برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

پژوهشگران فارس برای مقابله علمی با کرونا آستین بالا زدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز پنجشنبه در نشست روزانه ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا با اشاره به اهمیت مطالعات و پژوهش ها در زمینه مقابله با ویروس کرونا و تلاش اساتید و محققان دانشگاه در این راستا، تاکید کرد: مقالات ارایه شده و طرح های پژوهشی باید به گونه ای باشد که به جهان علم و حوزه های مختلف فناوری کمک کند و نتایج آنها سبب پیشرفت و تحول علمی در این موضوع باشد. 

مهرزاد لطفی افزود: در حوزه تحقیق و پژوهش با محوریت کرونا کارهای خوبی از سوی پژوهشگران دانشگاه انجام شده که بسیاری از این پژوهش ها کاربردی و قابل استفاده در مجامع علمی است.

 دکتر لطفی همچنین از تلاش شبانه روزی کمیته اخلاق دانشگاه برای بررسی و پیگیری طرح های پژوهشی ارایه شده در جنبه های مختلف تقدیر کرد.

پایش گروه‌های هدف 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست، بیان داشت :گروه های هدف زیرمجموعه شهرداری شیراز  در راستای ارتقای سطح سلامت کارکنان این مجموعه و پیشگیری از انتقال ویروس کرونا در جامعه غربالگری می شوند.

لطفی در ادامه از اعزام تیمی از معاونت بهداشت دانشگاه برای ارزیابی شرایط همه گیری کرونا در شهرستان لارستان و مقابله با ویروس کرونا و آموزش کارشناسان بهداشتی در خصوص جنبه های اپیدمیولوژیک جمعیت افاغنه ساکن در این شهرستان خبر داد.

تقویت نظام پزشکان خانواده

 وی همچنین با اشاره به نشست روز گذشته ستاد راهبردی پزشک خانواده شهری در استانداری فارس و تصویب اختیاری شدن پزشک خانواده در استان فارس از ابتدای خرداد، این مصوبه را در راستای تقویت نظام پزشک خانواده و ارتقای کیفیت خدمت رسانی به مردم عنوان کرد. 

دکتر لطفی ادامه داد: پزشکان خانواده ای که تمایل دارند در برنامه پزشک خانواده به فعالیت خود ادامه دهند، باید بر اساس ضوابط دانشگاه فعالیت کنند و پزشکان خانواده ای که تمایل دارند از برنامه پزشک خانواده خارج شوند، می توانند با همان تعرفه ۳۰ به ۷۰ در مطب های خود به بیماران خدمت رسانی کنند.

استقبال از طرح‌های پژوهشگران 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با ارایه گزارشی از فعالیت های این حوزه در زمینه کرونا، گفت: با توجه به شیوع این بیماری یک حرکت تحقیقاتی ایجاد شد که بر اساس نیازهای جامعه به سلامت، برنامه ریزی و فعالیت می شود و در دانشکده های زیرمجموعه دانشگاه کارهای خوبی در این راستا انجام شده است.

یونس قاسمی از انتشار دو فراخوان برای مشارکت محققان، پژوهشگران و اساتید دانشگاه برای ارایه طرح های پژوهشی و مقالات علمی با موضوع بیماری کرونا خبر داد و اضافه کرد: به همین منظور بیش از ۲۵۰ طرح پژوهشی به معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه ارایه شده که ۱۲۵ طرح پس از بررسی و پایش به تصویب نهایی رسیده و ۸۲ طرح دیگر مراحل بررسی و تایید را طی می کند. 

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی شیراز از نظر طرح های مصوب پس از دانشگاه های علوم پزشکی تهران و مشهد رتبه سوم را دارد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه ادامه داد: در موضوع پلاسما درمانی یکی از دانشگاه های کشور هستیم که در این زمینه مجوزهای لازم را گرفته ایم، همچنین در زمینه داروهای سنتی نیز پژوهش هایی در دانشکده داروسازی و گروه طب سنتی شیراز انجام شده که نتایج این مطالعات به زودی اعلام می شود.

