برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

واکسن کرونا را فعلا از مسیر واردات تامین کنیم

دکتر علیرضا زالی روز چهارشنبه در نشست خبری ثبت رکورد تولید بیش از چهار هزار مقاله علمی در سال در این دانشگاه با تاکید بر این که فرایند واردات این واکسن باید در اسرع وقت در کشور شکل بگیرد، افزود: به عنوان مطالبه عمومی، بهداشتی و درمانی از رییس جمهوری، مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی و وزیر امور خارجه و همه دست اندرکاران درخواست می کنم همه تلاش خود را برای این کار انجام دهند.
وی اظهار امیدواری کرد که در کوتاه ترین زمان ممکن امکان توزیع واکسن مورد تایید وزارت بهداشت برای آحاد مردم فراهم شود.
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران همچنین اظهار داشت: به نظر می رسد کشورهای منطقه درحال مصون سازی در این زمینه هستند و با توجه به شرایط پیچیده این بیماری در منطقه هرچه سریع تر با چابکی بیشتر باید از همه ظرفیت های بین المللی استفاده کنیم تا در اسرع وقت نیازهای واکسن را فعلا از مسیر واردات تامین کنیم.
زالی ادامه داد: طبیعتا این کار به منزله نفی حرکت جهادی و پرشتاب برای رسیدن به واکسن داخلی نیست.
وی از دست اندرکاران و مسوولان کشوری خواست هرچه سریع تر این کار انجام شود، مسیر تهیه واکسن رقابتی است و بازار تهیه واکسن کرونا در دنیا از رقابت برخوردار است.
وی افزود: بسیاری از کشورهای دنیا میزان واکسن مورد نیاز خود را پیش خرید کردند، ما هم باید تلاش کنیم هرچه سریع تر نیازهای به این واکسن را از طریق واردات کافی انجام بدهیم.

رشد ۱۲ درصدی تولید مقالات علمی دانشگاه

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه این نشست خبری از رشد ۱۲ درصدی تولید مقاله در دانشگاه خبر داد و گفت: در یک سال گذشته بیش از ۴ هزار مقاله علمی در دانشگاه تولید شده که این رشد تصاعدی نشان دهنده کارهای تحقیقاتی عمیقی است که برای تولید هرمقاله صورت گرفته است.

زالی تولید ۴ هزار مقاله علمی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را در طول یک سال گذشته دستاوردی ارزشمند بیان کرد و افزود: در تاریخ دانشگاه این رکورد برای نخستین بار ثبت می شود.

وی ضمن قدردانی از تلاش های محققان، دانشجویان، فراگیران و اساتید دانشگاه برای ثبت این رکورد تاریخی، آنان را به عنوان افسران و سربازان حوزه پژوهش توصیف کرد که ثبت این رکورد علمی مرهون تلاش های آنان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که تولید مقالات یکی از شاخص های برون دادهای تحقیقات سازمانی تلقی می شود، گفت: در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فرایندهای پژوهشی در ابعاد مختلف به صورت شتابان در جریان است و رشد تصاعدی در این حوزه نشان دهنده کارهای تحقیقاتی عمیقی است که برای هر مقاله صورت گرفته است.

زالی با یادآوری این که بخشی از تحقیقات در داخل مجلات علمی منعکس شده و بخش از آن ها در حوزه سلامت مورد بهره برداری قرار می گیرد، نسبت به رشد تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال های آتی نیز اظهار امیدواری کرد.

وی با بیان این که در حوزه تولید مقالات علمی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به سال گذشته شاهد ۱۲ درصد رشد بوده ایم، این میزان رشد را در دانشگاه کم نظیر توصیف کرد.

بیش از پنج درصد مقالات داغ علمی جهان را ایران تولید می کند

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به رشد قابل توجه استنادات به مقالات دانشگاه اشاره کرد و یادآور شد: در دنیای پُررقابت امروز، میزان استنادات به مقالات علمی کشورها نشان دهنده مرجعیت، اصالت و محوریت علمی کشور هاست.

زالی از رشد ۳۰ درصدی استنادات مقالات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد و گفت: ما می توانیم با خودباوری در دنیای پررقابت علمی امروز جایگاه ممتازی داشته باشیم.

