برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

جامعه علمی کشور بشدت نیازمند درک معنای پاسخگویی اجتماعی است

دکتر «علی اکبر حقدوست» شامگاه شنبه در آئین افتتاحیه بیست و یکمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی، سیزدهمین جشنواره شهید مطهری و دومین جشنواره دانشجویی ایده‌های نوآورانه در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سخنانی اظهار کرد: زحمات کشیده شده در حوزه آموزش علوم پزشکی در سراسر کشور همراه با نوآوری، تغییر و به روز بودن است.  

وی در این آئین که با حضور جمعی ازجمله رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مدیران حوزه معاونت آموزشی و جمعی از اساتید و صاحب‌نظران علوم پزشکی و البته وزیر بهداشت به صورت ویدئو کنفرانس همراه بود، گفت: در دانشگاه های علوم پزشکی کشور باهوش ترین جوانان کشور وارد می شوند و طلایی ترین سالهای عمر خود را در کلاس های درس، آزمایشگاه ها و بخش های بالینی می گذرانند؛ همین آموزش های حوزه علوم پزشکی نیز هم اکنون اقتدار آفرینی برای کشور به دنبال داشته است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: بر همین اساس و به دنبال عظمت و اثرگذاری مطلوب آموزش های علوم پزشکی، باعث شده که بسیاری از خارجی ها از جمله ایرانیان خارج کشور برای دریافت خدمات پزشکی به ایران مراجعه کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ذکر خاطره ای پرداخت و گفت: چندسال پیش به همراه یکی از دوستان به یکی از روستاهای حاشیه اطراف شهر کرمان با دختری پنج ساله بدسرپرست مواجه شدیم که معتاد به هروئین بود و دندان های جلویی او ریخته بود؛ ما خودمان را متعهد دیدیم که به این دختربچه برای به دست آوردن یک زندگی بهتر کمک کنیم؛ لذا این دختر هم اکنون در یکی از شهرهای کشور دانشجوی رشته پزشکی است.

حقدوست افزود: این گوشه ای از حقایق جامعه ماست؛ اگر معلمی و استادی یا دانشجویی این مسائل را درک نکند و متوجه وظایف خود نباشد، احتمالاً به بیراهه خواهد رفت.

وی گفت: یکی از دلایلی که ما با پدیده مهاجرت دانشجویان به خارج کشور مواجه هستیم به طوری که دانشجویان ترم دو یا سه تمایل به خارج رفتن دارند، این است که نمی دانند این هزینه تحصیل آنها از کجا آمده و رسالت اجتماعی آنها چیست.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر حضور اساتید، نخبگان و دانشجویان در دل جامعه و توجه هرچه بیشتر آنها به نافع بودن علم و غمخواری آنها برای فقر و سختی مردم، گفت: جامعه علمی ما بشدت نیازمند درک معنای پاسخگویی اجتماعی است.

وی گفت: تا هنگامی که آموزش در کشور دردمند نشود و ندانیم برای چه درس می خوانیم، معنا و مفهوم دانشگاه های نسل سه و چهار و پنج، لق لقه زبان است. خیلی باید تلاش کنیم این مفاهیم را محقق کنیم اما تحقق آنها با شعار و راه اندازی دفتر و دستک نیست.

وی گفت: این معانی هنگامی عملیاتی می شود که تک تک اساتید دانشگاه های ما دردمندانه و علاج جویانه و خاضعانه در کلاس های درس، زندگی کردن را به نمایش بگذارند و به دانشجو منتقل کنند و دانشجوی ما علم نافع را نه یاد می گیرد نه عملیاتی می کند، مگر اینکه در این فضا قرار گیرد.

  مشکلات حمل و نقلی بر سر راه صادرات به اوراسیا

حقدوست در ادامه، اساتید، نخبگان و دانشجویان سراسر کشور را مورد خطاب قرار داد و گفت: بیایید جور دیگری به مسائل نگاه کنیم و پاسخگویی اجتماعی را به عنوان رکن نخست کار خود قرار دهیم.

وی ادامه داد: مبادا استادی در کلاس درس ببیند دانشجویی افت تحصیلی پیدا کرده یا معتاد و افسرده شده و این استاد بی خیال باشد و بهانه بیاورد که وظیفه من فقط تدریس است و این امور، وظیفه معاونت دانشجویی و مشاوره دانشگاه هاست؛ خدا از تقصیر این استاد نمی گذرد چرا که هر اتفاقی که در این جامعه می افتد جزیی از وظیفه ماست که بدان بپردازیم.

وی همچنین به رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: ما نبایستی غیرهدفمند و بدون نقشه راه حرکت کنیم؛ ما نباید تصور کنیم توسعه دانشگاه در توسعه رشته ها و دانشکده هاست و تصور کنیم با افزایش تعداد مقالات و کلاس ها و رشته ها، وظیفه خودمان را در قبال دانشگاه ها انجام می دهیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: در بسیاری رشته های غیر علوم پزشکی و حتی علوم پزشکی این اتفاق افتاده است؛ حتی دستیاری هایی که تنها ۵۰ درصد ظرفیت آموزشی آنها پر می شود و این بدان معناست که اگر به صورت صحیح برنامه ریزی نکنیم، هنگامی که این دانشکده ها ساخته شد، آزمایشگاه ها تجهیز شد متوجه می شویم که کسی نیست که به او آموزش دهیم.

وی در ادامه تأکید کرد: باید هر کدام از دانشگاه ها مسیر رشد و تعالی خود را پیدا کرده و هر کدام از اساتید دانشگاه بایستی نقش خود را ایفا کنند و تک تک آنها نیاز جامعه را متفاوت از سایرین پاسخگو باشد. هرچقدر سریعتر به این معنا برسیم بیشتر برد کرده ایم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از مسوولان دانشگاه های علوم پزشکی درخواست کرد که نقشه آمایش سرزمینی و ماموریت های ویژه را جدی گرفته و برای منطقه خود و دانشگاه خود به صورت کلان نقشه راه ترسیم کنند و هم‌افزایی کنند و به جای توسعه کمی، به کیفیت بیاندیشند؛ چراکه فرصت، اندک است و بسرعت می گذرد.

وی، ضرورت توجه هرچه بیشتر به توسعه هدفمند به جای توسعه کمی را مورد توجه قرار داد و گفت: مراکز تحقیقاتی ما هنگامی موفق و عملیاتی خواهند بود که در یک مرکز تحقیقاتی یا گروه آموزشی ده ها نفر بتوانند با یکدیگر رفاقت‌گونه هم‌افزایی کنند و گفتمان عملیاتی داشته باشند.

بیست و یکمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی، سیزدهمین جشنواره شهید مطهری و دومین جشنواره دانشجویی ایده های نوآورانه آموزش علوم پزشکی ۲۰ تا ۲۳ تیر ۹۹ به صورت مجازی و با شعار “همایشی مطلقا مجازی در هنگامه همه گیری کرونا” در حال برگزاری است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)