برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

عرصه مقابله با کرونا به نمایش وحدت عناصر حاکمیت نظام تبدیل شد

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی در نشستی که با حضور علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران و اعضای شورای ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در دانشگاه برگزار شد، ضمن تشکر از تلاش های ستاد فرماندهی مقابله با کرونا اظهار کرد: کرونا علاوه بر آسیب ها، برکاتی را نیز به همراه داشته است.

وی افزود: از پرچم داری مقام معظم رهبری گرفته تا تمام فرماندهان بعدی که با اشاره حضرت آقا در صحنه حضور پیدا کردند. تمام رده های سازمانی در نظام جمهوری اسلامی همه پای کار آمدند و یک وحدت زیبا را به نمایش گذاشتند و حماسه ای را رقم زدند که در خیلی از کشورها با امکانات بیشتر، پیشرفت های علمی و ادعاهای بیشتر و با ادعای تمدن و توسعه بشری بیشتر، به آن حماسه ها دست نیافتند.

وزیر اطلاعات ادامه داد: هر ملتی که دست به دست هم دهند در برابر یک مشکل و با هم عمل کنند، نتیجه آن این می شود که کارشان دوام و امورشان استحکام پیدا می کند و می توانند مشکلات را حل کنند.

علوی وضعیت کرونا را در کشور نمایشگاهی از وحدت همگانی خواند و مشارکت همه نهادهای امنیتی، دولتی و مردمی را در مقابله با کرونا مظهر سربلندی هر ایرانی و هر مسلمان دانست.

وی با تاکید بر اهمیت خدمت به مردم و نگاه ویژه اسلام به خدمات یکسان به همه شهروندان اعم از مسلمان و غیر مسلمان، گفت: از برکات کرونا این بود که کار پزشکی در باور عمومی به عنوان یک کسب و کار بود که از نظر بعضی ها هم کار پردرآمدی تلقی می شد، البته نمی خواهیم بگوییم این نگاه، نگاه بدی است، اما گاهی اوقات یک کار علاوه بر جنبه کاسبی یک جنبه ارزشی پیدا می کند که بهای دیگری به کار می دهد، جریان کرونا باعث شد کار پزشکی از حالت صرفا یک کسب و کار برای تامین زندگی مادی خارج شود و هویت ارزشمند خود را در جایگاه یک مجاهدت بیابد.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: جنبه مجاهدت پیدا کرن کار پزشکی یکی از برکات کرونا بود و امروز می بینیم که در جامعه ما یکی از قهرمانان در نگاه مردم جامعه پزشکی است که با فداکاری کار را انجام دادند.

وی با اشاره به احتمال بروز چالش های گوناگون امنیتی و نافرمانی های اجتماعی در پی بروز بحران هایی همچون بیماری کرونا، یادآور شد: تغییر ارزش جامعه پزشکی از یک کار به یک مجاهدت ملی برای صیانت از مردم و شهروندان اثر خود را گذاشت و باعث شد کادر پزشکی نیز بدون احساس خستگی کار خود را انجام دهند و احساس مثبت مردم نسبت به جامعه پزشکی چند برابر شود.

رخدادهای متعاقب کرونا بدیع و نوظهور است

در بخش دیگری از این جلسه علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران نیز با بیان اینکه کرونا صرفا یک رخداد بیولوژیک نیست، رخدادهای متعاقب ناشی از این بیماری در عرصه های اجتماعی، امنیتی، سیاسی و فرهنگی را بدیع و نوظهور عنوان کرد.

وی گفت: به رغم اینکه بالاترین میزان حجم تولیدشده خدمات بهداشتی و درمانی در مقابله با کووید ۱۹ در استان و شهر تهران انجام شد و آمار ما از نظر کمی در سطحی کاملا متفاوت از کشور قرار گرفت، خوشبختانه شاخص های مبتنی بر برون داد ناشی از بهبودی بسیار وضعیت خوبی دارد.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران ادامه داد: تاکنون بالغ بر ۹۱ درصد بیمارانی که در بخش های بیمارستان های استان از ابتدای اسفند تاکنون بستری شدند، در بهبودی کامل به سر می برند.

زالی با بیان اینکه خوشبختانه میزان مرگ و میر استان تهران از مجموعه کشور به مراتب پایین تر است، معدل مرگ و میر در تهران را به رغم حجم بالای چگالی پیچیده مراجعان حوزه های بهداشتی و درمانی، عدد  ۱,۶۹ عنوان کرد.

