برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

جاذبه‌های طبیعی و تاریخی سواحل مکران قابلیت ثبت جهانی را دارد

دکتر سید هادی احمدی روئینی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در چابهار هدف از سفر خود به جنوب سیستان و بلوچستان را بازدید میدانی برای امکان سنجی ظرفیت‌های طبیعی و گردشگری این منطقه عنواد کرد.

وی با دعوت از مردم ایران برای سفر به سواحل مکران و لذت بردن از جاذبه‌های بینظیر آن، گفت: ظرفیت‌های تاریخی ‌و طبیعی حاشیه سواحل مکران نه تنها در کشور بلکه در جهان بی‌نظیر و نیازمند تامین زیرساخت‌ها برای جذب گردشگر داخلی و خارجی است.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور از دیگر اهداف سفر خود به این منطقه را برنامه ریزی جهت مرمت و احیای بناهای تاریخی، واگذاری بناهای شاخص به سرمایه گذاران بخش خصوصی، ایجاد فرصتی برای کسب و کارهای گردشگری،امکان سنجی جاذبه‌های واقع در حاشیه سواحل مکران جهت ثبت و تعیین ضوابط عرصه و حریم در مقیاس میراث ملی و بین المللی عنوان کرد.

مسوول دفتر ثبت پرونده‌های پیشنهادی برای ارائه و ثبت در آثار جهانی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری نیز گفت: آثار قبل از اینکه به ثبت جهانی برسند می‌بایست به ثبت ملی برسند که خوشبختانه ثبت آثار مهم سواحل مکران در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

فیروزه سالاری افزود: سواحل مکران با جاذبه‌های بکر و بی‌نظیر می‌تواند به عنوان ژئو پارک جهانی نیز ثبت شود تا شاهد جذب گردشگران بیشتری باشیم.

وی بیان کرد: امیدوارم با تلاش همه مسوولان استانی و ملی منظر طبیعی، فرهنگی و تاریخی سواحل مکران در ردیف آثار جهانی در یونسکو به ثبت برسد.

مدیر گردشگری سازمان منطقه آزادچابهار نیز خبرنگار ایرنا گفت: این هیات در سفر سه روز ه خود به جنوب سیستان و بلوچستان از بناهای تاریخی بقعه سید غلامرسول،  قلعه‌های پرتغالی‌ها و پارگ، جاذبه‌های طبیعی حاشیه سواحل مکران شامل تلاقی صحرا و دریا درک و تنک، گل‌فشان‌ها، مجموعه درختان انجیر معابد، سرای در بلوچ، سواحل جذاب و دیدنی بریس و گواتر، تالاب صورتی،  باغات زیبای استوایی با میوه‌های گرمسیری و کوه‌های مریخی بازدید کردند.

  نتایج نهایی هفتمین آزمون استخدامی ۲ دستگاه اجرایی اعلام شد

عدنان حسینی تصریح کرد: در ایران ۲۴ اثر جهانی وجود دارد که در سطح استان سیستان وبلوچستان ۲ اثر مهم شهرسوخته و بیابان لوت به ثبت جهانی رسیده است.

وی بیان کرد: در شهرستان‌های سواحل مکران محدوده استان سیستان وبلوچستان ۳۵ اثر ثبت شده و ۱۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده وجود دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)