برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تامین آب شرب از شیرین‌سازی دریاها صورت گیرد

محمد جواد زارعیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره کمبود آب در شهرهای مرکزی کشور و امکان انتقال آب از دریای عمان به استان‌های مرکزی اظهار کرد: یک عقب ماندگی تاریخی در مدیریت آب کشور وجود داشته که ناشی از توجه بسیار به مدیریت عرضه محور آب بوده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته در بیشتر مواقع سعی شده نیازهای آب به هر شیوه‌ای برآورده شود. البته ناگفته نماند این مشکل از دهه‌های گذشته نیز وجود داشته  است. بطور مثال در سال  ۳۰ شمسی هم احداث تونل یک کوهرنگ راه اندازی شد تا آب را از سرشاخه‌های کارون به زاینده رود انتقال دهند.

به اعتقاد عضو هیات علمی موسسه تحقیقات آب، در مبحث انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به استان‌های کم آب، آنچه که در چند سال اخیر بیشتر مورد توجه گرفته، این است که علاوه بر مدیریت عرضه به مدیریت تقاضا هم توجه شود.

زارعیان با اشاره به اینکه نباید هر نیاز آبی بدون توجیه برآورده شود، عنوان کرد: در استان‌های فلات مرکزی و شرق کشور به دلایل مختلف از جمله برداشت بی‌رویه از منابع آب در بخش کشاورزی و همچنین پدیده تغییر اقلیم کمبود آب وجود دارد. در این راستا می توان به افزایش دمای هوای کره زمین در کم آبی نیز اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: کشور از زمان‌های گذشته برای تامین منابع آب حیاتی هم با مشکل مواجه بوده است. در این موضوع به صورت مشخص تامین منابع شرب مد نظر است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات آب افزود: در حال حاضر در بسیاری از شهرهای مرکزی کشور از نظر کمیت و کیفیت آب شرب با مشکل مواجه هستند. به همین دلیل تلاش می شود که این وضعیت جبران شود.

  صنعت گردشگری همواره مورد حمایت دولت

زارعیان یادآورشد: مشکل کم آبی در بسیاری از کشورهای اطراف نیز وجود دارد. کشورهای حاشیه خلیج فارس سالها است که برای تامین آب شرب به سراغ شیرین سازی آب دریا حرکت کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: تامین آب شرب استان‌های شرقی و مرکزی که از وظایف وزارت نیرو است، می تواند از دریای عمان و خلیج فارس انجام شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)