برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

کرونا نباید برای مردم عادی شود

دکتر فرشاد فرزادفر، اپیدمیولوژیست، روز سه شنبه در گفت­ و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: مردم باید نسبت به بیماری کرونا حساس باقی بمانند، چون در صورت حساس ماندن و رعایت کامل توصیه‌­های بهداشتی یعنی رعایت فاصله‌­گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و دستکش یکبار مصرف و سایر نکات بهداشتی توسط مردم است که می­‌توان به ادامه سیر کاهنده­ بیماری امیدوار بود.

وی ادامه داد: در صورتی که مردم توصیه‌­ها را کمتر رعایت کنند و علاوه بر آن، میزان تست­‌های تشخیصی بیماری افزایش چشمگیر پیدا نکند، دوباره شاهد افزایش بیماران خواهیم بود.

کاهش مرگ و میر، خبر خوش کرونایی

رئیس مرکز تحقیقات بیماری­ های غیرواگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: خبر خوش این است که تعداد مرگ­‌های ناشی از کرونا در ایران کاهش یافته است که امیدواریم این روند کماکان ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم رعایت فاصله­‌گذاری اجتماعی در برخی از مناطق شاهد افزایش مجدد بیماری هستیم، ادامه داد: هر چند مردم باید زندگی خود را ادامه دهند و با توقف کار روزمره­ آنان موافق نیستیم اما مردم باید ابزارهای کنترل این اپیدمی را رعایت کنند چون بدون رعایت آن موارد نمی‌­توانیم این بیماری را مهار کنیم.

فرزادفر بر لزوم در اختیار گذاشتن اطلاعات صحیح به مردم تاکید کرد و گفت: اگر نتوانیم جلوی گسترش اطلاعات غلط را بگیریم، مردم به اشتباه، به راه­‌هایی می‌­روند که سبب افزایش مواجهه­ آنان با ویروس و در نهایت، باعث افزایش بیماری در سطح جامعه می­ شود.

وی بیان داشت: ما امیدواریم که بیماری به روند کاهشی خود ادامه دهد اما واقعیت این است که زمان برای قضاوت در مورد این موضوع زود است.

  پایداری کشاورزی در گرو توسعه زنجیره‌های عرضه و کشاورزی قراردادی

فرزادفر با اشاره به اینکه برخی از تخمین­‌های جهانی نشان می­‌دهد که تا اواخر شهریور ماه، اپیدمی در ایران به حد قابل قبولی کنترل خواهد شد، گفت: در حال بررسی این موضوع هستیم که چه زمانی این بیماری در استان­ ها خاموش خواهد شد اما متاسفانه، برخی از استان­ ها در روزهای گذشته، شاهد افزایش مجدد بیماری بوده‌­اند.

وی ادامه داد: در هر حال، باید توجه داشت که کرونا هنوز بیماری ناشناخته‌­ای است و ما پزشکان نیز اطلاعات دقیقی نسبت به این بیماری نداریم.

تصمیم‌­گیری در مورد کرونا باید بر اساس مستندات علمی باشد

فرزادفر افزود: آنچه که من می‌­توانم به عنوان یک محقق و اپیدمیولوژیست بگویم این است که باید در مورد کرونا بر اساس مستندات علمی تصمیم بگیریم.

وی با اشاره به اینکه این مستندات هنوز آماده نشده است، گفت: علت اصلی آماده نبودن مستندات به این دلیل بوده که سرعت شیوع بیماری بسیار بالا است و این محاسبات، نیاز به بررسی‌­های زیادی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: توصیه­ بنده به عنوان یک محقق به سیاستمداران این است که سعی کنند تصمیمات آنان در دور میزها صورت نگیرد چرا که اتخاذ این­گونه تصمیمات بدون توجه به مستندات علمی حتما مشکلات جدی برای جامعه ایجاد خواهد کرد.

فرزادفر بر لزوم بهره­‌گیری از تکنولوژی در این شرایط تاکید کرد و گفت: استفاده از تکنولوژی برای رفع مشکلات کسب و کار مردم باید یک راه حل قابل قبول برای این موضوع باشد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)