وی با بیان اینکه این عدد از نرم جهانی پایین تر است و از نرم متوسط در کشور برخوردار است، گفت: اگر همه افراد حتی افراد سالخورده نیز فوت کنند، برای جامعه پزشکی اندوهناک است، اما معدل سن مرگ و میر در تهران نسبت به معدل ملی ۱۰ سال پیرتر است.

زالی ادامه داد: طبق تحقیقات انجام شده بالغ بر ۹۱ درصد افرادی که تاکنون در تهران فوت شده اند، یک و یا چند عامل زمینه ای و فاکتور خطر داشته اند که نشان دهنده اقتدار و توانمندی افتخار آمیز جامعه پزشکی استان تهران است که با آمادگی و سلحشورانه از روزهای آغازین تن بر آتش این مصیبت بیولوژیک داده اند.

وی یادآور شد: به رغم اینکه از روزهای آغازین تمامی جامعه پزشکی کشور نگران بروز خستگی و فرسودگی در جامعه پزشکی بود، اما کماکان طراوت و شادابی جامعه مدافعین سلامت در استان تهران مهیاست، از میزان آمادگی برای استمرار تقابل با این بیماری خوشبختانه کاسته نشده است.

زالی با بیان اینکه بیماری کرونا یک رخداد صرفا بیولوژیک نیست، ادامه داد: این بیماری مولفه های متعددی اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد که سیمای آن را به سیمایی چند وجهی تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: این وجوه  تفاوت های چشمگیری را در بیماری کرونا در مقایسه با سایر بیماری هایی که در گذشته به عنوان بیماری فراگیر وجود داشته اند، ایجاد کرده است؛ حتی اسلاف این ویروس از جمله سارس و مرس نیز چنین تغییرات اجتماعی و اقتصادی را به وجود نیاوردند و آنچه که امروز به عنوان رخدادهای متعاقب کرونا در عرصه اجتماعی، امنیتی، سیاسی و فرهنگی وجود دارد، مسائلی کاملا بدیع و نوظهورند.

  تولید ۷۰ درصدکیت‌های تشخیص بیماری‌ دام وطیور توسط دانش بنیان‌ها

زالی با اشاره به پیچیدگی های ابعاد بیماری کرونا و شناخت محدود بشر نسبت به آن، اظهار کرد: بسیاری از گمانه زنی ها از قبیل اثر تغییرات اقلیمی در افول ویروس نقش برآب شد و کماکان با شرایطی شبیه به روزهای آغازین در تقابل با این ویروس قرار داریم.

وی با اشاره به آثار این بیماری در بحث های امنیت تاکید کرد: پارادایم نوینی در عرصه امنیت شکل گرفت و بسیاری از گفتمان های امنیت کاملا متغیر شده و دگردیسی های نوینی هم در ابعاد کارکردی امنیت انجام شد که نشان داد بدون ابتنای به قوای نظامی یک ویروس می تواند تمام مرزهای جهانی را درنوردد.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران ابعاد پیچیده و چند وجهی بیماری کرونا را محک و آزمون بسیار خوبی برای توانایی حاکمیت ها در تمشیت امور ثانویه این ویروس عنوان کرد.

زالی با بیان اینکه مجموعه بررسی ها موید نمره مناسب برای عملکرد جمهوری اسلامی در مدیریت وجوه مختلف بیماری کروناست تاکید کرد: در بحث های التیام بخشی عمومی و باز توزیع سرمایه اجتماعی تغییرات نوینی شکل گرفته است و در سایه کرونا شاهد افزایش سرمایه اجتماعی در شکل های گوناگون بوده ایم.

وی ادامه داد: همچنین کرونا نشان داد که ما باید مانند هر زمان دیگری با اتکا به منابع درون زای خودمان رشد کنیم؛ جهش و خیزش جوانان و شرکت های دانش بنیان، حرکات خودجوش و خود اتکایی مطلوبی که در زمنیه تامین تجهیزات حفاظت فردی و درمانی و همچنین پژوهش های انجام شده نشان داد که ایران کماکان مشمول استعدادهای بسیار ارزنده است.

زالی درس بزرگ دیگر بیماری کرونا را توجه و اتکا به جوانان کشور به عنوان سرمایه های ارزشمند عنوان کرد و افزود: توجه به استعدادها و ظرفیت های درون زا می تواند استراتژی راهگشا برای آینده کشور باشد.