وی با بیان این که با تلاش ستودنی محققان وزارت بهداشت و وزارت علوم، ایران جایگاه ممتازی در حوزه علم کسب کرده است، از تولید مقالات داغ جهانی توسط محققان کشور خبر داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با یادآوری این که بیش از پنج درصد مقالات داغ جهانی علمی، بیش از یک سوم مقالات بین المللی کشورهای جهان اسلام و بیش از ۴۰ درصد مقالات داغ خاورمیانه مربوط به جمهوری اسلامی ایران است، گفت: جایگاه علمی ایران در خاورمیانه و عرصه جهانی رو به ترقی است و پیش بینی می کنیم در آینده نیز شاهد رشد روزافزون در این حوزه باشیم.

  یوگا شدت و دفعات حمله میگرنی را کاهش می‌دهد

کرونا فرصت درخشش محققان ایرانی را در عرصه جهانی محقق کرد
زالی با تاکید بر این که کرونا نه تنها در مسیر پژوهش محققان تهدیدی ایجاد نکرد، آن را عاملی فرصت زا برای درخشش محققان ایرانی در عرصه جهانی دانست.

وی با یادآوری اهمیت رشد کیفی پژوهش ها در کنار رشد کمی، توضیح داد: ایمپکت فکتور که بر مبنای ارجاعات شکل می گیرد، شاخص مهمی است که محققان تلاش می کنند مقالات خود را در مجلاتی منتشر کنند که ضریب بالاتری در این شاخص داشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: بررسی های ما نشان می دهد که گروه های بالینی و پایه دانشگاه رشد خوبی را در انتشار مقالات در مجلات با IF بالا داشته اند؛ همچنین در سال گذشته رشد قابل قبولی در حوزه H_index  داشته ایم.

زالی با بیان این که برای مقایسه مجلات در هر حوزه موضوعی مانند بیوشیمی و بیوفیزیک کیفیت مجله مورد توجه است که در این زمینه شاخص چارک وجود دارد، گفت: مقالاتی که در چارک اول قرار می گیرند، کیفی ترین مقالات تلقی می شوند، از هر چهار محقق دانشگاه یک محقق این توفیق را داشته که مقالات خود را در مجلاتی با چارک اول به چاپ برساند.

وی اظهار امیدواری کرد که در آینده شاهد رونمایی دستاوردهای محققان دانشگاه های علوم پزشکی به ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه کرونا باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اهمیت کاربردی شدن پژوهش ها، تصریح کرد: سال گذشته در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توفیق داشتیم شاهد رشد مقالات کاربردی باشیم که نشان دهنده حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه های نسل سوم و یا همان دانشگاه های پاسخگو به نیازهای جامعه است.

زالی بر اهمیت کاربردی شدن پژوهش ها تاکید و تصریح کرد: سال گذشته در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توفیق داشتیم شاهد رشد مقالات کاربردی باشیم که نشان دهنده حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه های نسل سوم و یا همان دانشگاه های پاسخگو به نیازهای جامعه است.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری اظهار داشت : باوجود توان بالای محققان، همچنان سهم پژوهش از درآمد ناخالص ملی پایین است،

وی خواستار افزایش این سهم توسط مجلس برای تحقق توسعه، خودکفایی و مرجعیت علمی شد.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران به نوپدید بودن بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: باید بودجه ای مستقل در حوزه پژوهش برای تحقیق در حوزه کرونا تخصیص پیدا کند.

زالی همچنین خواستار تسهیل نظام دیوان سالاری برای حمایت از پژوهشگران شد و افزود: مجلس در کنار دولت باید فصلی مجزا برای افزایش تسهیلات پژوهشی در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: محققان دانشگاه برای این که دستاوردهای کاربردی خود را در کشور مورد توجه قرار دهند با چالش هایی رو به رو هستند، از این رو باید سهمی ممتاز برای پژوهشگرانی که محصولات مورد نیاز کشور را تولید می کنند در نظر گرفته شود.

دانش بنیان ها در دوران کرونا خوش درخشیدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد در دوران شیوع کرونا خوش درخشیدند، گفت: آنها نشان داده اند که ظرفیت های فوق العاده ای برای حل مشکلات کشور دارند.

زالی با یادآوری این که شرکت های دانش بنیان در عین داشتن ظرفیت های چشمگیر با مشکلات زیادی نیز دست و پنجه نرم می کنند، خواستار برنامه ریزی از سوی دولت و مجلس برای ارایه طرح و لایحه ای به منظور بسط و ارتقای شرکت های دانش بنیان شد.

وی به توصیه های رهبر معظم انقلاب برای ایجاد امکان تبادلات علمی محققان کشور با دنیا اشاره  کرد و گفت: حمایت از پژوهشگران و دانشمندان کشور برای عرضه تولیدات علمی در عرصه های جهانی ضروری است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)