برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تازه‌های نشر علوم‌پزشکی شهید بهشتی؛ از نانوفناوری تا چاپ مقاله ISI

به گزارش روز یکشنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، طب مدرن در سال های اخیر تبدیل به یکی از شاخه های اصلی پژوهش های نانوفناوری شده و در آینده علم پزشکی می تواند تا حد زیادی از این فناوری بهره مند شود. نانوفناوری منشأ مواد جدیدی است که فرصت های زیادی را برای تحولات جدید در شاخه های مختلف علوم پزشکی عرضه می کند و در حال حاضر این فناوری متمرکز بر روش های نوین و درحال توسعه پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های مختلف است.

نانوفناوری پزشکی به موضوعاتی نظیر سیستم های نوین دارورسانی، داروهای هوشمند، روش های تشخیص بیماری ها، معرفی محصولات و تجهیزات جدید پزشکی نظیر نانوروبات ها و بافت مصنوعی می پردازد که هدف آن بهبود کیفیت زندگی است.

این شاخه جدید پزشکی روش های قدیمی را دگرگون خواهد کرد و افقی جدید از قابلیت های تشخیصی و درمانی برای صنایع دارویی و تجهیزاتی فراهم ساخته و پیشرفت های شگفت انگیز بیولوژی سلولی و مولکولی را تسریع می کند.

در همین زمینه، کتاب «کاربردهای نوین نانوفناوری در پزشکی» به تالیف میرشهرام صفری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و همکاران در انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به چاپ رسید.

در مقدمه این کتاب آمده است: نانوفناوری شامل تحقیق و توسعه فناوری در سطح اتم و مولکول ها در اندازه های تقریبی یک تا ۱۰۰  نانومتر برای دستیابی به درک اساسی از پدیده ها و مواد در سطح نانو و همچنین ساخت و استفاده از ساختارها، وسایل و سیستم هایی است که دارای ویژگی و عملکرد جدید به دلیل داشتن اندازه کوچک هستند.

بر اساس سخن مولف، علم و فناوری نانو امروزه تقریباً در تمامی حوزه های علم، فناوری و صنعت مانند شیمی، مواد، زیست شناسی، الکترونیک، کشاورزی و صنایع غذایی، انرژی، آب، ساختمان، اتومبیل و… کاربرد وسیع یافته است. از جمله مهمترین و رو به رشدترین حوزه های کاربرد نانو، حوزه پزشکی و سلامت است و پیش بینی می شود این حوزه در آینده بیشترین سهم را از بازار محصولات نانو به خود اختصاص دهد.

در این کتاب سعی شده تا تصویری واضح از کاربردهای نانوفناوری در پزشکی برای خوانندگان ترسیم شود. در ابتدا تعاریف اولیه یادآوری می شود و در ادامه کاربردهای نانوفناوری در فصل های مجزا با تمرکز بیشتر بر موارد پرکاربردتر ارائه شده است.

این کتاب در ۳۳۰ صفحه و ۹ فصل تالیف شده است. مروری بر نانومواد، نانوفناوری در پزشکی، نانوفناوری در تصویربرداری پزشکی، نانوفناوری در دارورسانی، کاربردهای نانوفناوری درطب نظامی، کاربردهای نانوفناوری از میدان جنگ تا بیمارستان، نانوفناوری در تحقیقات آزمایشگاهی روی حیوانات و کاربردهای نانوفناوری در دندانپزشکی از عنوان های این کتاب است.

انتشار نخستین کتاب به زبان فارسی درباره جراحی اسلیو گاسترکتومی

گاسترکتومی یکی از جراحی های شایع در دنیا برای مقابله با چاقی یا سرطان های معده است. این روش درمانی به دو روش باز و بسته (لاپاروسکوپی) انجام می شود.

بیماری چاقی ناشی از تجمع بیش از حد چربی در بدن است که در عصر تکنولوژی و با تاثیر عوامل محیطی متعددی نظیر تغذیه و فعالیت فیزیکی بر سبک زندگی افراد در بسیاری از کشورهای جهان رو به افزایش است.

  چند گزاره علمی که صحت ندارند

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی افزایش وزن بدن به میزان بیش از ۲۰ درصد وزن ایده آل، سلامتی افراد را به مخاطره می اندازد.

برای درمان چاقی مفرط  و مرضی؛ راهکارهای مداخله ای متعددی پیشنهاد شده و روش های جراحی متنوعی برای رفع این معضل وجود دارد که جراحی اسلیوگاسترکتومی یکی از روش های درمان جراحی چاقی مرضی است.

با توجه به نبود کتابی به زبان فارسی در مورد اسلیوگاسترکتومی و همچنین به دلیل حجم بالای مطالب جدید، آموزش اصول اولیه و کاربردی، کتاب اصول جراحی اسلیو گاسترکتومی به قلم ناصر ملک پورعلمداری توسط انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتشر شد.

این مجموعه اولین کتاب فارسی و قابل استفاده در زمینه جراحی اسلیوگاسترکتومی است که به طور کامل و مفصل به توضیح و تشریح این روش جراحی پرداخته است و می تواند مورد استفاده تمام جراحان عمومی و رزیدنت های جراحی قرار گیرد.

در این مجلد بعد از مرور بر کلیات بیماری چاقی و تاریخچه جراحی اسلیوگاسترکتومی، بایدها و نبایدهای این شیوه جراحی مورد بحث قرار گرفته و روش انجام این جراحی، عوارض احتمالی، مداخلات و نحوه برخورد با آنها به تفصیل و با زبانی ساده شرح داده شده است.

این کتاب دارای ۱۵۰ صفحه و ۱۲ فصل است. چاقی، تاریخچه جراحی اسلیوگاسترکتومی، اندیکاسیون ها و کنترااندیکاسیون های جراحی اسلیوگاسترکتومی، ارزیابی بیمار پس از جراحی، آماده سازی بیمار پس از جراحی و مسائل مرتبط با بیهوشی از عناوین این کتاب به شمار می روند.

انتشار مقاله در مورد طرح بزرگ واکسیناسیون سرخک جهان

موانع رشد و پیشرفت علمی کشور در سایه تحریم ها بر کسی پوشیده نیست. در حالی که واضعان تحریم علیه ایران به دنبال جلوگیری از رشد علمی کشور هستند، محققان و پزشکان ایرانی دست از تلاش برنداشته و نه تنها به فعالیت های علمی خود ادامه می دهند بلکه تحریم ها نیز مانعی در برابر چاپ مقاله های بین المللی در نشریات معتبر علمی نشده است.

بر همین اساس، مقاله اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره موفقیت نظام جمهوری اسلامی ایران در انجام یکی از بزرگترین واکسیناسیون های جهان در یکی از معتبرترین نشریات علمی جهان (lancet) در دهه فجر انقلاب اسلامی چاپ شد.

این مقاله درباره موفقیت نظام جمهوری اسلامی ایران در انجام یکی از بزرگترین واکسیناسیون های جهان درخصوص سرخک و سرخجه ( ۳۳ میلیون نفر) با شرایط منحصربه فرد است. 

انتشار این مقاله در سخت ترین شرایط تحریمی صورت گرفته است که در نتیجه آن مقالات معمول پژوهشگران ایرانی و مسلمانان، رد شده و چاپ نمی شود.

محمد اسماعیل اکبری نویسنده اصلی مقاله از بین بردن سرخک در ایران و مجری این طرح ملی است. همچنین، برای نخستین بار در چنین سطح علمی، به عنوان نخستین نفر به نقش سازنده مقام معظم رهبری در انجام این پروژه بزرگ اشاره کرده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)