برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

انتخاب ۶۳۱ پروژه برای افتتاح در سال «جهش تولید»

محمدحسین عسگرپور تشریح عملکرد این اداره‌کل در یک سال گذشته بعد از تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به وزارتخانه ، تصریح کرد: این پروژه‌ها بالای ۷۰ درصد پیشرفت دارند که بعد از افتتاح آن‌ها برای ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر شغل مستقیم ایجاد خواهد شد.

او در این گفت‌وگو به اهمیت صنعت گردشگری در جهان اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار سازمان جهانی سفر و گردشگری که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است، رشد بخش گردشگری بر رشد اقتصادی پیشی گرفته به گونه‌ای که رشد بخش گردشگری ۳,۹ درصد و رشد اقتصادی ۳.۲ درصد اعلام شده است.

مدیرکل دفتر تسهیلات و تأمین منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: به ازای هر پنج شغل ایجاد شده در سال‌های اخیر در جهان، یک شغل مربوط به گردشگری است و در کشور ما نیز ۱۳۴ هزار و ۴۱۶ شغل در این حوزه وجود دارد که معادل ۵,۴ درصد اشتغال است و ۱۶۸ هزار و ۹۵۴ میلیارد ریال درآمد از این صنعت در سال حاصل می‌شود که چهار درصد صادرات کل کشور محسوب می‌شود.

او عنوان کرد: در معاونت سرمایه‌گذاری یکی از مهمترین اهدافی که دنبال می‌شود، حمایت از سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری است. بر همین اساس از مرداد ۹۸ تا مرداد ۹۹ یعنی از زمان تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی به وزارتخانه، ۳۹۴۳ فقره موافقت اصولی و ۲۶۴ مجوز ایجاد صادر شده، این در حالی است که شش‌ماه از یک سال گذشته را در دوران کرونا به سر می‌بردیم.

عسگرپور اضافه کرد: در یک سال گذشته و از زمان تبدیل سازمان  به وزارتخانه، عملیات اجرایی تعداد ۴۵۶ پروژه توسط بخش خصوصی شروع شده که حجم سرمایه‌گذاری آن‌ها هشت هزار و ۱۲۱ میلیارد تومان است و در صورت بهره‌برداری، برای ۱۱ هزار و ۳۱۰ نفر به‌صورت مستقیم و تا سه برابر به‌صورت غیرمستقیم  اشتغال به دنبال خواهد داشت.

او  در ادامه گفت: در همین مدت ۷۵۸ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۶۴۷۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است که منجر به اشتغال مستقیم برای ۷۲۶۶ نفر شده است.

مدیرکل دفتر تسهیلات و تأمین منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: پروژه‌هایی که برای افتتاح در سال جهش تولید انتخاب شده‌اند و قرار است تا پایان سال به بهره‌برداری برسند هتل‌های یک تا پنج ستاره، مجتمع‌های گردشگری بین‌راهی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، مهمان‌پذیر، مجتمع‌های رفاهی، دهکده‌های سلامت و… هستند.

  ۵۰ تن کود از مه‌ولات خراسان رضوی به خارج از کشور صادر شد

اودر ادامه به تسهیلات درنظرگرفته شده برای پروژه‌های گردشگری اشاره کرد و افزود: ۲۲۷ پروژه برای دریافت تسهیلات به مبلغ سه هزار میلیارد تومان در یک سال اخیر به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند که ۵۹ پروژه تاکنون موفق به دریافت تسهیلات لازم شده‌اند.

عسگرپور درباره حمایت‌های قانونی معاونت سرمایه‌گذاری از پروژه‌های گردشگری عنوان کرد: تخفیف‌های مالیاتی، تخفیف عوارض صدور پروانه ساختمان، تخفیف‌های هزینه‌های آب، برق و سوخت، معافیت و تخفیف عوارض کاربری زمین، معافیت‌های گمرکی و … بخشی از حمایت‌های معاونت سرمایه‌گذاری این وزارتخانه از سرمایه‌گذاران است.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پروژه‌های بوم‌گردی در کشور اشاره کرد و افزود: «در حال حاضر ۳۸۵ پروژه گردشگری در مناطق روستایی در دست احداث است که احداث این پروژه‌ها می‌تواند زمینه اشتغال در روستا و نیز مهاجرت معکوس را برای روستاییان فراهم کند.»

مدیرکل دفتر تسهیلات و تأمین منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه با قدردانی از صندوق توسعه ملی گفت: «خوشبختانه دو هفته پیش نشست دکتر مونسان با مدیران عامل و معاون اعتباری بانک‌ها برگزار شد که در این نشست مسئولان صندوق توسعه ملی قول همکاری لازم برای تأمین منابع پروژه را دادند، در گذشته نیز این صندوق حمایت‌های خوبی در ارائه تسهیلات به پروژه‌های گردشگری داشته است.»

او خاطرنشان کرد: «به‌منظور تدوین چشم‌انداز مناسب برای پروژه‌های گردشگری برنامه‌ریزی‌هایی را برای آینده در نظر گرفته‌ایم که از آن جمله می‌توان به استفاده از ظرفیت‌های بازار بورس وسرمایه و نیز راهکارهایی مثل پیش‌فروش واحدهای اقامتی به شرط کاربری گردشگری و تسهیل در واگذاری زمین، اشاره کرد.»

عسگرپور سپس گفت: «اگرچه در شش ماهه اخیر با شیوع بیماری کرونا شاهد افت و خیزهایی در صنعت گردشگری بودیم که البته این یک مسئله جهانی است،   اما از آن جایی که گردشگری صنعتی است که به سرعت خود را بازیابی می‌کند، به‌طور حتم بعد از مهار کرونا شاهد رشد سریع این صنعت و جبران خسارت‌های واردشده خواهیم بود.»

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)