برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

حوض‌خانه‌های مهاباد یادگاری از عصر صفوی و قاجار

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا، علی‌اصغر مونسان در این پیام تصویری آورده است: آب مورد نیاز این حوض‌خانه‌ها که بسیار زلال و تمیز است، توسط قنات‌ها یا کانال‌های آب زیرزمینی تأمین میشده است که در زیر سطح شهر مهاباد واقع شده و اکنون نیز قسمت‌هایی از این کانال‌ها طی عملیات‌های ساخت‌وساز در سطح شهر نمایان می‌شوند. سرچشمه این قنات‌ها احتمالاً از چشمه‌های کانی مام قنبران یا کانی صوفی رشید بوده است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با معرفی حوض‌خانه عباس‌آقا (خانقاه شمزینان)، حوض‌خانه رستم بیگ واقع در صحن مسجد رستم بیگ، حوض‌خانه شاه‌درویش واقع در داخل صحن مسجد شادرویش به عنوان حوض‌خانه‌های تاریخی مهاباد نوشت: این حوض‌خانه‌ها همگی در داخل شهر مهاباد واقع شده و از یک فرم معماری مشابه (بنای چهارگوش با حوض مستطیلی کم‌عمق و بزرگ در کف بنا و نورگیرهایی در سقف با گنبدی آجری) پیروی می‌کنند.

به گزارش ایرنا، آذربایجان‌غربی دارای بیش از یکهزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل قره‌کلیسای چالدران و تخت‌سلیمان تکاب است.

مهاباد ۹۲ اثر تاریخی ثبت شده ملی دارد که سد مهاباد، غار سهولان، تالاب کانی برازان، موزه و حمام میرزا رسول، تخته سنگی فقره‌قا، برده کنته و مسجد جامع از مهم‌ترین اثرهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است.

با توجه به شیوع بیماری کرونا و توصیه ستاد ملی مقابله به کرونا به در خانه ماندن و تاکید بر تعویق سفر به دوران پس از مهار بیماری کووید ۱۹، اکنون بهترین فرصت برای مطالعه و شناخت بیشتر جاذبه‌های فرهنگی، گردشگری و طبیعی ایران ایجاد شده است. می‌توان با بررسی دقیق، مقصدهای جذاب و جدید گردشگری را برای مسافرت‌های فردی و گروهی در دوران پسا کرونا برنامه‌ریزی کرد.

  برخی استان‌ها در فاز دفاعی اپیدمی کرونا قرار گرفتند

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)