برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

جدیدترین ماهواره سیاره‌یاب اروپا رصد آسمان را آغاز کرد

به گزارش پایگاه اینترنتی دیجیتال ترندز، سازمان فضایی اروپا دسامبر سال گذشته ماهواره CHEOPS را به فضا پرتاب کرد. از آن زمان به بعد این ماهواره در ارتفاع ۷۰۰ کیلومتری بالای سطح زمین به دور این سیاره در حال چرخش بوده است و محققان آزمایش‌های مختلفی بر روی این ماهواره انجام دادند تا اطمینان یابند که تمام اجزای این ماهواره به همان گونه که باید کار می‌کند.

«ویلی بنز» استاد اختر فیزیک در دانشگاه «برن» و محقق ارشد ماموریت ماهواره CHEOPS در بیانیه‌ای اعلام کرد، اندکی پس از پرتاب این ماهواره در روز ۱۸ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی، ارتباط با این ماهواره آزمایش شد. سپس در روز هشتم ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۸ دی ماه ۱۳۹۸)، دستوردهی به ابزار آغاز شد. ما رایانه‌ها را ارتقا دادیم، آزمایش‌هایی انجام و در نهایت تمام تجهیزات این ابزار روشن شدند.

وی افزود: آزمایش‌ها به خوبی انجام گرفت و هیچ مشکلی گزارش نشد، اما هنوز چالش بزرگی پیش روی بنز و همکارانش وجود داشت و آن باز کردن پوشش این تلسکوپ فضایی بود که از این ابزار در طول فرایند پرتاب ماهواره محافظت می‌کند. 

این پوشش روز چهارشنبه ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) برای اولین بار باز شد.این پوشش با ارسال برق برای گرم کردن عاملی که پوشش را بسته نگه می‌داشت، باز شد.گرما باعث تغییر شکل این عامل شده و پوشش آن باز شد. محققان با کمک اندازه‌گیری‌های حسگرهای تعبیه شده در این ماهواره در عرض چند دقیقه متوجه شدند که همه چیز طبق برنامه کار می‌کند.

اکنون CHEOPS می‌تواند ماموریت خود را برای رصد سیاره‌های فراخورشیدی و به ویژه جستجوی سیاراتی قابل سکونت آغاز کند. به گفته بنز، طی دو ماه آینده ستاره‌های زیادی با سیاره و یا بدون سیاره رصد می‌شوند تا صحت اندازه‌گیری CHEOPS در شرایط مختلف بررسی شود.

  دانلود آهنگ سعید شریعت کیه ندونه

این ابزار تاکنون صدها تصویر ثبت کرده و هرچند همه آنها تاریک هستند (چون پوشش ابزار باز نشده بود) اما اکنون محققان می‌توانند ابزار را تنظیم کنند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)