برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

پرتاب پنجمین مجموعه ماهواره‌های استارلینک بار دیگر به تعویق افتاد

 به گزارش پایگاه اینترنتی اسپیس، قرار است تلاش بعدی شرکت فضایی اسپیس ایکس برای پرتاب راکت فالکون ۹ به همراه ۶۰ ماهواره استارلینک روز دوشنبه ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن) انجام شود. قرار بود شرکت اسپیس ایکس ساعت ۱۰:۲۵ دقیقه صبح امروز یکشنبه به وقت منطقه زمانی شرقی، تعداد ۶۰ ماهواره استارلینک را به همراه راکت فالکون ۹ از مجموعه پرتاب فضایی ۴۰ واقع در ایستگاه نیروی هوایی «کیپ کاناورال» در فلوریدا پرتاب کند اما نقص فنی سوپاپ این راکت، شرکت اسپیس ایکس را برآن داشت تا پرتاب این راکت را ۲۴ ساعت دیگر به تعویق اندازد. 

پیش از این نیز پرتاب پنجمین محموله ماهواره‌های استارلینک شرکت اسپیس ایکس به دلیل شرایط بد وضعیت آب و هوایی به تاخیر افتاده بود. اسپیس ایکس آزمایش های پیش از پرتاب راکت فالکون ۹ را روز جمعه ۱۴ فوریه انجام داده بود و این شرکت در ابتدا امیدوار بود که راکت فالکون ۹ را روز شنبه پرتاب کند اما بررسی دقیق شرایط جوی نشان داد که در روز یکشنبه وضعیت آب و هوایی برای پرتاب فالکون ۹ مساعدتر است. 

اسپیس ایکس ۲۴۲ ماهواره بزرگ به اندازه میز ناهارخوری در مدار زمین دارد که هر کدام از آنها ۵۰۰ پوند وزن دارند و بزرگترین صورت فلکی منفرد ماهواره‌ای در مدار زمین محسوب می‌شود. 

بلومبرگ اعلام کرد: این پرتاب به دنبال آن صورت می‌گیرد که اسپیس ایکس اعلام کرد قصد دارد تجارت اینترنتی ماهواره‌ای استارلینک را به صورت یک شرکت جداگانه بچرخاند. اسپیس ایکس پیش از این ۶۰ ماهواره استارلینک در ماه مه، نوامبر و ششم و بیست و نهم ژانویه و دو ماهواره آزمایشی نیز قبل از آنها پرتاب کرده بود. 

  سرمایه‌گذاری ۵۳۹ میلیارد ریالی در صنعت گردشگری فارس

چنانچه تمام این ماهواره‌ها در این صورت فلکی قرار گیرند، در آن صورت ۱۰۰ و یا تعداد بیشتری ماهواره استارلینک در آینده به فضا پرتاب می‌شود. اسپیس ایکس در نهایت قصد دارد که هزاران ماهواره برای اتصال به اینترنت باند پهن در سراسر جهان به فضا پرتاب کند.

ماهواره‌های استارلینک در ارتفاع حدود ۳۴۰ مایلی بالای سطح زمین می‌چرخند. این در حالیست که «خط کارمان»، یک خطی فرضی در آسمان در ارتفاع ۶۲ مایلی از سطح زمین‌ و ایستگاه بین‌المللی فضایی در ارتفاع ۲۵۰ مایلی زمین قرار دارند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)