برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نگهداری ۵۰۰ رده سلول بنیادی در پژوهشگاه رویان

به گزارش ایرنا، دکتر عبدالحسین شاهوردی روز یکشنبه در آیین رونمایی از سردیس برگزیدگان سومین جایزه مصطفی در بوستان دانشمندان پارک فناوری پردیس اظهار داشت: قدرشناسی از محققانی که چراغ راه یک جامعه هستند، بسیار ارزشمند است. امیدوارم قدرشناسی از شخصیت‌های علمی، محرکی برای حرکت جوانان باشد که در نهایت خدمت و سربلندی کشور را به همراه خواهد داشت.

وی بیان کرد: وجود دانشمندانی همچون پروفسور بهاروند و عبدالاحد حاصل تلاش‌های جهادگونه آنها در حوزه‌های علم و فناوری است. امروز دکتر بهاروند با تلاش هایی که انجام داده، نمونه یک محقق مسلمان را در جامعه به نمایش گذاشته است. 

شاهوردی با اشاره به حضور دکتر بهاروند در پژوهشگاه رویان، افزود: تلاش‌های وی در این پژوهشگاه چند وجهی و در حوزه‌های علم، فناوری و اخلاق است. یکی از دستاوردهای این دانشمند، تربیت نیروی متخصص ودانشجوی متخصص است.

وی ادامه داد: برگزیدگان جایزه مصطفی (ص) مدیون گذشت و فداکاری، حمایت و پشتیبانی خانواده هایشان هستند که باید قدردان باشند، این افراد وقت و انرژی خود را برای دانش گذاشته اند و ممطئن هستم که قدرشناس خانواده هایشان هستند.

رییس پژوهشگاه رویان با اشاره به فعالیت های دکتر بهاروند در پژوهشگاه رویان گفت: زمانی که دکتر بهاروند اولین رده سلول بنیادی را ایجاد کرد، برای سفری به خارج از کشور رفت و ما نمی دانستیم در این مدت از این بانک سلولی چگونه حفاظت کنیم اما اکنون به مرحله ای رسیدیم که محققان این حوزه بیشتر شده اند و بانک سلولی نیز توسعه داده شده است.

وی افزود: اکنون بانک سلولی پژوهشگاه رویان نزدیک به ۵۰۰ رده سلولی را نگهداری می کند؛ این حاصل زحماتی بوده که در تربیت نیروی انسانی کشیده شده است.

شاهوردی گفت: در حال حاضر محققان این پژوهشگاه در عرصه های ناباروری با سلول بنیادی و بیوتکنولوژی ورود پیدا کرده و آن را توسعه داده اند. همچنین در زمینه دیابت محققان رویان در تهران و محققان در اصفهان در زمینه سرطان ورود پیدا کرده اند و این حاصل دوراندیشی هایی بود که ایجاد شده است.

رئیس پژوهشگاه رویان یادآور شد: اگر منطقی و عقلانی جلو می رفتیم، شاید پژوهشگاه رویان شکل نمی گرفت و  محققان ما به مقطعی می رسیدند که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می رفتند اما الان این موفقیت حاصل شده است و ما همکارانی مثل دکتر بهاروند را در مجموعه خود داریم که همواره به عنوان الگویی خط شکن در مجموعه  افرادی را تربیت می کنند.

پروفسور حسین بهاروند استاد زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی در پژوهشگاه رویان از ایران متولد سال ۱۳۵۱ از ایران دارای اثر درمان پارکینسون و AMD چشم با سلول بنیادی است. وی برنامه‌ای برای تولید سلول‌های بنیادی در پژوهشگاه رویان آغاز کرد که سرآغاز ورود ایران به پژوهش‌های کاربردی و پزشکی بازساختی یا ترمیمی بود.

  دستگاه ایرانی لایه نشانی شیمیایی بخار به‌کمک پلاسما به بازار عرضه شد

وی و همکارانش برای اولین بار در سال ۱۳۸۲ موفق به تولید سلول‌های بنیادی رویان موش و انسان شدند و در سال ۱۳۸۷، سلول‌های بنیادی پرتوان القایی را تولید کرد.

بهاروند، این دانش را بارها در تحقیقات کارآزمایی‌های بالینی و پیوند سلول‌های بنیادی بافت ویژه به کار گرفت.
بهاروند و گروه خود پژوهشگاه رویان گزارشی از یک راهکار جدید با استفاده از مولکول‌های کوچک برای اشتقاق سلول‌های پیش ساز مغز میانی از سلول‌های بنیادی رویان انسانی زیر چاپ دارد، آنها این پیش سازها را به مبتلایان به پارکینسون در موش و سپس یک میمون پیونده زده‌اند و ارزیابی‌ها بهبود آشکاری را در حرکات میمون‌ها بدون آنکه اثری از تشکیل تومور یا رشد عصبی بی رویه در مغز مشاهده شود، طی ۲ سال پس از عمل پیوند نشان می‌دهد.

این شبیه کاری است که این گروه پژوهشی برای درمان تباهی لکه زرد در پیری انجام داد که به تاری دید و در صورتی که درمان نشود، کوری در سالخوردگی منجر خواهد شد.

دکتر محمد عبدالاحد نیز عضو هیات علمی پردیس فنی دانشگاه تهران است که ۱۳۶۱ متولد شد و اثر وی “ترجمه رفتار سلول‌های سالم و سرطانی در حوزه الکترونیک” است. زمینه پژوهشی وی مبارزه با سرطان با کمک الکترونیک در زمینه تشخیص است.

وی در فصل مشترک رشته‌های علمی گوناگون مطالعه می‌کند و معتقد است که به زندگی صادقانه باور دارد که در آن بخواهیم به انسان‌ها فارغ از باورهای دینی‌شان و نژادشان کمک کنم می‌خواهم مسلمان واقعی باشم.

حوزه حسگرهای زیستی، پیشرفت‌های جدی را تجربه کرده است و اکنون به زمینه پژوهشی چند رشته‌ای تبدیل شده که هر دستاوردی در آن نیازمند ائتلافی از دانشمندان است که بدانند چگونه میان بنیان‌های علوم پایه، الکترونیک، میکرو الکترومکانیک، نانو فناوری و پزشکی پل بزنند.

در چند سال اخیر گروهی از پژوهشگران نخبه در آزمایشگاه ادوات نانو بیوالکترونیک دانشگاه تهران چنین ائتلافی را تشکیل داده‌اند که دکتر عبدالاحد سرپرست این آزمایشگاه است.

وی با کمک همکارانش چندین سیستم مینیاتوری جدید را معرفی کرده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران یکی از برگزیدگان جایزه مصطفی در سال ۲۰۱۹ است که به موفقیت‌های زیادی از جمله “تراشه زیستی میکروالکترونیک” جدید موسوم به “متاسشیپ دست یافته است. این تراشه قادر است با د

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)