند نقطه عطفی در توسعه تجارت و صادرات محصولات فناور و دانش بنیان در سطح کشور قلمداد شود.

ضرورت راه اندازی اتاق بازرگانی در لارستان

مسئول دفتر نماینده مردم چهار شهرستان لارستان، خنج، گراش و اوز در شهرستان لارستان با توجه به نقش مهم خیرین در ایجاد زیرساخت های تجاری و فناوری در این منطقه، گفت: اکنون نوبت دولت است که وارد عرصه شود و در کنار مردم پتانسیل های موجود همچون فرودگاه بین المللی، گمرک، نمایندگی وزارت امور خارجه، قرابت تجاری با برخی کشورهای حوزه خلیج فارس در منطقه را بیش از پیش مورد توجه قرار دهد.

علیشیر همچنین خواستار ایجاد اتاق بازرگانی فناوری در لارستان شد و همچنین حلقه مفقوده تجارت در منطقه را عدم وجود اتاق بازرگانی صنعت ومعدن و کشاورزی در منطقه عنوان کرد.

وی  اضافه کرد: ایجاد زیرساخت های علمی، فناوری، شغلی و اقتصادی برای لارستانی های مقیم کشورهای دیگر بسیار مهم است و از طرفی بسیاری از جوانان این خطه  ایده پرداز و مسئولیت پذیر هستند.

وی با اشاره به ظرفیت کم نظیر وجود بیش از پنج هزار شرکت دانش بنیان در کشور گفت: یکی از دغدغه های مهم نیک اندیش و بانی احداث ساختمان مرکز رشد لارستان این است که این مکان به امکانات مورد نیاز از سوی دولت تجهیز شود و انگیزه کار و کمک های بیشتر خیرین نیز فراهم شود.

وی همچنین  راه اندازی «کارگو» (پروازهای باربری) از فرودگاه لارستان را یکی از زیرساختهای اساسی برای تحقق طرح های پیش بینی شده دانست.

شهرستان لارستان در سال ۱۳۸۸ با تصویب هیات دولت به فرمانداری ویژه ارتقا یافت.

این شهرستان به مرکزیت لار در فاصله ۳۷۸ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)