برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

برگزاری آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی فارابی در ۲۷ مرداد

حسین میرزایی روز چهارشنبه در نشست خبری مجازی یازدهمین جشنواره بین المللی فارابی که در این پژوهشکده برگزار شد به چهار بخش کتاب، رساله دکتری، پایان ‌نامه‌ کارشناسی ارشد و تحقیقات در این جشنواره فارابی، اشاره کرد و اظهار داشت: پنج هزار و ۷۰۴ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این تعداد چهار هزار و ۲۳۱ اثر از اشخاص حقیقی بود؛ همچنین ۳۰ درصد آثار شامل هزار و ۸۰۵ اثر به صورت حقوقی در این جشنواره شرکت کردند.

وی درباره آمار آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره فارابی، افزود: امسال ۲ هزار و ۸۸۵ کتاب به یازدهمین دوره جشنواره ارسال شد که این تعداد کتاب ۴۸ درصد آثار رسیده را تشکیل می ‌دهد؛ علاوه بر این ۵۳۳ اثر مشتمل بر پژوهش‌ های پایان یافته بود که ۹ درصد کل آثار را به خود اختصاص داد.

وی ادامه داد: هزار و ۱۹۶ رساله دکتری نیز در این دوره ثبت شد که این میزان ۲۰ درصد کل آثار است. در نهایت هزار و ۴۲۲ پایان ‌نامه کارشناسی ارشد به دبیرخانه ارسال شد که ۲۳ درصد کل آثار را به خود اختصاص داد.

دبیر یازدهمین دوره جشنواره بین‌ المللی فارابی تصریح کرد: از بین آثار دریافتی به دبیرخانه ۷۰ درصد متعلق به مردان و ۳۰ درصد به بانوان محقق اختصاص داشته است. از سوی دیگر چون در جشنواره فارابی تا ۳۵ سال رده سنی جوان محسوب می شود، تعداد آثار در این رده سنی دو هزار و ۵۵  اثر است که ۳۴ درصد آثار این جشنواره به شمار می آید؛ همچنین در بخش بزرگسال سه هزار و ۹۸۱ اثر دریافت شد.

میرزایی درمورد داوری های این جشنواره، افزود: داوری ‌های فارابی در پنج مرحله صورت می گیرد و حداقل ‌هایی برای معرفی آثار به عنوان تقدیر و برگزیده شدن در آیین ‌نامه جشنواره وجود دارد؛ از این رو، در برخی از گروه‌ ها هیچ برگزیده ‌ای نداریم.

وی یادآور شد: در بخش داخلی با داوری ‌های صورت گرفته از ۱۹ اثر شایسته تقدیر و برگزیده تجلیل می‌ کنیم که با توجه به اینکه ۲ اثر متعلق به یک نقر است، ۲۰ برگزیده خواهیم داشت؛ همچنین  در بخش داخلی از این تعداد اثر، ۱۱ اثر به بخش بزرگسال و هشت اثر به بخش جوان اختصاص دارد.

رییس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره زمان برگزاری اختتامیه این جشنواره، گفت: اختتامیه جشنواره فارابی روز دوشنبه ۲۷ مرداد ساعت ۱۰ تا ۱۲  برگزار می‌شود. این اختتامیه قرار بود خردادماه برگزار شود که به دلیل پاندمی کرونا به تاخیر افتاد.

  عدم استقبال مازندرانی‌ها از گوشت مرغ منجمد

میرزایی افزود: این اختتامیه با پیام رییس جمهوری به صورت مجازی ـ حضوری با حداقل نفرات برگزار می شود و برگزیدگان خارجی هم به صورت وبینار در این جشنواره حضور پیدا می کنند و جوایز آن‌ها از طریق سفارتخانه ‌ها به دست برگزیدگان می رسد.

وی با گله از کیفیت پایین کتاب های ارسال شده به دبیرخانه جشنواره فارابی، تاکید کرد: نیمی از آثار ارسال شده به جشنواره کتاب بود که از این میان فقط چهار کتاب حائز صلاحیت علمی شد و نشانه مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

دبیر یازدهمین دوره جشنواره بین‌ المللی فارابی افزود: آثار دریافتی حاکی از اندک بودن توجه جدی به تالیفات و آثار فاخر علوم انسانی در حوزه کتاب است. در بخش تحقیقات نیز همین مساله دیده می ‌شود و تحقیقات شایسته‌ ای در این دوره نداشتیم.
 
میرزایی ادامه داد: آثار موفق در این دوره رساله ‌های دکتری بودند که ۱۵ اثر برگزیده متعلق به رساله دکتری است. رساله ‌های دکتری مهم ترین و جدی ‌ترین پژوهش ‌های کشور محسوب می شود و ویژگی‌ های ارزشمند یک تحقیق را دارند. به همین دلیل باید حمایت ویژه‌ ای در این زمینه صورت گیرد چون ما هر چه بتوانیم دانشجویان را در مقطع دکتری به لحاظ پژوهشی حمایت کنیم، خروجی آن را می بینیم.
 
وی درباره بخش بین الملل هم گفت: در بخش بین‌الملل ۳۳۲ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که از این میان با ارزیابی‌ های صورت گرفته در بخش ایران ‌شناسی و اسلام‌ شناسی از هفت محقق بین‌ المللی خارجی تقدیر می ‌کنیم. اگر اثری به زبان انگلیسی در داخل کشور هم تالیف شده باشد در بخش داخلی آن را بررسی می‌ کنیم.
 
رییس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درمورد کشورهای دارای آثار برگزیده در جشنواره فارابی، اظهار داشت: آثار برگزیده بین ‌المللی متعلق به کشورهای ژاپن، اندونزی، گرجستان، لبنان، کانادا، آمریکا و انگلیس است که در این دوره از هفت برگزیده، ۲ نفر زن و پنج نفر مرد هستند.

میرزایی همچنین اعلام کرد که به رسم هر سال از ۲ پیشکسوت علوم انسانی و شخصیت های پیشرو علوم انسانی که درگذشته اند، تقدیر می شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)