برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

به بار نشستن درخت دانش با ۵۰۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری

به گزارش ایرنا، امروز دهم مهرماه طرح‌های ملی در حوزه‌های علمی، فناوری و کشاورزی در استان‌های تهران، البرز و مرکزی به بار نشست که برای افتتاح آنها ۵۰۴ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده و برای ۳۳۶ نفر شغل ایجاد می کند.

خط تولید فرآورده های مشتق از پلاسما در کرج، خط تولید واکسن HPV در تهران، خط تولید ماده اولیه دارویی سرترالین در ساوه و خط تولید بایوفسفات بایوران و بذور هیبرید چغندر، خیار و گوجه فرنگی  در استان البرز عناوین این طرح ها بودند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در آیین بهره‌برداری از این طرح‌ها با بیان اینکه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در دولت تدبیر و امید صد برابر افزایش داشته است، اظهار داشت:‌ افتتاح پروژه ها امروز از نظر شکل،  محتوا و اهمیت با ۲۵ هفته قبل مقداری متفاوت است؛ در واقع افتتاح های امروز به معنای ارتقا کشور در علم و فناوری بوده و این برای ما بسیار مهم است.

وی خاطر نشان کرد: اگر امروز یک میلیارد دلار واردات مواد اولیه انجام می شود، به راحتی می توان بیش از ۴۰۰ میلیون دلار آن در داخل تامین کرد دلیل آن این است که دولت نیز با همه توان پشتیبان این شرکت ها در امور سیاست‌گذاری، تسهیل‌گری و حمایت از آنها است.

سورنا ستاری معاون علمی رییس جمهوری در این آیین اعلام کرد: در حال حاضر می‌توانیم پاسخگوی ۳۰ درصد نیاز کشور در زمینه فرآورده‌های مشتق از پلاسما باشیم اما تا یک سال آینده می‌توانیم کل نیاز کشور را در این زمینه رفع کنیم.

وی با اشاره به بهره برداری از ۸۲ ماده دارویی در مراسم امروز، اظهار داشت: این طرح ها در خصوص مواد دارویی است که فقط واردات یک مورد از این اقلام دارویی ۲۷ میلیودن دلار بود.

وی با بیان اینکه امیدواریم تا پایان این دولت این تمامی این ۸۲ ماده دارویی مورد بهره برداری قرار گیرد، افزود: ۹۰۰ میلیون دلار هزینه واردات ماده نهایی این تعداد مواد دارویی است که از این ۹۰۰ میلیون دلار، ۵۲۰ میلیون دلار به داروهای شیمیایی اختصاص دارد و ۳۸۰ میلیون دلار نیز به دارو زیستی مربوط است که امروز داروی آلبومین و آی وی آی جی (هموگلوبین های انسانی) افتتاح اولیه می‌شود.

معاون علمی رییس جمهوری تصریح کرد: ایران هرسال ۴۰۰ هزار لیتر پلاسما را عمدتا به کشورهای آلمان و اتریش ارسال می کرد که به ازای هر لیتر ۱۷۰ یورو باید به آنها پرداخت شود تا این ماده را بررسی و سانترفیوژ کرده و تحویل دهند که ماده شامل  فاکتور ۷، فاکتور۸، فاکتور۹، آی وی آی جی و آلبومین  است.

تولید فرآورده‌های پلاسما در کرج

نخستین طرح تولید فرآرده‌های مشتق از پلاسما فاکتورهای خونی هشت و ۹ کشور که به دست متخصصان ایرانی تولید شده، امروز به بهره برداری رسید که توان تولید ۱۵۰ میلیون لیتر فرآورده های خونی در سال  را دارد و در صورت حمایت این میزان افزایش خواهد یافت.

راه اندازی این کارخانه سالانه ۶۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی برای کشور دارد؛ اکنون ۱۶۰ نفر به صورت مستقیم در این کارخانه مشغول به شده که ۷۰ درصد آنان جوانان متخصص کشور هستند.

