برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مسجدی :ماموریت اصلی سفارت ایران در عراق توسعه روابط اقتصادی دو کشور است

«ایرج مسجدی» روز یکشنبه در دیدار با «هوشنگ بازوند» استاندار کرمانشاه افزود: استان های مرزی جمهوری اسلامی ایران در این میان نقش مهمی در توسعه پیوندهای اقتصادی با عراق دارند، بنابراین سفارت کشورمان همواره کوشش خواهد کرد تا روابط و همکاری های اقتصادی و بازرگانی به بهترین سطح و شکل گسترش یابد.
وی گفت که اراده دو کشور در حوزه توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی سبب شده تا مرزهای دو کشور به مرز دوستی ملت های ایران و عراق تبدیل شود.
سفیر ایران در عراق ابراز امیدواری کرد که گذرگاه‌های مرزی خسروی و سومار در استان کرمانشاه پس از بازگشت اوضاع به شرایط عادی متاثر از انتشار ویروس کرونا بازگشایی و بیش از گذشته فعال شوند.
استاندار کرمانشاه نیز در این دیدار از کوشش های سفارت کشورمان در عراق که به باز شدن گذرگاه‌های مرزی سومار و خسروی برای انجام مراوده بازرگانی منجر شد، قدردانی کرد.
بازوند گفت: با توجه به همسایگی کرمانشاه و دیاله این آمادگی وجود دارد که روابط اقتصادی و صنعتی کرمانشاه با این استان عراقی بیش از پیش گسترش یابد.
در این دیدار در باره راه های گسترش پیوندهای بازرگانی و اقتصادی کرمانشاه و کشور عراق به ویژه با دیاله استان همسایه کرمانشاه بحث و تبادل نظر شد.

استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با دو بخش کُردی (اقلیم کردستان) و عرب نشین کشور عراق شش مرز رسمی و بازارچه فعال دارد.

مسجدی سفیر ایران در عراق پیش از این نیز از گذرگاه های مرزی زرباطیه عراق و مهران در استان ایلام بازدید و با مسوولان این دو گذرگاه در باره راه‌های آسان سازی ورود و خروج کالا و مسافر و نیز گسترش فعالیت های این گذرگاه‌ها پس از رفع مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا بحث و گفت و کرد.

  معاون غرب آسیای شورای جهانی صنایع‌دستی ابقا شد

وی سپس با سفر به شهر ایلام در دیدار با «قاسم سلیمانی دشتکی» استاندار ایلام راه‌های گسترش روابط این استان با استان‌های مرزی واسط و دیاله عراق را مورد بررسی قرار داد.

استاندار ایلام در این دیدار بر ضرورت راه اندازی بازارچه‌های چیلات، چنگوله و هلاله شمالی پس از بازگشت اوضاع به شرایط عادی تاکید کرد.
سفیر ایران در عراق نیز گفت که همکاران در سفارت مامور شده‌اند پیگیر رفع مشکلات گذرگاه مرزی چیلات (در شهرستان دهلران) با طرف عراقی باشند.

ایلام در همسایگی سه استان دیاله، واسط و میسان با ۴۳۰ کیلومتر دارای طولانی ترین مرز مشترک با کشور عراق است.

مهران در همسایگی استان واسط عراق اکنون تنها بازارچه مرزی فعال استان ایلام به شمار می رود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)