وجود ثبات نسبی در فضای سیاسی و اجتماعی کشور در دوران شیوع کرونا

وی یکی دیگر از نکات ارزشمند نهادهای سیاسی، اجتماعی، امنیتی، انتظامی و حقوقی را در دوران شیوع کرونا سطح مطلوب آرامش عمومی جامعه دانست و افزود: علی رغم تمامی چالش های اقتصادی به ندرت موردی گزارش شده است که در شهر و یا استانی نافرمانی مدنی سازمان یافته رخ داده باشد و تقریبا یک ثبات نسبی در فضای سیاسی، اجتماعی کشور حاکم بوده است.

زالی این آرامش مطلوب را شایسته تقدیر عنوان کرد و گفت: به نظر می رسد بسیاری از شکاف های بین توجه عمومی به  منابع رسمی کشور در زمینه اطلاع رسانی در سایه کرونا ترمیم شد؛ شواهد نشان می دهد که صدا و سیما و نهادهای رسمی کشوری در زمنیه اطلاع رسانی کرونا یکی از اصلی ترین، موجه ترین و پرتوجه ترین منابع ما بودند.

وی ضمن قدردانی از اقدامات موثر  وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اطلاعات سپاه اظهار کرد: بسیاری از لایه های پنهان اقتصادی و اجتماعی در حوزه کرونا در استان تهران توسط این نهادها شناسانده شد.

زالی همچنین با اشاره به اینکه تمامی جلسات ستاد مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران تا کنون، از تحلیلهای درست و عمیق بهره مند بوده است، اظهار کرد: بر اساس این تحلیل های درست و منطقی، ستاد برخی از برون دادهای اجرایی خود را تنظیم کرده است.

وی با اشاره به نقش ارزنده پشتیبانی نهاد های اطلاعاتی هم در ستاد ملی و ستادهای استانی، خواستار استمرار فعالیت های این نهاد برای پشتیبانی های معنوی شد.

زالی با اشاره به موقعیت منحصر به فرد استان تهران در مدیریت بیماری کرونا و لزوم توجه ویژه به تصمیمات اخذ شده گفت: هر آنچه که بتوانیم در افکار عمومی جامعه و تصمیمات ستاد  ملی و همچنین ستاد استانی همگرایی ایجاد کنیم در مدیریت بحران موفق تر خواهیم بود.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: قطعاً وزارت اطلاعات در بحث بیماری کرونا تحلیل‌های قابل استفاده‌ای دارد که درخواست ما این است این تحلیل‌ها در اختیار ستاد قرار گیرد تا بتوانیم بیش از این‌ها در اطلاع رسانی به مردم موثر واقع شویم.

لزوم تداوم رعایت توصیه‌های بهداشتی     

محسنی بندپی نیز در این نشست جمعیت استان، حضور اتباع، وجود معتادان متجاهر، وجود ۲۸۶ هزار کارمند ستادی استانی و ۱۹۰ هزار کارمند ملی در استان تهران را از جمله فاکتورهایی عنوان کرد که هنگام تصمیم گیری در مورد راهکارهای مقابله با کرونا در این استان مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در تهران اقشار آسیب پذیر زیادی وجود دارند، عدم وجود داروی درمان قطعی کرونا را یادآور شد و گفت: بنابراین رعایت توصیه های سازمان بهداشت جهانی مبنی بر رعایت بهداشت فردی، الزام استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی، حفظ حساسیت ها و ندادن اطمینان کاذب به مردم  و حفظ زندگی با کرونا برای توجه به اقتصاد کشور و استان مورد توجه ستاد مقابله با  کرونا در استان قرار گرفت.

بندپی ادامه داد: با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی تهران، ایران، شهید بهشتی و بقیه الله و فرماندهی دکتر زالی تمهیداتی برای مقابله با کرونا اتخاذ شد.

وی با اشاره به حجم پایین تعداد مرگ و میر افراد مسن در بیمارستان تهران، یادآور شد: در تمامی جلسات ستاد فرماندهی تحلیل ها و استنباط هایی فراهم بوده که در اتخاذ تصمیمات مناسب و درست نقش بسزایی داشته است.

بندپی همچنین با تشکر از همراهی نهادهای مختلف برای مقابله با کرونا و همچنین اقدام بسیج و سپاه در راه اندازی ۵۰۰ تخت بیمارستانی در کمتر از دو روز، گفت: با افتتاح این بیمارستان کاری افتخارآفرین در سطح جهان انجام گرفت.    

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)