دکتر قاسمی از مطالعات بررسی تولید واکسن و واکسن های موجود در زمینه کرونا، ارایه طرح های تحقیقاتی و تجربی در مورد طراحی و ساخت بیوحسگر برای تشخیص ویروس کرونا، بررسی قابلیت های سلول درمانی برای درمان بیماران مبتلا به عفونت کرونا، نظام ثبت و پیگیری بیماران مبتلا به کرونا در استان فارس برای نخستین بار در کشور خبر داد.

  آیا داروهای فشارخون شدت کووید -۱۹ را افزایش می‌دهند؟

وی اضافه کرد طرح‌های غربالگری تصاویر سی تی اسکن برای بیماران کرونا  بررسی عفونت همزمان کرونا و آنفلوآنزا، بررسی تاثیر کرونا  بر بیماران مبتلا به صرع، بررسی راهکارهای ژن درمانی، نقش سونوگرافی قلبی ریوی در نظارت و پیش بینی نتایج کرونا ، بررسی عوامل موثر بر فرسودگی شغلی در کادر درمانی مشغول به درمان بیماران در بیمارستان های فارس، تاثیر قرنطینه، جداسازی و فاصله گذاری اجتماعی در پیشگیری از بیماری، بررسی تاثیر کرونا در دوران بارداری، راه های ورود ویروس کرونا به سلول های انسانی، کاربرد نانو در درمان کرونا و مخاطرات بهداشتی انتقال کرونا ویروس از حیوانات به عنوان تعدادی از دیگر طرح های پژوهشی ارایه شده است.

امکان برگزاری نماز جمعه و جماعت در شهرهای سفید 

عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست با اشاره به اینکه در تعدادی از شهرها وضعیت سفید اعلام شده و این شهرها می توانند نمازهای جمعه و جماعات را برگزار کنند، اضافه کرد: تمامی پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی به شبکه های بهداشتی و درمانی ابلاغ شده که به تمام مساجد ابلاغ می شود و با رعایت این دستورالعمل ها، نمازهای جمعه و جماعات در مساجد برگزار خواهد شد.

همتی تاکید کرد: نمازگزاران در منزل وضو بگیرند و پس از آن به مسجد مراجعه کنند و مُهر و سجاده همراه داشته باشند و فعلا از مهر و جانماز مساجد استفاده نشود؛ مهرهای مساجد نیز از سوی هیات امنای مساجد جمع آوری شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: نمازگزاران حتما از ماسک استفاده کنند و از دست دادن با سایر نمازگزاران پیش از نماز و پس از آن خودداری کنند و هیچ گونه نذری و مواد خوراکی و آشامیدنی در مساجد ارایه نشود.

دکتر همتی اظهار امیدواری کرد با رعایت دستورالعمل ها به ویژه از سوی متصدیان مساجد که باید پیش از اقامه نماز مساجد را ضدعفونی کنند، بتوانیم یک محیط سالم و امن برای عبادت مومنان روزه دار فراهم شود.

شهرستان های شیراز، جهرم، فسا، لار، گراش، مرودشت، کازرون، استهبان و سرچهان دارای وضعیت زرد و دیگر شهرستان‌های استان فارس در وضعیت سفید هستند. اعلام وضعیت سفید در برخی شهرستان ها به منزله رعایت نکردن موازین بهداشتی نیست، چرا که شرایط به صورت هفتگی می تواند متغیر باشد.

تاکنون علاوه بر شیراز در شهرستان‌های ، فسا ، جهرم ، لارستان ، گراش ، آباده ؛ مرودشت ؛ اقلید ، استهبان ؛ خرم بید؛ رستم ؛ کازرون ،  فیروزآباد ؛ کوه چنار ؛ کوار ، سپیدان ؛ داراب ؛ پاسارگاد ؛ ممسنی ؛ زرقان ، لامرد ؛ ارسنجان ،  سروستان ، بوانات ؛ نی ریز ، مُهر ؛ زرین دشت ؛ قیروکارزین ؛ بیضا ؛ سرچهان ؛ فراشبند ؛ خرامه و بختگان  بیماری کرونا شایع شده است.

بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و سه بیمارستان شهید چمران، شهید فقیهی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند، همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت ۲۰۰ تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طی ۲۴ ساعت گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی یک هزار و ۴۸۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده است.مجموع بیماران کرونا در کشور به ۱۰۳ هزار و ۱۳۵ نفر رسید.متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۸ بیمار کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶ هزار و ۴۸۶ نفر رسید.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)