فناوری به کار رفته در این کارخانه از جدیدترین امکانات تجهیزات روز دنیا است که در حوزه پلایش پلاسما در جهان پیشرو است که البته بخش عمده تجهیزات این پلایشگاه به همت متخصصان داخلی تولید و تامین شده است.

  صادرات غیرنفتی با فروکش کردن کرونا در حال رونق گرفتن است

متخصصان این شرکت همچنین موفق به تولید آنتی بادی ضد کووید ۱۹ از پلاسما شده اند که نیازمند حمایت برای آزمایش بالینی است.

افتتاح خط تولید محصولات بیوتکنولوژی در البرز 

دومین طرحی که در استان البرز به بهره برداری رسید، خط تولید محصولات بیوتکنولوژی شامل فسفات بایوران و بذور چغندر، خیار و گوجه توسط شرکت دانش بنیان فناوری زیستی طبیعت گرا (بایوران) بود که سالانه ظرفیت تولید ۲۰ هزار تن کود فسفات را دارد.

با راه اندازی این طرح، بذور هیبریدی  محصولات چغندر قند، خیار و گوجه فرنگی در این مجموعه تولید و در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

اکنون در این کارخانه ۵۴ محصول کشاورزی و زیست محیطی تولید و به بازار عرضه می شود و با راه اندازی خط تولید ۱۰۶ نفر مشغول به کار شدند.

کود فسفات تولیدی این کارخانه موجب افزایش ۶ درصد محصولات کشاورزی در اراضی دیم به میزان ۱۶ درصد و اراضی آبی به میزان ۱۵ درصد می شود که در ارتقای امنیت غذایی کشور تاثیر بسزایی داشته و محصولاتی را وارد چرخه مصرف عمومی کند که سلامت محور است.

تولید ماده موثره داروی سرترالین هیدروکلراید در ساوه 

آغاز بهره‌برداری از خط تولید ماده موثره و اولیه تولید داروی سرترالین هیدروکلراید در شرکت مهبان شیمی شهرستان ساوه از دیگر طرح‌های امروز بود که به گفته رییس این شرکت این ماده موثره برای تولید داروی سرترالین که در درمان بیماری های  اعصاب و روان کاربرد دارد، مورد استفاده قرار می گیرد.

واردات این ماده دارویی در سال حدود ۲۷.۴ میلیون دلار ارز از کشور خارج می کرد که با راه اندازی این خط تولید به میزان قابل توجهی در خروج ارز و قیمت تمام شده صرفه جویی به عمل می آید.

با راه اندازی خط تولید این ماده موثره دارویی برای ۲۷ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

تولید و عرضه واکسن پاپیلوم انسانی به بازار

تولید و عرضه واکسن «HPV» یا پاپیلوم انسانی به عنوان یکی از واکسن های موثر در پیشگیری سرطان رحم زنان از دیگر طرح های افتتاحی امروز رییس جمهوری بود که به گفته امیرحسین عبدالغفاری مدیرعامل شرکت نویان پژوهان زیست‌دارو، این واکسن محصول استراتژیک و نوترکیب بوده که از فرمولاسیون جهانی برای تولید آن بهره گرفته شده است.

به گفته وی، تولید این واکسن در داخل موجب کاهش خروج ارز و عدم وابستگی می‌شود و می‌تواند پلت‌فرم واکسن‌های جدید باشد تا بسیاری از واکسن‌های پیشرفته با استفاده از این تکنولوژی تولید شود.

تولیدکننده واکسن پاپیلوم انسانی تاکید کرد: توسعه تکنولوژی بدون حمایت معاونت علمی ریاست‌جمهوری و وزارت بهداشت امکانپذیر نیست و حمایت‌های این نهادها موجب شد تا تلاش‌های جوانان نخبه به تولید یکی از مهمترین واکسن‌های دنیا منجر شود.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که بر اثر تماس پوستی منتقل می‌شود و در سطح پوست گسترش پیدا می‌کند؛ (HPV) در مواردی می‌تواند عامل ابتلا به زگیل تناسلی یا سرطان دهانه رحم شود و به همین دلیل پیشگیری از این بیماری به حفظ سلامت و کاهش مرگ و میر زنان کمک می‌کند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)