برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

زراعت چوب در ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشور امسال انجام می‌شود

«مسعود منصور» روز سه‌شنبه در آیین تکریم و معارفه مدیران‌کل پیشین و جدید اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، اظهار داشت: زراعت چوب از نظر تولید، اشتغال و حفاظت از منابع طبیعی بسیار حائز اهمیت بوده و بر همین اساس کشت آن در ۳۰ هزار هکتار پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه توسعه زراعت چوب در اسناد بالادستی هم مورد تاکید قرار گرفته است، اضافه کرد: زراعت چوب باید در سطح کشور توسعه یابد تا هم از فشار بر جنگل و قاچاق چوب جلوگیری شود و هم از جنبه‌های دیگر آن شامل اشتغال‌زایی و تولید استفاده گردد.

«منصور» همچنین به اجرای طرح کاداستر برای ۳۲ میلیون هکتار از اراضی ملی کشور و تهیه طرح‌های مرتعداری به صورت تلفیقی و چندمنظوره اشاره کرد و افزود: مراتع بستر مناسبی برای تولید و پرورش گیاهان داروئی محسوب می‌شود و امسال برای ۱۵ میلیون هکتار از مراتع طرح‌های مرتعداری تهیه می‌شود.

وی نقشه راه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری را هم تشریح کرد و ادامه داد: بعد حفاظتی دامنه جنوبی البرز که دارای پشتوانه قانونی و معنوی است هم باید امسال مدنظر قرار گیرد و موضوع احاله مدیریت بهره‌وری بوستان‌های جنگلی نیز تعیین تکلیف شود.

انتقال مالکیت منابع طبیعی به عنوان ثروت‌های عمومی اشتباهی استراتژیک است

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: برای اینکه منابع طبیعی به عنوان ثروت‌های عمومی و انفال حفظ شود و به سلامت در اختیار آیندگان قرار گیرد، انتقال مالکیت آن به اشخاص حقیقی و حقوقی و تبدیل ثروت‌های عمومی به خصوصی، اشتباهی استراتژیک است.

وی تاکید کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری نیز تأکید داشته‌اند منابع طبیعی باید در قالب ثروت عمومی حفظ شود و برای نسل‌های بعدی هم بماند که با توجه به منویات ایشان، حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری اصولی از این منابع ارزشمند به عنوان اقدامی استراتژیک به جدیت از سوی سازمان جنگل‌ها دنبال می‌شود تا همه مردم از این منابع منتفع شوند.

  معاون منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی: آینده روشنی برای ملایر می‌بینم

«منصور» با بیان اینکه وظیفه اصلی سازمان جنگل‌ها حفاظت از عرصه‌های ملی است، بیان کرد: در کنار حفاظت فیزیکی و برخوردهای قضائی و قانونی با متعرضان به عرصه‌های ملی به شدت برخورد می‌شود و سازمان جنگل‌ها به وجه فنی در حفاظت از عرصه‌های ملی نگاه ویژه دارد تا فعالیت‌های منابع طبیعی به صورت ضابطه‌مند انجام شود.

وی همچنین در ارتباط با وجه فنی حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی برای نمونه به اجرای طرح‌های مرتعداری اشاره کرد و یادآور شد: وقتی در سطح مراتع که بزرگترین اکوسیستم تحت مدیریت سازمان جنگل‌هاست، طرح‌های مرتعداری توسط مجریان این طرح‌ها اجرا می‌شود، علاوه بر بهره‌برداری و انجام عملیات احیا از سوی مجریان، مقوله حفاظت از این عرصه‌ها نیز شکل می‌گیرد و ما نقش نظارتی را در اجرای این طرح‌ها خواهیم داشت.

به گفته رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سال جهش تولید ۹ محور کاری با عنوان «طرح ۹ در ۹۹» تدوین و به همه ادارات‌کل منابع طبیعی استان‌ها جهت اجرا ابلاغ شده که با برنامه‌ریزی و اجرای این طرح‌ها، اقدامات سازمان جنگل‌ها از سرعت قابل توجهی برخوردار می‌شود.

سرپرست جدید اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران معرفی شد

«مسعود منصور» معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور طی حکمی «علینقی حیدریان» را به عنوان سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران منصوب کرد.

همچنین در این آیین از خدمات  «احمد طاهری» در طول تصدی مدیریت این اداره‌کل قدردانی شد؛ «حیدریان» پیش از این مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)