برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آزادگان در صف اول مقاومت استوار ماندند

سعید اوحدی روز شنبه در مراسم رونمایی از دانشنامه آزادگان که در پژوهشکده دانشنامه نگاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، سی امین سالگرد ورود آزادگان را با این جملات که تجلی شهد شیرینی و اوج شکوه سربلندی میهن و پیروزی ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس و ۲ سال مقاومت ماندگار آزادگان است، تبریک گفت.

وی تدوین دانشنامه آزادگان را اقدامی ارزشمند دانست و گفت: نسبت به اسیر چند قرائت و نگاه وجود دارد؛ نخست اینکه اسیر را به عنوان انسان دست و پا بسته که به آخر خط رسیده است، نگاه می کنند؛ انسانی که نهایت مسیر بن بست را لمس کرده است و هیچ اختیاری ندارد. برداشتی که در این نگاه از اسرا وجود دارد به دلیل محدودیت ها است و جمعی هستند که با مجموعه ای از مشکلات روحی به کشور برگشته اند.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه این رویکرد قالب دنیا نسبت به اسرا است، تاکید کرد: همین رویکرد در فضای اجتماعی و سیاسی هم نسبت به اسرا دیده می شود. یک نوع قرائت دیگر از اسرا وجود دارد که به برکت انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس و ۲ سال مقاومت آزادگان در اسارت به دست آمده است؛ این ۲ سال بسیار سخت بود و اوج شکوه مقاومت آزادگان محسوب می شود.

اوحدی افزود: سال های بعد از جنگ رزمندگان بسیاری با مذاکرات و قطعنامه از جنگ بازگشتند، اما اسرا در صف اول مقاومت هچنان استوار بودند؛ در واقع قرائت دوم از اسرا را انقلاب اسلامی، جنگ و امام راحل از اسرا داشتند و ایشان در مورد اسرا برای نخستین بار عنوان آزادگان را به کار بردند.

  دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم منصوب شد

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: امام راحل در مورد اسرا فرمودند آزادگان در دوران سخت اسارت، سرود آزادی سر دادند. مقام معظم رهبری هم قرائتی از آزادگان داشتند و فرمودند آزادگان ذخایر بزرگ و گنجینه عظیم انقلاب هستند. ایشان در آزادگان چه چیزی در جوهر و ناموس اسارت دیده بودند که این تعبیر را از اسرا به کار بردند.

اوحدی با اشاره به بیانات دیگر مقام معظم رهبری از آزادگان خاطرنشان کرد: ایشان، آزادگان را به مثابه الماس های درخشان می دانستند؛ چرا که الماس در عالم خلقت پرتلاءلوترین عنصر است.

وی تاکید کرد: اگر قرائت دوم در مورد آزادگان صحیح است،حتما اقدامی که امروز پژوهشکده دانشنامه نگاری انجام داد، مجموعه ای ارزشمند است.

به گزارش ایرنا، دانشنامه آزادگان صبح امروز با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سعید اوحدی، حجت الاسلام ابوترابی و حسینعلی قبادی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این پژوهشکده رونمایی شد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)