برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

واکنش ایمنی کودکان مبتلا، چراغ راه تولید واکسن کرونا

به گزارش روز شنبه پایگاه اینترنتی مدیکال اکسپرس، این تفسیر جدید که توسط محققان دانشگاه «هوستون» صورت گرفته و در مجله Pediatrics منتشر شده است، دیدگاه هایی جدید در مورد MIS-C که یک عارضه جدی ناشی از کووید-۱۹ است و در شمار اندکی از کودکان بروز می‌کند، تشریح می کند. 

در حالی که بیشتر کودکانی که دچار بیماری کووید- ۱۹ می‌شوند بیماری خفیف یا حتی بدون علامت دارند، گزارش‌هایی جدید وجود دارد مبنی بر اینکه برخی از کودکان ممکن است عارضه‌ ای داشته باشند که می‌تواند شدید و خطرناک باشد. 

سندرم التهابی چند دستگاهی (multisystem inflammatory syndrome) که به اختصار به آن MIS-C گفته می ‌شود، می‌ تواند منجر به مشکلات تهدیدکننده زندگی مانند مشکلات قلبی یا بروز مشکلاتی برای سایر ارگان‌های بدن شود.

در گزارش‌های اولیه، آن را با بیماری «کاوازاکی» مقایسه کرده ‌اند، کاوازاکی بیماری التهابی‌ است که می‌تواند منجر به بروز مشکلات قلبی شود اما در حالی که برخی موارد بیماری بسیار شبیه کاوازاکی است، برخی دیگر از بیماران علائم متفاوتی داشتند.

متخصصان فکر می‌ کنند که MIS-C احتمالاً واکنش بدن به عفونت کووید- ۱۹ باشد اما مواردی زیاد وجود دارد که قابل درک نیست؛ از جمله اینکه چرا آزمایشات تشخیص کووید- ۱۹ در برخی از کودکان مبتلا به MIS-C منفی بوده است.

همچنین این موضوع که چرا یک کودک خاص به  MIS-C مبتلا می شود مشخص نیست و هنوز محققان نمی دانند چه چیزی ممکن است کودک را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به  MIS-C قرار دهد.

اکنون محققان متوجه شده اند که کودکان مبتلا به MIS-C دارای مقادیری بالاتر از آنتی بادی هایی هستند که علیه بخشی خاص از ویروس کووید-۱۹ فعالیت می کنند؛ این بخش خاص از ویروس کووید-۱۹ حوزه اتصال گیرنده یا RBD نامیده می شود که به ویروس اجازه حمله به سلول ها را می دهد.

  وزیر جهاد کشاورزی: مشکلی در تامین مرغ و نهاده‌های دامی نداریم

اگرچه این یافته ها به طور قطعی اثبات نشده اند اما نشان می دهند که یک واکنش ایمنی قوی علیه RBD می تواند با ابتلا به MIS-C همراه باشد.

محققان گفتند، این کشف که مقادیر بالای آنتی بادی ها علیه RBD با ابتلا به MIS-C مرتبط است، می تواند به تشخیص MIS-C کمک کند اما ممکن است پیامدهای دیگری نیز داشته باشد از جمله اینکه اگر آنتی بادی هایی که علیه RBD فعالیت می کنند در ابتلا به MIS-C نقش داشته باشند، ممکن است برخی زیرمجموعه ها یا آنتی بادی هایی نیز وجود داشته باشند که علیه RBD فعالیت کنند اما مفید نباشند یا حتی خطرناک باشند.

پزشکان لازم است این موضوع را در درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که از پلاسمای بیماران بهبود یافته از این بیماری استفاده می کنند، مد نظر قرار دهند. 

محققان نوشتند، RBD ترکیبی در بسیاری از واکسن های کووید-۱۹ به شمار می رود در دست تولید قرار دارند. بنابراین یافته های جدید می تواند در ساخت واکسن بسیار مهم باشند.

آنها افزودند: اگر وجود برخی آنتی بادی ها علیه RBD با ابتلا به MIS-C یا افزایش التهاب همراه باشد، لازم است افرادی که برای آزمایش بالینی واکسن ثبت نام کرده اند،در زمینه واکنش های افزایش یافته التهابی به ویژه زمانی که در معرض ویروس کووید-۱۹ قرار می گیرند، به دقت مورد ارزیابی قرار گیرند.

به گفته محققان: یادآوری این موضوع مهم است که نیاز فوری به واکسن کرونا نباید، مانع انجام آزمایش‌های دقیق در این زمینه شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)